Auteur Topic: Full frame camera en de lenzen?  (gelezen 2422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2016, 20:00:30 »
We zullen het pas echt weten wanneer de K-1 uit is maar er kunnen zowel mee- als tegenvallers zijn. Zo heb ik mijn HD 35mm f/2.8 Macro Limited op de K-1 gehad en dat zag er verrassend goed uit! Wel lichte vigntering maar echt niets wat een beetje lightroom niet kon oplossen. Meevaller dus.

Als de camera er is zal er wel een hele industrie ontstaan van lenstests :)
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2016, 20:00:30 »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2016, 17:59:59 »
de 50-135 op ff schijnt wel redelijk te werken ..  niet zelf gezien maar de vignatering is minimaal ....  we zullen zien ..  niet zelf getest nogmaals .. maar wel betrouwbare bron

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2016, 17:46:55 »
Op zich is de prijs van de K-1 goed te doen, maar ik zit met hoofdzakelijk APS-C lenzen (waaronder de 50 - 135 mm), die niet geschikt zijn voor full frame.
Tweedehands (handmatige) lenzen zie ik niet als optie, want heb je een geavanceerd AF systeem tot je beschikking, dan moet je daar ook gebruik van maken :) , ik maak dus zoveel mogelijk gebruik van auto focus.
En een K-1 kopen, om grotendeels in cropmode te werken is ook zonde
Dus mijn inziens is de keuze of veel geld uitgeven, om je lenzen te updaten of op APS-C blijven.
Wat ik ga doen, eerst de opvolger van de K3 II afwachten en dan de keus maken

RonHendriks

  • Gast
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2016, 10:12:21 »
Misschien wordt het voor toekomstige K-1 kopers, interessant om nu manuele A-objectieven te "sparen" van 35/50/135 mm, die straks wellicht nog schaarser worden. Deze "oude" objectieven hebben vaak een goede kwaliteit en zijn nu betaalbaar.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken denk ik. Wie overkomt van een ander merk doet dat waarschijnlijk niet voor de oude lenses.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2016, 10:01:00 »
Misschien wordt het voor toekomstige K-1 kopers, interessant om nu manuele A-objectieven te "sparen" van 35/50/135 mm, die straks wellicht nog schaarser worden. Deze "oude" objectieven hebben vaak een goede kwaliteit en zijn nu betaalbaar.

Ik denk dat er altijd meer A 50mm f/1.7 lenzen in omloop zullen zijn dan K-1 kopers, die prijs zal weinig tot niets doen. Wat wel kan is dat de mooiere en meer schaarse lenzen wat meer gezocht zullen worden, zeker als er niet snel een huidige equivalent voorhanden is. Ik denk bv aan de FA 20mm en de FA* 85mm die ik heb.

Als de K-1 een commercieel succes wordt en het trekt daadwerkelijk een significante aantal nieuwe gebruikers aan voor Pentax dan zal dat een positieve invloed hebben op de tweedehands prijzen van Pentax lenzen. Maar als het alleen overstappers zijn van Pentax APS-C naar Pentax FF dan verandert er ook weinig.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2016, 10:16:05 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2016, 09:56:19 »


Ik ga proberen het duidelijk uit te leggen Leonie.

Een full frame (FF) sensor zoals in de K-1 is groter dan een crop sensor zoals in de K-3. Een FF sensor is zo groot als dat een film negatief van kleinbeeld is (was). Toen iedereen nog met film/kleinbeeld fotografeerde hadden we lenzen die het licht vingen en dat achter de lens op dat kleinbeeld projecteerden.

Toen kwamen de digitale camera’s met crop sensors (ook wel APS-C genoemd). De reden dat de sensors kleiner waren dan kleinbeeld was vooral kosten: kleiner is goedkoper en makkelijker in te bouwen, de camera’s met een crop sensor kunnen kleiner, compacter en lichter zijn.

De ‘oude’ kleinbeeld lenzen deden het nog prima, ze projecteren het licht achter zich zoals voorheen maar eigenlijk wordt alleen naar het midden gekeken omdat de crop sensor kleiner is dan dat kleinbeeld is.

Toen kwamen er nieuwe lenzen. Door lenzen te maken die alleen op het kleiner crop gebied projecteren kan het goedkoper, want minder glas nodig en compacter en lichter.

Als je een lens hebt die specifiek voor het cropgebied ontworpen is en je gebruikt die op een kleinbeeld camera (filmcamera) of een digitale FF camera dan zal je merken dat die lens niet dat hele gebied belicht want die lens was alleen ontworpen voor dat kleiner gebied. Zie bijvoorbeeld deze foto’s gemaakt met de DA 18–55mm kitlens op film: http://vjacesslav.blogspot.nl/2012/03/smc-pentax-da-18-55mm-f35-56-al-wr-vs.html

Op deze foto’s zie je ook wat er gebeurt, op sommige zoomstanden is er eigenlijk nauwelijks een probleem maar op andere standen is er een hoop zwart te zien.

Omdat Pentax een hoop mooie lenzen heeft die specifiek voor corp gemaakt zijn, hebben ze op de K-1 ook een zogenaamde crop mode gemaakt: dan wordt niet de hele FF sensor gebruikt maar alleen het middengebied dat voor crop ook gebruikt werd. In feite wordt een uitsnede van het midden gemaakt. Van de 36 miljoen pixels die de sensor heeft worden dan de 16 miljoen in het midden gebruikt. Toevallig zijn dat ongeveer evenveel als bij een K5 of K5 IIs. In crop mode gebruik je de FF in feite als een verbeterde K5 IIs. Waarschijnlijk is de K-1 nog beter, al is het maar doordat de technologie weer een paar jaar verder is. Maar 16 miljoen is wel een stuk minder dan de 24 miljoen van de K-3. Als je die nu nodig hebt zou jij in crop ‘er op achteruit gaan’.

