Auteur Topic: Erasmusbrug - traditioneel perspectief  (gelezen 603 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Erasmusbrug - traditioneel perspectief
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2018, 14:09:59 »
[...] Was het gebruik van de tilt/shift-lens bij deze foto nodig om de gebouwen zo goed mogelijk verticaal weer te geven? [...]

Deze foto stond een beetje scheef, ook bij gebruik van de T/S lens. Dat is een kwestie van dat ik de camera niet helemaal horizontaal had. In de nabewerking heb ik de de gebouwen helemaal recht gezet. Je hebt het in een andere post een paar dagen geleden al uitgelegd. Ook met een gewone lens heb je bij het horizontaal houden, zowel over de x- als over de z-as, van de camera rechte verticalen. Alleen houd je dan veel voorgrond over, die je eventueel in de nabewerking nog kunt verwijderen. Met de T/S heb je er controle over waar in het verticale of horizontale (met de lens 90 graden gedraaid; handig bij panorama's) vlak je de foto maakt. Als je de lens verticaal verschuift krijg je een interessant perspectief, dat met een gewone lens niet te verkrijgen is. Ook levert de T/S lens perfect rechte lijnen op, geen vervorming dus. Daaraan zie je de klasse van de lens.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 14:17:19 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Erasmusbrug - traditioneel perspectief
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2018, 14:09:59 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Erasmusbrug - traditioneel perspectief
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2018, 08:13:55 »
Goede en scherpe foto. Was het gebruik van de tilt/shift-lens bij deze foto nodig om de gebouwen zo goed mogelijk verticaal weer te geven?
Jammer van de vignettering.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 09:13:45 door abakker »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Erasmusbrug - traditioneel perspectief
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2018, 00:14:53 »
Traditioneel perspectief op de Erasmusbrug. Alhoewel, die zware vignettering past er dan weer niet bij. De zwart/wit-variant van deze foto heb ik al eens eerder geplaatst. De foto is gemaakt met de 6D en de tilt/shift-lens.

ISO 100, 24 mm, f/9, sluitertijd is mij onbekend
Erasmus bridge, Rotterdam by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2018, 00:21:48 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)