Auteur Topic: Royal station [urbex]  (gelezen 3275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

densch

  • Gast
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2011, 23:10:42 »
Foto 1, jammer dat er zo mee omgegaan wordt. (bedoel ik de grafiti mee)
Foto 2, weet nog niet zo goed wat ik over de compo moet zeggen
Foto 3, WAUW  :toppie:
Foto 4, plafond mooi alleen slecht onderhouden ;)

Gr Dennis

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Royal station [urbex]
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2011, 23:10:42 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2011, 17:52:36 »
Toffe locatie en evenzo toffe serie.
Groothoekvertekening vind ik bij dit soort fotografie vaak minder storend.

greetz,
Erik

Offline UrbexDaan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 409
  • Geslacht: Man
    • SilverCube
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2011, 16:15:55 »
Edit: ik heb even de serie op je site bekeken.

Jouw andere plafondfoto, van dat ronde ornament, heeft dat strakke wel. Topplaat.

En ehm... ik kan me vergissen, maar volgens mij was ket koning Leopold II. Die andere is een boombewonende katachtige.

Bedankt voor je kritische blik (en spellingscontrole ;)) ik heb de tekst inmiddels aangepast. :)

Offline SimonWillig

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis!
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2011, 14:30:28 »
Zie hem nu pas..

Foto 1 is een aardige binnenkomer - belofte voor wat er komen gaat zal ik maar zeggen.

Foto 2 is wel heeeeeeeeel erg vertekend. Zou niet zo erg zijn,maar er imo niet veel op te zien.

Foto 3 is echt een topper. Er zit zo'n mooi lijnenspel in dat de vertekening bijna iets toevoegt. Een bijna Escheriaanse plaat.

Foto 4 zou mooi kunnen zijn, maar dit soort foto's moet echte re-te-strak zijn om goed tot zijn recht te komen. Op je rug gaan liggen met de geodriehoek en de waterpas erbij  :)

Edit: ik heb even de serie op je site bekeken.

Jouw andere plafondfoto, van dat ronde ornament, heeft dat strakke wel. Topplaat.

En ehm... ik kan me vergissen, maar volgens mij was ket koning Leopold II. Die andere is een boombewonende katachtige.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2011, 14:35:58 door SimonWillig »
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline Q46

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Man
  • natuur
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2011, 11:18:29 »
Foto 1 De draad en de rails horen bij het station. Een mooie serie. Ik heb ook vaak plafons die niets toevoegen dan alleen een mooi plafond. Prachtige groothoek foto's waarbij de trap een winnaar is.

Groet, Quirin
Pentax K5ii, K7, DA 70mm F2.4 Limited, DA 35mm F2.8 Macro Limited DA 15 F4 en FA 50 1.4

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2011, 07:11:07 »
Ik vind het een hele mooie serie, enkel het plafond doet mij ook niet zoveel. Kan nog een hoop van je leren als het om HDR en Urbex gaat!!! En tja, een foto kan technisch nog zo in orde zijn, dat wil nog niet zeggen dat iedereen hem mooi vind. Blijft inderdaad toch vaak ook iets persoonlijks denk ik, een foto spreekt je aan of niet!!!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline UrbexDaan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 409
  • Geslacht: Man
    • SilverCube
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2011, 00:45:08 »
Allen bedankt voor jullie mening (ook over vertekeningen ;) )
ik zal straks Maison Kirsch eens online zetten (op het forum)
ik hoop dat jullie hier ook van zullen smullen.

macsterdam

  • Gast
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2011, 00:01:49 »
Erg fraaie serie hoor, en ook hier een vertekening-fan. Ik vind vooral foto twee heerlijk vervreemdend door al die 'rare' (in positieve zin dus) lijnen! Maakt voor mij de plaat nog sterker.

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2011, 20:36:02 »
Fraaie registraties van een fraaie locatie, Daan.

Foto 1 is een fraaie registratie van het pand, maar ik heb wat moeite met de aanwezigheid van de draad.
Was de aanwezigheid hiervan in de compo niet te vermijden door een ander (lager) standpunt in te nemen?

Zonder een "discussie" te willen beginnen (of te willen voortzetten?) over vertekening wil ik effe kwijt dat de relatief grote hoeveelheid schuine lijnen in foto 2 en foto 3 er voor zorgen dat de platen bij mij erg "verwarrend" overkomen.
Bij foto 2 zorgt de (fraaie) lamp nog wel voor 'n rustpunt, maar bij foto 3 blijft mijn blik over de compo dwalen zonder echt 'n rustpunt te vinden.
Om die reden ben ik persoonlijk (!) niet zo'n voorstander van dit soort vertekeningen en probeer ze daarom altijd te vermijden of achteraf te herstellen.