Maar hoe weet je welke lenzen de hele FF sensor bestrijken en welke alleen geschikt zijn voor het cropgebied? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden als het lijkt. Het korte antwoord is dat de DA-lenzen van Pentax crop zijn (D-FA, FA, F, A, M en K zijn sowieso FF). Máár... er zijn er best veel die mensen getest hebben die wel het hele FF gebied lijken te belichten. Hier is een lijst die iemand verzameld heeft: http://ricehigh.blogspot.com/2009/10/compatibility-of-da-lenses-on-full.html

Dat sommige DA-lenzen wel FF zijn komt ook omdat fabrikanten niet dom zijn. Als je een mooie lens hebt, ooit voor FF ontworpen, dan kan je die natuurlijk opnieuw uitbrengen zonder het glas aan te passen want die doet het dan nog steeds op crop. De DA 35mm f/2.4 en DA 50mm f/1.8 zijn beiden gebaseerd op oudere ontwerpen uit het filmtijdperk en bestrijken dus nog steeds het hele gebied.

Je kan er vanuit gaan dat vooral de DA-zooms en DA-lenzen met een brandpunt kleiner dan 35mm het niet goed zullen doen op FF. Als de K-1 eenmaal uit is dan zullen we het beter zien want dan kunnen er goede testfoto’s gemaakt worden.

Terug naar jouw lenzen: de 16–50 en 50–135mm zijn mooie zooms maar die zijn ontworpen voor crop en belichten niet de hele sensor van de K-1. Die zou je dan op crop kunnen gebruiken en dan doen ze het net zo goed als nu maar krijg je foto’s van 16mp ipv de 24mp die je nu hebt. Dat merk je vooral wanneer je die foto’s zelf (verder) gaat croppen. 16mp is uiteraard meer dan genoeg voor Facebook...

Omdat crop het midden van het gebied gebruikt en FF het hele gebied zie je dat schieten met crop ook een lens meer ‘tele’ lijkt. Dus als je een foto maakt met 50mm op crop dan is dat eigenlijk het midden van de foto en worden de randen niet gebruikt. Als je dezelfde foto maakt met dezelfde 50mm lens op FF dan zie je meer links, recht, boven en onder. Dezelfde lens kijkt opeens ‘wijder’. Een 50mm op crop ziet hetzelfde als een 75mm lens op FF, dat is een rekensommetje, het verschil is precies een factor 1.5

Dus als jij jouw lenzen wil vervangen voor FF lenzen dan zou je lenzen zoeken die (16–50x1.5) 24–75mm zijn en (50–135mm) 75–202mm zijn. Er komt ook nog iets ander bij dat te maken heeft met scherptediepte en technologie dat ik even niet zal behandelen maar in feite is een 16–50 f/2.8 op crop vergelijkbaar met een 24–75mm f/4.0 op full frame.

Ik hoop dat dit, in combinatie met het plaatje hierboven een beetje duidelijk is. Het lijkt in eerste instantie wat ingewikkeld maar als je het principe eenmaal door hebt in het eigenlijk heel simpel.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2016, 13:33:47 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2016, 08:24:14 »
Misschien wordt het voor toekomstige K-1 kopers, interessant om nu manuele A-objectieven te "sparen" van 35/50/135 mm, die straks wellicht nog schaarser worden. Deze "oude" objectieven hebben vaak een goede kwaliteit en zijn nu betaalbaar.

Offline luwaniej1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2016, 14:38:36 »
Bedankt voor de reacties

Dan zou je dus gelijk je lenzen aan moeten passen.. wordt erg duur grapje dan..

heb even op het linkje geklikt.. alleen is mijnengels niet zo best haha
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2016, 14:07:40 »
Heel concreet ga je er op ACHTERUIT.

Beide lenzen zijn niet FF compatibel. Dat wil zeggen dat je K1 terug moet schakelen naar cropmode.  En dan ga je er in vergelijking met de K3 volgens mij niet op vooruit.

Algemeen: je moet de lenswaarde met 1.5 vermenigvuldigen om de waarde op crop (lees K3) te vinden. Dus om jouw 50-135 op crop te vergelijken moet je 75-200 op FF hebben.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

risseeuw

  • Gast
Re: Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2016, 13:47:38 »
Voor een duidelijke uitleg voor het gebruik van DA lenzen (en andere) op de K1 lees dit eens aandachtig door,

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-1

Offline luwaniej1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
Full frame camera en de lenzen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2016, 13:24:15 »
Hallo

Ik heb dus een vraagje.. en hoop dat iemand mij deze kan beantwoorden..

Ik vraag me dus af.. wat er zou gebeuren als ik mijn huidige lenzen op de nieuwe full frame  zou zetten(k1)? (zitten nu op de k3)

Ik heb nu een pentax da f/2.8 50-135 en 16-50...

Als ik goed begrijp zou ik wat gaan inleveren op lengte?

Ik red het bij de paarden nu net met mijn 50-135 als ze aan het rijden zijn in de bak... maar zou ik dit dan met full frame net niet redden?

Wel worden ze nog lichtsterker toch op een full frame?

functioneren deze dan goed op een full frame? of heb je daar echt specifieke lenzen voor nodig?

Sorry voor de mischien wat domme vragen.. maar ik kom er niet uit op internet..

Groetjes Leonie
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8