Auteur Topic: systeemondersteuning  (gelezen 2374 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: systeemondersteuning
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2017, 17:14:35 »
Ik heb waarschijnlijk e.e.a. niet duidelijk gezegd. Ik bedoel dat dat een van de belangrijkste redenen is geweest dat ik voor Linux heb gekozen . Er is open source.
Oeps! Verkeerd begrepen dan, excuses! :dash1:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: systeemondersteuning
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2017, 17:14:35 »

Offline peter kruse

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: systeemondersteuning
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2017, 17:10:42 »
Aangezien de broncode geheel te doorzoeken is voor iedereen, lijkt me dat niet echt voor de hand te liggen - het zou meteen op alle fora bekend worden gemaakt. Dat is eerder iets wat bij "gewone" commerciele software lijkt voor te komen.

Ik heb waarschijnlijk e.e.a. niet duidelijk gezegd. Ik bedoel dat dat een van de belangrijkste redenen is geweest dat ik voor Linux heb gekozen . Er is open source.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: systeemondersteuning
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2017, 14:23:06 »
Peter, ik heb je topic verplaatst naar "Software". Ik denk dat het hier beter thuis hoort.  :)

Mvg, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

newmikey2

  • Gast
Re: systeemondersteuning
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2017, 15:55:07 »
Wat ik vooral belangrijk vindt is dat er geen "geheime" opdrachten in het systeem zitten waarvan de makers niet willen dat men die weet (in de broncode).
Aangezien de broncode geheel te doorzoeken is voor iedereen, lijkt me dat niet echt voor de hand te liggen - het zou meteen op alle fora bekend worden gemaakt. Dat is eerder iets wat bij "gewone" commerciele software lijkt voor te komen.

Offline peter kruse

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: systeemondersteuning
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2017, 15:12:33 »
Wat ik vooral belangrijk vindt is dat er geen "geheime" opdrachten in het systeem zitten waarvan de makers niet willen dat men die weet (in de broncode).

newmikey2

  • Gast
Re: systeemondersteuning
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2017, 00:36:09 »
Wat is KDE?

[edit: ik heb al opgezocht. KDE is - zoals Google het noemt - een vrije en opensource desktopomgeving (en framework).

Waarom men dit vrij noemt weet ik niet. Je moet je aan stringente en logische programmeertaal houden, wil je iets kunnen toevoegen aan KDE. Waar is de dichterlijke vrijheid gebleven?]
Ik laat het aan meneer Google over om de betekenis van "vrij" in het kader van FOSS voor je te verduidelijken. Het is in dit kader een breed begrip waar bepaalde rechten en plichten aan ontleent worden. Wikipedia stelt dan ook "Om verwarring te voorkomen (het Engels heeft namelijk meerdere betekenissen voor free) wordt soms de term FLOSS gebruikt, waarbij de 'L' staat voor Libre (Frans voor "vrij"). Het benadrukt nog eens dat het bij vrije software draait om vrijheden en niet zozeer om kosten."

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: systeemondersteuning
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2017, 23:04:36 »
Wat is KDE?

[edit: ik heb al opgezocht. KDE is - zoals Google het noemt - een vrije en opensource desktopomgeving (en framework).

Waarom men dit vrij noemt weet ik niet. Je moet je aan stringente en logische programmeertaal houden, wil je iets kunnen toevoegen aan KDE. Waar is de dichterlijke vrijheid gebleven?]
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 23:41:56 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: systeemondersteuning
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2017, 23:02:21 »
Werkt Digikam ook op Mint Cinnamon? Isdat geen KDE?
Jan, Digikam werkt onder elke desktop. Als het goed is heeft het alleen de KDE libraries nodig en die worden door je pakketbeheerder automatisch geinstalleerd als je Digikam installeert. Werkt eigenlijk net zo als Gimp wat eigenlijk een Gnome pakket is maar met de bijbehorende libraries automatisch onder elke desktopomgeving kan draaien. Ik ken eigenlijk géén programma's die zó desktop-specifiek zijn dat ze alleen onder die desktop draaien.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: systeemondersteuning
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2017, 22:51:45 »
Hoi Peter,

Ik ben al zo'n 14 jaar een Linux gebruiker. De Pentax software zal niet draaien op Linux maar die heb je ook helemaal niet nodig. In je Ubuntu Software Centre zal je ondermeer RawTherapee en Darktable aantreffen - beide uitstekende raw converters die alle Pentax raw formaten van zelfs de nieuwste cameras hanteren. Voor beeldbewerking zou ik Digikam aanbevelen, eventueel in combinatie met Gimp.

Werkt Digikam ook op Mint Cinnamon? Isdat geen KDE?


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline peter kruse

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: systeemondersteuning
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2017, 14:30:49 »
Hallo Newmikey2,

Gevonden!

Bedankt.

gr.,
Peter


newmikey2

  • Gast
Re: systeemondersteuning
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2017, 13:22:16 »
Hallo,
Ik ben nog nieuw op dit forum. Ik weet dus niet voor de volle 100% of ik mijn vraag op de juiste plaats stel. Indien ik verkeerd zit..mijn excuses daarvoor.

Nu mijn vraag. Op mijn computer heb ik als besturingssysteem linux(Ubuntu). Is dit een probleem voor de Pentax software?

gr.
Peter Kruse
Hoi Peter,

Ik ben al zo'n 14 jaar een Linux gebruiker. De Pentax software zal niet draaien op Linux maar die heb je ook helemaal niet nodig. In je Ubuntu Software Centre zal je ondermeer RawTherapee en Darktable aantreffen - beide uitstekende raw converters die alle Pentax raw formaten van zelfs de nieuwste cameras hanteren. Voor beeldbewerking zou ik Digikam aanbevelen, eventueel in combinatie met Gimp.

Offline peter kruse

  • Newbie
  • Berichten: 6
systeemondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 13:02:35 »
Hallo,
Ik ben nog nieuw op dit forum. Ik weet dus niet voor de volle 100% of ik mijn vraag op de juiste plaats stel. Indien ik verkeerd zit..mijn excuses daarvoor.

Nu mijn vraag. Op mijn computer heb ik als besturingssysteem linux(Ubuntu). Is dit een probleem voor de Pentax software?

gr.
Peter Kruse