Auteur Topic: K1 met Sigma 8-16mm  (gelezen 2210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2016, 19:37:25 »
Ik moet zeggen dat ik verrast ben hoe de 8-16 het dan nog doet op FF. Dat had ik echt niet verwacht. 13mm op Ff is echt niet gek, al gaat er wel iets verloren door de correctie. En met de scherpte is - zo te zien - ook niets mis........

Ik ook . en zelfs met de crop (vanwege de kap) .. blijft er per saldo meer pixels over dus .. niet ideaal .. maar bruikbaar.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2016, 19:37:25 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2016, 19:31:09 »
Daar gaan we weer: typisch forum gedrag. Je kunt een zin vaak op meerdere manieren lezen.  En hoe je hem leest zo reageer je er dan op. Ik lees hem zoals PeterN en dan is het een doodnormale vraag! Het is geen verantwoording afleggen.
Ik zie hem in het genre van: mooie auto met sportvelgen die het halve jaar rijden met onooglijke lelijke stalen velgen zonder sierdoppen: je moet immers laten zien dat jij op winterbanden rijdt. Die snap ik ook niet.

Of draaf ik nou een beetje door  ;) ::)
Helemaal mee eens, ik las er ook niks "verkeerds " in.
Wat het laatste betreft..... dat doe ik ook (hoewel ik er "mooie" zwarte doppen op heb).  :schaam: ::) ;D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2016, 19:24:02 »
Lijkt mij ook gewoon leuk, lekker allerlei lenzen op de K-1 uitproberen en kijken hoe dat uitpakt. Wie weet wat voor goede matches je tegenkomt. Ik heb van het weekend alvast mijn Sigma 18-35 ook even op een filmbody gezet en gekeken hoe dat eruit zag door de zoeker. Van 24-35 bruikbaar op fullframe kan ik melden :)


Je bent uiteraard ook van harte welkom :)

https://www.facebook.com/events/214870132229010/

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2016, 18:51:37 »
Ik moet zeggen dat ik verrast ben hoe de 8-16 het dan nog doet op FF. Dat had ik echt niet verwacht. 13mm op Ff is echt niet gek, al gaat er wel iets verloren door de correctie. En met de scherpte is - zo te zien - ook niets mis........

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2016, 15:36:25 »
Je moet natuurlijk wel even zeker weten dat je een 100% zoeker hebt, anders kan je nog vignetering zien op de foto.

Tsja dat is waar, het was maar ter indicatie met de 95% zoeker van mijn ME-super.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2016, 09:24:56 »
Lijkt mij ook gewoon leuk, lekker allerlei lenzen op de K-1 uitproberen en kijken hoe dat uitpakt. Wie weet wat voor goede matches je tegenkomt. Ik heb van het weekend alvast mijn Sigma 18-35 ook even op een filmbody gezet en gekeken hoe dat eruit zag door de zoeker. Van 24-35 bruikbaar op fullframe kan ik melden :)

Je moet natuurlijk wel even zeker weten dat je een 100% zoeker hebt, anders kan je nog vignetering zien op de foto.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2016, 22:37:37 »
Lijkt mij ook gewoon leuk, lekker allerlei lenzen op de K-1 uitproberen en kijken hoe dat uitpakt. Wie weet wat voor goede matches je tegenkomt. Ik heb van het weekend alvast mijn Sigma 18-35 ook even op een filmbody gezet en gekeken hoe dat eruit zag door de zoeker. Van 24-35 bruikbaar op fullframe kan ik melden :)
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2016, 18:09:35 »
Maar dan zou de vraag wel normalen gesteld kunnen worden. Nu wordt echt gesuggereerd alsof iemand dom bezig is.

Maar ik vind de test wel geslaagd, je moet roeien met de riemen die je hebt. En dat pakt hier gewoon goed uit
Daar gaan we weer: typisch forum gedrag. Je kunt een zin vaak op meerdere manieren lezen.  En hoe je hem leest zo reageer je er dan op. Ik lees hem zoals PeterN en dan is het een doodnormale vraag! Het is geen verantwoording afleggen.
Ik zie hem in het genre van: mooie auto met sportvelgen die het halve jaar rijden met onooglijke lelijke stalen velgen zonder sierdoppen: je moet immers laten zien dat jij op winterbanden rijdt. Die snap ik ook niet.

Of draaf ik nou een beetje door  ;) ::)
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2016, 18:15:35 door Kees SC »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2016, 17:52:37 »
Gelukkig hoeft dat hier binnen het forum niet en hopelijk kunnen we hier binnen het forum dit soort vragen als die newmikey2 stelde gewoon stellen. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid en niet een opmerking om iemand af te willen zeiken.

