Auteur Topic: Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5  (gelezen 1069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2010, 00:06:59 »
@Joost : bij gebruik van een TC verlies je altijd scherpte dus je opmerking klopt. Bedoeling van dit testje was om aan te geven dat het bij deze TC wel meevalt, ik heb er gezien die ik niet zou willen gebruiken.
@Newkmikey : de AF is in combinatie met de DA*300 een stuk sneller dan met de DA*50-135. Ik heb geen idee waar dat door komt.

grtz, Andre

Ik veronderstel, André, dat het contrast van de DA*300 een stuk(je) hoger is dan van  de DA*50-135.
Als dit zo is, dan zou  ik op grond hiervan het snrelheidsverschil kunnen verklaren tussen de AF van de prime en de zoom,
omdat de AF op contrast scherpstelt.
Maar het is niet meer dan een veronderstelling.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 28 april 2010, 00:20:26 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2010, 00:06:59 »

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2010, 21:34:55 »
Ik heb begrijp dat je scherpte verliest met een TC (elk voordeel heb z’n nadeel toch?) maar ik had verwacht dat je er per saldo toch op vooruit gaat, dwz dat je meer wint in detaillering door de extra mm’s dan dat je verlies in scherpte. Maar dat zie ik hier niet. Dat betekent toch dat je beter zonder kan fotograferen en dan croppen/resizen in Photoshop? (of is dat een domme opmerking?)

hmm.. ja maar als je cropt dan hou je weer bijna geen resolutie over. Dan is het plaatje misschien wel scherp, maar ziet het er niet uit op een (wat grotere) afdruk. Gebruik je een tc, dan is het plaatje misschien wat 'softer', maar je resolutie is wel hoger, waardoor het er dus beter uit ziet bij een afdruk. Dus ben je met een goede teleconverter misschien toch beter uit dan met een crop. Het ligt er natuurlijk ook aan hoever je cropt en hoe erg het scherpte verlies is bij de converter etc.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2010, 22:37:45 »
Ik heb begrijp dat je scherpte verliest met een TC (elk voordeel heb z’n nadeel toch?) maar ik had verwacht dat je er per saldo toch op vooruit gaat, dwz dat je meer wint in detaillering door de extra mm’s dan dat je verlies in scherpte. Maar dat zie ik hier niet. Dat betekent toch dat je beter zonder kan fotograferen en dan croppen/resizen in Photoshop? (of is dat een domme opmerking?)

Verliefd op de K-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2010, 17:06:22 »
@Joost : bij gebruik van een TC verlies je altijd scherpte dus je opmerking klopt. Bedoeling van dit testje was om aan te geven dat het bij deze TC wel meevalt, ik heb er gezien die ik niet zou willen gebruiken.
@Newkmikey : de AF is in combinatie met de DA*300 een stuk sneller dan met de DA*50-135. Ik heb geen idee waar dat door komt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

newmikey

  • Gast
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2010, 12:45:17 »


Ik toendertijd de Kenko pz-AF aangeschaft omdat het een van de weinige TC's is die met SDM lenzen werkt en ook nog eens  maar weinig kwaliteits verlies geeft. Helaas is deze TC momenteel nauwelijks nog te vinden.

grtz, Andre

Ze worden nog regelmatig aangeboden op het Amerikaanse Pentax forum. Overigens, de foto's geven goed uitsluitsel hier over het vermeende kwaliteitsverlies. Dat lijkt mij gezien jouw vergelijkende voorbeelden minimaal en niet op te wegen tegen het voordeel van een betere lichtmeting en makkelijkere compositie.

Met de 50-135mm is de focussering wel wat trager, ik hoop dat dat met de 300 beter gaat.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2010, 12:27:05 »
Andre: ligt het aan mij of heb je toch meer details zonder de TC? Als ik bv kijk naar de haren van het meisje denk ik dat je beter af bent zonder.
Verliefd op de K-1

asplx

  • Gast
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2010, 16:25:30 »
Ik kocht em in bij een inruil....  ;D
Set uitgetest, vrijwel alles verkocht, TC zelf gehouden toen bleek, dat die veeeeel beter was dan de aanwezige Soligor... :cheer:


Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2010, 16:13:21 »
Ik had echt wel mazzel. Ik kocht hem nog voor 99 (TC)  + 10 (verzendkosten) = 109 euri. Is nu al gauw 150 of meer.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2010, 15:45:03 »
Als jij die TC al hebt, heb jij mazzel.
Ik heb em ook en ik vind em prima.

Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Simpele (geen science lab) test van DA*300 + Kenko Pz-AF TC 1.5
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2010, 12:30:32 »
Ik heb hier al eens eerder foto's geplaatst van de DA*300+Kenko TC, maar daar was geen foto bij zonder de TC. Hier de link naar het oude draadje : http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=173.0
Ik heb die test nog een over gedaan, maar nu ook met een foto zonder de TC.
Camera stond op statief, SR uit, AF-s (SDM lens!), Av op F5.6, ISO 100

1 - DA*300, geen TC


2 - DA*300, geen TC, 100% crop


3 - DA*300 + Kenko TC


4 - DA*300 + Kenko TC, 100% crop


5 - crop van DA*300 zonder TC ter vergelijking met de DA*300+ TC 100% crop


Ik toendertijd de Kenko pz-AF aangeschaft omdat het een van de weinige TC's is die met SDM lenzen werkt en ook nog eens  maar weinig kwaliteits verlies geeft. Helaas is deze TC momenteel nauwelijks nog te vinden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm