Auteur Topic: Probeersel thuisstudiootje: Joëlle  (gelezen 1093 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2010, 21:10:26 »
Dat ga ik de volgende keer gelijk even oefenen.. maar direct naast de camera ? dan is het toch net alsof het van voren komt ? En dus net als de interne flitser "sort of speak".

Ja, vlak naast de camera.
Nee, want je moet er vanuit gaan, dat de flitser hoger zit / staat dan de interne van de camera en minder sterk staat ingesteld. Tussen de hoofdflitser en de bijflitser mag eenverschil zitten van ca. 2-2½ stop lichtopbrengst.
En een ietsje meer naast dan vlak ernaast mag ook.  ;D
En anders probeer je dat gewoon effe uit: Statief onder de camera en de flitsert wat verplaatsen.
Zie daar: De oplossing.
Dát is nou een van de voordelen van digitale fotografie: Je kunt het resultaat meteen bekijken.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2010, 21:10:26 »

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2010, 20:58:17 »
Dat ga ik de volgende keer gelijk even oefenen.. maar direct naast de camera ? dan is het toch net alsof het van voren komt ? En dus net als de interne flitser "sort of speak".

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

asplx

  • Gast
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2010, 20:20:16 »
Monique geeft het prima aan...

De hoofdflitser links óf rechts van de camera, ongeveer onder een hoek van 45-60 graden t.o.v. de camera,
de bijflitser direct naast de camera, liever een reclectiescherm.

Beide flitsers mogen nooit een hoek <45 en >90 graden maken. Dan ontstaat in de laatste situatie weer de tang-verlichting.

En deze jonge dame is nog niet eens een tangetje...  ;D

Citaat
Leuk het spelen met licht, maar ook lastig. ( helemaal omdat alles in de rechthoekige woonkamer in breedte staat.)

Ik had een studio met een grootste breedte van 2,90 meter en een grootste lengte van 4,30 meter.
Daarin had ik 2 studio-flitsers, één met softbox, de ander met refelctor en evt. een paraplu.
Daarmee maakte ik individuele portretten, pasfoto's, groepsfoto's en productfoto's.

De grootste groep die ik in deze ruimte fotografeerde bestond uit 14 jonge dames van 4 tot 24 jaar.
De geachte dames wilden díe woensdagmiddag op de foto met hun allen, kwamen rond 4 uur binnengedruppeld en moesten zaterdagmiddag een ingelijste vergroting hebben op 30x45,want dan trouwde hun nichtje dat bij de bakker naast mijn zaak werkte. Zij mocht niets weten.
Dat is gelukt.
Ik had een even grote foto in de etalage gehangen en die werd na enkele weken ook nog gekocht.

Citaat
vind foto 3 wel geslaagd.
Door het pistool in de hand is dat ook zo. De schaduw op het oog past hier wel.
Eventueel een volgende keer aan de rechterkant met behulp van piepschuim rechts ophelderen.

Over de hele linie: Heel erg leuk gedaan.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2010, 20:39:17 door asplx »

Offline Monique

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Vrouw
    • Sakura-Lelystad
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2010, 20:19:44 »
Wat meer schuin van voren ziet er volgens mij idd veel beter uit, probeer het uit!!
Ook aan één kant een flitser (schuin van voren; hoek van 45 graden) en aan de andere kant een reflectiescherm om de schaduwkant op te lichten werkt vaak mooi...

Keep on trying!!  :P (Ik ga morgen weer even stoeien met de flitsers!!)

Groetjes, Monique
Pentax K-7, K-5II, DA 12-24mm, FA 43mm, DA* 50-135 en de oudjes:  Pentax-A 50mm F1.7, de 100-300mm F4.7-5.6, 2x handmatige flitsers, Metz 48 AF, Cactus V4 en een studio-setje.
www.pentaxphotogallery.com/moniquesplint

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2010, 19:32:52 »
Ow, en ik gebruik een trigger dus niet een stuurflits van me camera.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2010, 19:32:01 »
Ik heb nog plex platen liggen die ik zou kunnen gebruiken...
En dat progje zou ik wel willen hebben van je, lijkt me een goed iets.
Wat zou ik moeten aanpassen dan ? komen ze nu teveel van links en rechts ?
Dus een oplossing is ze beide wat meer schuin van voren te zetten misschien ?

Bedankt voor de info.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

asplx

  • Gast
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2010, 19:22:46 »
Welja, nóg een 3e flitser.
Maak het je nog wat moeilijker...

Nee, je opstelling van de litsers is verkeerd geweest, je neemt je onderwerp in de tang. Daarom wordt deze opstelling ook tangverlichting genoemd. Nee, dat is geen benamning voor het fotograferen van oude, nukkige vrouwen...  ;D

Bedenk wel, dat idere flitser behalve licht ook schaduw oplevert en bij de tangverlichting krijg je dat van 2 kanten.  >:(
Beter kun je experimenteren met een plaat(je) piepschuim op een sate-prikker en dat draaien....

Ik heb nog ergens een programma, waarbij je alle studio-instellingen kunt nabootsen en waarbij het effect wordt getoond.
Dat wil ik t.z.t. wel voor je kopiëren. Werkt onder Windhoos 98...  :(, maar doet 't erg leuk.

Groeten,
Ruurd

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2010, 19:15:06 »
Ik heb de kitlens gebruikt, 18-55 mm en de 50 mm, de scherpte laat ook te wensen over.
Had hem op autofocus staan, niet zo slim achteraf.

vreemd dat de exif niet te lezen is trouwens, dat heb jij al eerder eens gezegd - of was het iemand anders, weet niet meer.

word veel oefenen iig.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2010, 19:02:41 »
Een mooie serie. Geslaagd ben je nog niet, want in elke foto zit wel een onbedoelde onder- of overbelichting. Het is ook niet zo heel makkelijk om de belichting op orde te hebben voor de hele plaat. Welke lens heb je eigenlijk gebruikt? Ik zie geenmm en geen diafragma in de exif. Hoe stuur je je belichting aan, met de preflash uit de K-x of heb je een aansluiting op je hotshoe? Ook de scherpte is nog niet helemaal naar wens is mijn idee. Nummer 3 van de serie vind ik in ieder geval nu de mooiste.

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2010, 18:38:29 »
Voor mij is het duidelijk foto 3. Wel zou het haar rechts wat lichter mogen. Zie het nu als een donkere vlek. nrs 1 en 2 zijn gewoon en nummer 4 vind ik leuk
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Probeersel thuisstudiootje: Joëlle
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2010, 17:56:07 »
Belicht van twee kanten, links indirect met paraplu ( zilver ) rechts een softbox.
Vind zelf de foto's overbelicht, helemaal de linkerkant en misschien moet er toch ook een invulling met licht vanaf het midden komen...
als ik kijk naar foto 4 vb.

Leuk het spelen met licht, maar ook lastig. ( helemaal omdat alles in de rechthoekige woonkamer in breedte staat.)
vind foto 3 wel geslaagd.

foto 1


foto 2


foto 3


foto 4 ( met haar zus )


FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.