Auteur Topic: 1e veldtests met de Sigma 100-300  (gelezen 1293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2011, 14:02:13 »
Goede vingeroefening. Ik zou toch even gaan testen op backfocus (ik herken het type onscherpte). Bij vogels zie je een lichte backfocus al heel duidelijk. Ze hebben kleine kopjes en oogjes. Ik had het ook met mijn DA* 300. Ik zou in ieder geval proberen het uit te sluiten.  De draaiende motor kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2011, 14:02:13 »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2011, 11:10:49 »
Ach, het kwam zo uit. En hij moet er toch een keertje aan geloven?
Ik wilde ook wel wat anders schieten maar ja, na deze foto`s waren de accu`s leeg...

Onscherp, lelijke kleuren, teveel CA en veelste veel beweging door gebrek aan lichtsterkte!
Wat een ongeloofelijke miskoop!
Ben niet jaloers!
Haha, bedankt hoor  :D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2011, 11:04:51 »
De eerste ziet er heel mooi uit Jacco. Bij #3 zie ik bij de achterste vogel wat vreemde blauwe artifacts, weet niet of ik de enige ben.
Ik begrijp alleen niet goed waarom je voor test shots met een nieuwe lens meteen voor een van de moeilijkste onderwerpen gaat : Birds In Flight (BIF).
Is natuurlijk wel goed om de AF te testen, maar niet om IQ echt te testen. Dan had je je mischien beter eerst op wat eenden uit kunnen leven en die zullen toch ook wel bij jou in de buurt zitten.
Op naar de volgende test.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2011, 23:08:52 »
Voor een eerste - korte - shoot ziet het er helemaal niet verkeerd uit hoor. Dat belooft vele prachtige foto's voor de toekomst  :cheer:

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2011, 17:33:00 »
Ik mocht ook eens met onze vogelaar mee vanuit de auto schieten... Maar: elke keer motor uit! Een rijstzak (broekmodel) is ook erg handig, of een monopod tegen de deur klemmen...

Raar dat je accu's zo snel op zijn.. Wellicht het koude weer? Een snellader voor in de auto kan een oplossing zijn: één erin en één in de lader. Of een paar clone accu's voor 2 tientjes ps kopen...

Belichting van vogels tegen de lucht doe ik altijd met spotmeting. De snelste AF is met middelste focuspunt vast. En die combi moet je goed sturen, anders krijg je idd verschillen... In RAW is wel een zeer groot deel te herstellen...

Good luck!


Ja, ik denk dat een hoop onscherpte aan de draaiende dieselmotor te wijten is. Goeie les.
Een rijstzak zat ik idd al aan te denken, de portierrand is wat laag en op een halfopen raam leggen is vragen om beschadigingen. Ik zal eens in m`n vriendenkring rondvragen of iemand nog een kinderbroekje over heeft.

Dat belichten is niet alleen bij vogels in de lucht, het lijkt wel of het meetpunt groter of gevoeliger is.


En de accu`s, ik denk niet dat er een probleem mee is. Ik heb ze gewoon allang niet meer opgeladen (sinds de wintersport half januari). 2 volle accu`s gaan bij mij maanden mee.

@ Ron:
Ja, je ziet in de exif niet het verschil tussen alleen de lens of icm de TC, ook niet in LR. Beetje jammer want het schijnt wel te kunnen volgens diverse fora.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

  • Gast
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2011, 15:47:50 »
Dit ziet er toch best leuk uit. Geen foto waar je van achteroverslaat van de enorme kwaliteit, maar een goede vingeroefening. Tsja die accu's van de K20D zijn ook nog de oude en daar zit toch een stuk minder in dan in de nieuwe van de K-7/K-5 dus ik denk dat deze teveel bezig zijn met de focusmotor.

Hoe zit het met de TC, ik zie 300mm, dus die 1,4 moet je er zelf bij rekenen?

Voor vogels is deze lens toch echt wel aan de korte kant, maar dat moet vast gaan lukken.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2011, 14:35:04 »
Weet ik niet, het meerendeel is vanuit de auto met draaiende motor geschoten. Met de lens op/uit het raam. Wellicht dat dat de trillingen wat meespelen. Verder vond ik het wel een goeie AFtest. En even als kanttekening, dit was ff een half uurtje schieten en toen bleken m`n accu`s op  :D

Wat me opvalt (andere foto`s) is dat de belichting niet helemaal consistent is. Bij highspeed schieten zie je veranderingen in het licht, soms te donker en dan weer overbelicht. Dat moet ik eens uitpluizen want de DA55-300 is wel consistent. (vb 8 RAW in highspeed hebben alle dezelfde belichting)

Ik mocht ook eens met onze vogelaar mee vanuit de auto schieten... Maar: elke keer motor uit! Een rijstzak (broekmodel) is ook erg handig, of een monopod tegen de deur klemmen...

Raar dat je accu's zo snel op zijn.. Wellicht het koude weer? Een snellader voor in de auto kan een oplossing zijn: één erin en één in de lader. Of een paar clone accu's voor 2 tientjes ps kopen...

Belichting van vogels tegen de lucht doe ik altijd met spotmeting. De snelste AF is met middelste focuspunt vast. En die combi moet je goed sturen, anders krijg je idd verschillen... In RAW is wel een zeer groot deel te herstellen...

Good luck!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2011, 14:06:51 »
Weet ik niet, het meerendeel is vanuit de auto met draaiende motor geschoten. Met de lens op/uit het raam. Wellicht dat dat de trillingen wat meespelen. Verder vond ik het wel een goeie AFtest. En even als kanttekening, dit was ff een half uurtje schieten en toen bleken m`n accu`s op  :D

Wat me opvalt (andere foto`s) is dat de belichting niet helemaal consistent is. Bij highspeed schieten zie je veranderingen in het licht, soms te donker en dan weer overbelicht. Dat moet ik eens uitpluizen want de DA55-300 is wel consistent. (vb 8 RAW in highspeed hebben alle dezelfde belichting)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2011, 13:53:27 »
Hmmm... uiteraard moet je een lens leren kennen (temmen), maar ik vind hem toch wel wat soft... of ben ik nu te kritisch?

Wellicht moet je ook nog wat verder diafragmeren om te zorgen dat (zie foto 1) alle drie de vogels scherp zijn... Maar ja, wel veel licht nodig...

Je kiest ook wel een moeilijk onderwerp uit: vliegende vogels als test is ook wel heavy!

Ben benieuwd naar verdere resultaten!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Buksbeest

  • Gast
Re:1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2011, 13:49:47 »
Onscherp, lelijke kleuren, teveel CA en veelste veel beweging door gebrek aan lichtsterkte!
Wat een ongeloofelijke miskoop!
Ben niet jaloers!

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
1e veldtests met de Sigma 100-300
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2011, 13:44:03 »
Niet zo heel bijzonder en ik moet het beest nog wel leren temmen maar voor een 1e veldtest ben ik dik tevreden.
Grtz Jacco

1

Making height

2

Take off

3

Descending

4

Formation

5 (icm de 1.4x teleconverter)

Grazing

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-