Groet,  Peter

Maar dan zou de vraag wel normalen gesteld kunnen worden. Nu wordt echt gesuggereerd alsof iemand dom bezig is.

Maar ik vind de test wel geslaagd, je moet roeien met de riemen die je hebt. En dat pakt hier gewoon goed uit

newmikey2

  • Gast
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2016, 17:25:38 »
Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid en niet een opmerking om iemand af te willen zeiken.
Dat dus exact!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2016, 16:50:38 »
Waarom moeten mensen zich verantwoorden voor wat ze met hun geld doen?

Gelukkig hoeft dat hier binnen het forum niet en hopelijk kunnen we hier binnen het forum dit soort vragen als die newmikey2 stelde gewoon stellen. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid en niet een opmerking om iemand af te willen zeiken.

Groet,  Peter

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2016, 16:45:40 »
Profiteer van de spullen die je bezit.
Als je de zonnen-kap van je APS-C lens afhaalt dan  benut  je de volle beeldcirkel van de lens. Of met een aanpassing van je zonnen-kap.
Bijgaande foto laat dat zien. De foto die jij hebt geplaatst is duidelijk de afscherming van de zonnen-kap te zien.

Groetjes Hans.

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2016, 15:06:11 »
....
Waarom in hemelsnaam koopt iemand een K-1, ...

Waarom moeten mensen zich verantwoorden voor wat ze met hun geld doen?
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2016, 15:09:57 door Yahrr »
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2016, 13:08:46 »
Arnold, ik heb steeds zowat m'n tong er af gebeten maar nu kan ik toch echt niet meer...

Waarom in hemelsnaam koopt iemand een K-1, wat in alle opzichten een formidabele camera blijkt te zijn, en koppelt hem dan aan òf lenzen die niet voor FF bedoeld zijn òf lenzen die op APS-C al enigszins onder de maat presteren? Het nut ontgaat mij volledig.

Wat heb je overgehouden van die 13mm na het croppen en bewerken in LR? Wat is daar het nut van? Let wel, ik heb zelf de 8-16 ook en vind het een geweldige lens, heb de K-1 niet maar vind het wel een game-changer in de FF wereld.

Ik zie het ook op het VS forum en ik begrijp het simpelweg niet.

Pas op man ..  als je te hard bijt gaat het auw doen.

Ik heb geen FF UWA lens .. dus ben ik blij dat met een minimale crop de 8-16 mij  voldoende geeft voor wat ik acceptable vind.
Niets meer en niets minder  :surrender:

ps .. de 8-16 is voor mij een speel lens .. dus ..  speel ik ermee ...
ps ps .. de K3  gaat mij niet verlaten ... dus de 8-16 zal echt nog wel gebruikt worden op de daarvoor bedoelde manier  :angel:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

JohnnieS

  • Gast
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2016, 13:07:32 »
Mooi en zeker retescherp zoal dat heet :good:
krijg bij Foto 3 al de neiging om ze weg te blazen :D :D
goed gedaan jongeman ;)

newmikey2

  • Gast
Re: K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2016, 13:06:21 »
Testje met de Sigma 8-16 op 13 mm
ƒ/4.5
13.0 mm
1/1000
iso100
Arnold, ik heb steeds zowat m'n tong er af gebeten maar nu kan ik toch echt niet meer...

Waarom in hemelsnaam koopt iemand een K-1, wat in alle opzichten een formidabele camera blijkt te zijn, en koppelt hem dan aan òf lenzen die niet voor FF bedoeld zijn òf lenzen die op APS-C al enigszins onder de maat presteren? Het nut ontgaat mij volledig.

Wat heb je overgehouden van die 13mm na het croppen en bewerken in LR? Wat is daar het nut van? Let wel, ik heb zelf de 8-16 ook en vind het een geweldige lens, heb de K-1 niet maar vind het wel een game-changer in de FF wereld.

Ik zie het ook op het VS forum en ik begrijp het simpelweg niet.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
K1 met Sigma 8-16mm
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2016, 12:57:10 »
Testje met de Sigma 8-16 op 13 mm
ƒ/4.5
13.0 mm
1/1000
iso100

[1]
SOOC RAW >> JPG

2016_05_07_naamloos_00001 by Arnold De Gans, on Flickr

[2]
Nabewerking via Lightroom

2016_05_07_naamloos_00004 by Arnold De Gans, on Flickr

[3]
Detail ..  en ja scherp zat ;)

2016_05_07_naamloos_00005 by Arnold De Gans, on Flickr

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand