Auteur Topic: Betekenis op de lens.  (gelezen 3200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

  • Gast
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2007, 16:11:54 »
beide bedankt voor je reactie.

Ik kan niet zeggen dat ik het echt snap, wat betreft de lensen en de F22 enzo.
maar ik denk dat ik dat gewoon van iemand moet horen, met camera in hand, en al uitproberend.

Dus dan maar met de cursus.

ik denk dat de cursus elke week is.
Hij duurt 15 weken, van eind september tot eind jan. zover ik weet.
dus dat is redelijk vaak.
Maar ik ben wat dit betreft neit goed geinformeerd over deze cursus.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2007, 16:11:54 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2007, 07:13:02 »
Citaat

Wat betreft het SDM. Ik kan dus wel een SDM lens (ooit) aanschaffen, maar de voordelen ervan, de motor in de lens, kan ik dus niet gebruiken.
Wat zou dan het voordeel voor mijn pentax k100 zijn om een SDM lens aan te schaffen.
IS die dan eigenlijk voor mij in gebruik het zelfde als een SCM lens? of een ander soort lens?

Met een K100D heeft het inderdaad, zo ver mijn info correct is, géén zin om dure SDM lenzen te kopen. Je camera kan nl de motor in de lens niet aansturen. Kortom, koop alleen SDM lenzen als je in de toekomst over wil stappen naar minimaal de K100D Super, resp K10D of hun opvolgers...
 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2007, 07:10:19 »
Citaat

Ik zit idd te kijken of ik een cursus ga volgen. En dan is vooral de grote vraag, wanneer ga ik er mee beginnen. Dit omdat ik het helaas niet al te rustig heb. Dus ik moet even kijken hoe we dat gaan inpassen.

 

Ik ben ook zo iemand met geen tijd. Maar een fotocursus valt wel mee. Ik heb eens in de drie weken een avond cursus (+/- 2 uur) en in de tussenliggende tijd moeten we dan opdrachten maken. Dat kan je zo uitgebreid doen als je zelf wil...

Ik ga nu 2e jaar bij Dies Groot doen (www.diesgroot.nl). Van de ongeveer 12 deelnemers gaan er 10 door. Lijkt me een hoog tevredenheidspercentage...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

admin

  • Gast
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2007, 13:51:01 »
Bij F22 draai je eigenlijk de lens bijna helemaal dicht (Hoe kleiner het getal, hoe meer open de lens is).
Elke lens heeft zijn maximale (laagst mogelijke getal) en een minimale (hoogste getal). Sommige zoomlenzen hebben over de hele zoomrange 1 minimaal diafragma (duurdere lenzen) bij andere zoom lenzen loopt het diafragma af bij inzoomen. (hoe verder ingezoomd hoe hoger het getal hoe minder licht er binnenkomt). In dat geval heb je dus bv 3.5-5.6 Uitgezoemd maximaal open tot 3.5 ingezoomd maximaal open tot 5.6F. Lenzen worden duurder naarmate de Fx.x dus lager is en er meer licht binnenkomt. Daarom zijn 70-200mm F2.8 lenzen van sigma 900 euro en 70-300mm 3.5-5.6 lenzen 149 euro. Die F2.8 laat meer licht door en geeft dus een kortere sluitertijd wat een voordeel is waar betaald voor moet worden.

Echter, hoe lager de Fxx hoe meer open de lens MAAR ook hoe kleiner de scherpte diepte. Je moet goed scherpstellen om dat in beeld te krijgen wat je wilt. De achtergrond voor wazig. Kan een voordeel zijn om iets in de foto op te laten vallen (als enige scherp in beeld) maar maakt het bijna onmogelijk om alles scherp te krijgen als je dat wilt. Tenzij je natuurlijk het diafragma dicht draait naar F22 dan is alles weer scherp maar krijg je weer een langere sluitertijd etc etc etc...

De SDM lens is wel te gebruiken op de K10D. De camera zal dan niet vanuit de body maar mbv de motor in de lens scherpstellen. Dit is veel sneller en accurater. Goed voor sport fotografie. Volgens mij heeft de K10D het zelf in de gaten wat voor lens er op de body wordt geschroefd. Er zitten speciale contactpunten op de vatting voor het aansturen van de SDM lens.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2007, 13:57:40 door admin »

Thomas

  • Gast
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2007, 20:29:40 »
Dank voor je uitleg.

Ik ben weer een stukje wijzer. Ook de site was duidelijk.

Ik zit idd te kijken of ik een cursus ga volgen. En dan is vooral de grote vraag, wanneer ga ik er mee beginnen. Dit omdat ik het helaas niet al te rustig heb. Dus ik moet even kijken hoe we dat gaan inpassen.

een vervolg vraag:
je zegt dat bij de 3,5 - 5,6 dat dat de waarden zijn van het diafragma(toch), in ieder geval hoever hij open kan.

Hoe kan het dan dat ik met mijn camera en die lens wel een F22(av) kan gebruiken. als extreem voorbeeld. Dat is toch ook het diafragma?

Wat betreft het SDM. Ik kan dus wel een SDM lens (ooit) aanschaffen, maar de voordelen ervan, de motor in de lens, kan ik dus niet gebruiken.
Wat zou dan het voordeel voor mijn pentax k100 zijn om een SDM lens aan te schaffen.
IS die dan eigenlijk voor mij in gebruik het zelfde als een SCM lens? of een ander soort lens?

alvast hartelijk bedankt.

Thomas

admin

  • Gast
Re: Betekenis op de lens.
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2007, 21:03:50 »
Hoi Tomas,

Mooie set lenzen heb je!

De m staat voor manual wat betekend dat je zowel het diafragma als de scherpstelling met deze lenzen handmatig zult moeten doen. De da staat voor digitaal en voor automatisch.

De vragen die je stelt zijn heel belangrijk. Sommige ervan kun je beter opzoeken in een boek over fotografie omdat ze daar uitgebreid worden uitgelegd met beeldmateriaal erbij. Dat is zeker zo voor de 1:3.5-5.6 en de 70-300mm bij voorbeeld. Haal een basisboek uit de bibliotheek en begin je studie :-) het is veel leuker als je het goed doorgrond.

Toch eventjes 3.5-5.6 De 3.5 is een waarde die aangeeft hoever die lens OPEN kan. Hoe lager de waarde hoe Opener de lens is dus hoe meer licht hij doorlaat en hoe sneller de foto is gemaakt (kortere sluitertijd).

de 70-300mm of de 28mm is de zoom. 28mm is breedbeeld (veel breed op de foto) 300mm is sterk ingezoemd (dichtbij gehaald maar weinig op de foto dus smal).

Dit staat mooi beschreven om meerdere internet pagina's met plaatjes erbij om het te verduidelijken. http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

SDM is een scherpstel motor IN de lens in plaats van de de camera body. Daardoor gaat het scherpstellen zeer snel en geruisloos. Het is nieuw voor mij dat de K100D deze in de toekomst ook kan gebruiken. Mooie ontwikkeling.

Dit stukje komt van het internet;

"Beiden objectieven zijn uitgerust met een nieuw SDM systeem waardoor ze door de ingebouwde motor een soepelere en stillere autofocus zou moeten hebben.

Het SDM systeem werkt automatisch op de K10D  en schakelt zichzelf uit op oudere body’s van Pentax. (wel een firmware update nodig voor de K10D). Het SDM systeem komt samen met een Quick shift focus , waardoor het mogelijk is om vanuit de automatische focus naar de handmatige focus te switchen zonder verlies van de camera instellingen."

« Laatst bewerkt op: 8 juli 2007, 21:16:06 door admin »

Thomas

  • Gast
Betekenis op de lens.
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2007, 15:38:52 »
Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort eigenaar van een echte pentax. De Pentax k100d wel te verstaan.
Ik heb bij deze body de 18-55 mm lens bij gekocht.

De reden dat ik voor een pentax heb gekozen is dat ik nog 4 andere lenzen thuis had liggen, van mijn ouders. Deze zijn dus analoog.

Ik heb de volgende lenzen:
SMC pentax-da 1:3,5-5,6 18-55mm AL (digitaal kitlens)
SMC pentax-m 1:2,8 25mm (analoog)
SMC pentax-m 1:3.5 135mm (analoog)
SMC pentax-m 1:1,7 50mm (analoog)

sigma zoom-k 1:4-5,6 f=70-210 mm(analoog maar met A-stand)

Mijn vragen zijn:
a: wat betekend da/m en wat is het verschil erin.
b: wat betekend een getal als 1:3,5-5,6 en wat doet het precies.
c: wat betekend AL (bij digitale kitlens)

Verder heb ik gelezen dat er een nieuwe k100D uitkomt. Namelijk de super. Deze kan de nieuwe SDM lenzen aan.
d: wat is het verschil en wat betekend SMC en SDM

Ik heb gezien dat er bij de firmware update van de K10 een stukje zit dat de K10 nu ook SDM lenzen aan kan. heeft/krijgt de K100D dat ook?

Het zijn veel vragen. Ik zit echt in het begin van mijn fotocarriere. Ik heb hiervoor een kodak dx6490 gehad. Ik wilde verder groeien en heb op basis van de lenzen die ik had voor een pentax gekozen. Zo langzamerhand wil ik, met bezit van de k100D de betekenis en de nowhow leren over de digitale spiegel reflexen. Dat is ook de reden dat ik in 1x zoveel vragen stel.

In ieder geval alvast HEEL hartelijk bedankt voor het antwoorden.