Wat mij aan de foto's heel erg aanspreekt is de sfeer die je middels de door jou gekozen belichting(en) gecreëerd hebt. Met name bij foto 2 vind ik dat je prima gebruik hebt gemaakt van de lichtinval door de ramen en het effect hiervan ook heel erg mooi hebt vastgelegd.
Gr.  Peter

PS.
Deze locatie heb ik gemist tijdens mijn recent bezoek aan Anderlecht/Brussel.
Spijtig!!!!!  :'(



Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2011, 20:23:56 »
Prachtige serie, met veel sfeer. Ik kan bijna ruiken hoe het daarbinnen moet zijn.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2011, 19:52:15 »
Erg mooi, maar wel zonde.

RonHendriks

  • Gast
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2011, 19:41:50 »
Dat is ook wel een heerlijk mooi oud verlaten stationnetje. Mooie foto's die mij wel aanspreken (behalve het plafond doet me weinig, ben nu eenmaal geen stucadoor).

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2011, 19:29:35 »
Het zijn weer mooi plaatjes, en vertekening en opzettelijk schuin fotograferen maken bepaalde foto`s nou eenmaal boeiender. In de fotografie worden allemaal regeltjes bedacht door mensen waar een foto aan moet voldoen en dat is als basis best wel OK. Maar we zijn toch eigenlijk allemaal ook een beetje kunstenaar en MENS dan moet je gewoon af en toe schijt lak hebben aan de regels en gewoon datgene doen wat jij mooi vind, en dan moet een ander maar zien wat hij ervan vind. Trouwens ik zag je foto`s op je site van Maison Kirsch, daar ben ik ook geweest en het is wel leuk om ook eens foto`s van iemand anders tegen te komen van dezelfde locatie.

Groet, Henk
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 18:26:50 door elshout1958 »

Offline UrbexDaan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 409
  • Geslacht: Man
    • SilverCube
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2011, 16:25:01 »
Plaatjes die er weer mogen zijn, met in plaatje 2 en 3 een heerlijke vertekening. Omdat de vloer in foto 2 ook schuin lijkt weg te lopen, vind ik daar de vertekening bijna teveel. Foto 4 is vergeleken met de anderen teveel registratie, en te weinig interpretatie, om er maar een ingewikkelde benadering tegen aan te gooien. Maar ga vooral zo door!

Een man naar mijn hart! van de week nog een discussie met een fotograaf gehad over Vertekening... ik vind persoonlijk. Dat met bepaalde type foto's [urbex] er gewoon vertekening mag zijn.. het maakt het uniek/spannend/speels, bij officiële gelegenheden (woningen voor verkoop etc) moet het strak en niet vertekend zijn. Echter de fotograaf was het er ZEKER niet mee eens....


en nu ga ik even het woordenboek erbij halen voor de ingewikkelde benaderingen te vertalen....

Alwin

  • Gast
Re:Royal station [urbex]
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2011, 16:18:20 »
Plaatjes die er weer mogen zijn, met in plaatje 2 en 3 een heerlijke vertekening. Omdat de vloer in foto 2 ook schuin lijkt weg te lopen, vind ik daar de vertekening bijna teveel. Foto 4 is vergeleken met de anderen teveel registratie, en te weinig interpretatie, om er maar een ingewikkelde benadering tegen aan te gooien. Maar ga vooral zo door!

Offline UrbexDaan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 409
  • Geslacht: Man
    • SilverCube
Royal station [urbex]
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2011, 16:09:25 »
De Koninklijke Halte is een voormalige spoorweghalte voor de koninklijke familie van België, gelegen aan het koninklijk domein van Laken.

Het station werd gebouwd in 1873 op vraag van Leopold II. Het ligt op spoorlijn 28 maar is momenteel niet meer in gebruik. Het onderhoud van de voorgevel valt onder de verantwoordelijkheid van de NMBS, het interieur dient door de koninklijke familie te worden verzorgd.

Sinds 26 september 1996 is het station van het koninklijk domein een beschermd monument.

Foto 1.


Foto 2.


Foto 3.


Foto 4.


For more: http://www.silvercube.nl
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2011, 16:13:10 door UrbexDaan »