Auteur Topic: nieuwe camera en lens  (gelezen 1277 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2016, 20:49:44 »
Wat je ook kiest het zal een flinke vooruitgang zijn. Ik ben zelf heel enthousiast over de K-S2. Mooi, compact, modern met klapscherm, mooie 20mp sensor en wifi, heel gebruiksvriendelijk en gewoon snel goede resultaten zonder te veel in de instellingen te duiken. Ik zou de K-50 eigenlijk alleen aanraden als de K-S2 niet lekker in de hand ligt, want dat is zo ongeveer het enige nadeel dat ik kan bedenken, dat de grip wat kleiner is en daarom voor mensen met grote handen of in gebruik met zwaardere lenzen net even minder is. Budget kan misschien nog een reden zijn voor de K-50, wat gewoon een prima camera is. Toch is de K-S2 in alle opzichten een veel modernere en betere camera.
Ik heb zelf ook een K-3, en dat is een geweldige camera, maar de K-S2 doet er niet veel voor onder en is makkelijker in de omgang.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2016, 20:49:44 »

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2016, 16:38:06 »
Een K3 heeft wel een veel betere AF dan de andere toestellen.
Bij de K3 zijn de lensen meestal de beperkende factor geworden en niet meer de camera.
Mocht jezelf willen overkillen dan heb ik een K3 voor je te koop.
Heb net een K1 gekocht.....   ;D
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2016, 13:46:35 »
De K3 is echt wel overkill in jouw situatie, het is een semi-prof toestel die weinig vergevings gezind is.
De K-s2 is een prima toestel met een 55-300wr kom je nog aan je budget.
Met even over je budget te gaan (1235€)  kan je ook nog de Tamron 17-50/f2.8 er bij nemen ben je meteen voor zowat alles voorbereid.
Bedenk ook wel dat de bestanden een pak groter zijn dus nog een sd kaartje zal er ook bij moeten.
Ook als je de foto's verwerkt vraagt het meer van je computer om te verwerken ook toch even aan denken.
Maar ik zou ook naar een fotoboer gaan hoe de combinatie aanvoelt.
Succes.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2016, 13:08:48 »
Mijn eerste reactie was ook een K-S2. Maar de K-50 is ook een heel mooi alternatief waardoor je meer geld over houdt. Mijn mening is gebaseerd op jouw omschrijving, waarbij ik er van overtuigd ben dat de 55-300 je ook zeker zal bevallen. Ik zou geen K-3 nemen gelet op het duurdere glaswerk wat je er bij nodig zou hebben. En de K-S2/K-50 zal zeker voldoen, een hele mooie stap vanaf de *istDL (die overigens ook SR heeft Joost  ;)).

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2016, 12:03:14 »
Waarom is de K-50 zo goedkoop in vergelijking met de K-3 en de K-S2. Komt het omdat het een ouder model is?
Korte antwoord: ja, de K-50 is bijna drie jaar oud. Desalniettemin nog steeds een zeer goed gebouwde DSLR met alles wat je van een Pentax mag verwachten. De K-50 en K-S2 behoren allebei tot de middenrange. De K-500 en K-S1 zijn de instappers. De K-50 is ouder dan de K-S2 en de K-S2 heeft een veel nieuwere sensor. De K-3 is ook al van ruim twee jaar geleden en de opvolger K-3 II is vooral anders door de toevoeging van GPS (ten koste van de flits) en sensorshift.

De toprange heeft een betere bouwkwaliteit, sluitermechanisme en beeldverwerker die op hogere kwaliteit werkt. Niet dat het mid- of instapniveau slecht is.

Hier zijn ze vergeleken, als je dat wat zegt: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=pentax_k3&products=pentax_k50&products=pentax_ks2
Verliefd op de K-1

Offline troepiaal

  • Newbie
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2016, 11:55:09 »
De 55–300mm is in ieder geval een goede zoomlens die toch een stuk beter dan de Cosina 100-300 zou moeten werken.

Ik zou een winkel inlopen waar je de K-3, K-50 en K-S2 beide in je handen kan hebben want ze zijn allemaal anders qua gewicht en hoe ze in de hand liggen. Qua beeldkwaliteit ga je er met alle drie behoorlijk op vooruit, zeker als bij hogere ISOs gaat fotograferen.

Overigens is het al een paar keer voorgekomen dat er mensen waren die zo’n sprong maakten en in eerste instantie klaagde over de scherpte van hun nieuwe investering. Wees er bewust van dat meer scherpte en resolutie ook alles laat zien, een oudere lens als de Cosina zal al snel een beperkende factor zijn en als je tele fotografeert zal bewegingsonscherpte ook registeren als je niet snel genoeg belicht. De SR van de huidige modellen is wel beter dan van eerdere (zat dat eigenlijk wel op een IstDL?).

Uitproberen in de winkel is eigenlijk kortgezegde mijn advies.

Waarom is de K-50 zo goedkoop in vergelijking met de K-3 en de K-S2. Komt het omdat het een ouder model is?

Offline troepiaal

  • Newbie
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2016, 10:57:06 »
Wat wordt er dan minder aan die Cosina lens? Gaat die nu ineens minder presteren of worden je eisen hoger?

De lens begon eind vorig jaar problemen te geven. Hij wilde niet meer scherp stellen. Ben er mee naar de winkel geweest en daar hadden ze het er over dat de tandwieltjes kapot konden zijn. Het leek ook net of er een grote zandkorrel tussen zat. Toen ik thuis kwam deed hij het ineens weer maar niet meer zo perfect als dat hij was. Vandaar dat ik voor die lens een andere wil. en misschien dus ook een nieuwe body omdat deze al een keertje gerepareerd is en al 10 jaar oud is.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2016, 10:30:27 »
De 55–300mm is in ieder geval een goede zoomlens die toch een stuk beter dan de Cosina 100-300 zou moeten werken.

Ik zou een winkel inlopen waar je de K-3, K-50 en K-S2 beide in je handen kan hebben want ze zijn allemaal anders qua gewicht en hoe ze in de hand liggen. Qua beeldkwaliteit ga je er met alle drie behoorlijk op vooruit, zeker als bij hogere ISOs gaat fotograferen.

Overigens is het al een paar keer voorgekomen dat er mensen waren die zo’n sprong maakten en in eerste instantie klaagde over de scherpte van hun nieuwe investering. Wees er bewust van dat meer scherpte en resolutie ook alles laat zien, een oudere lens als de Cosina zal al snel een beperkende factor zijn en als je tele fotografeert zal bewegingsonscherpte ook registeren als je niet snel genoeg belicht. De SR van de huidige modellen is wel beter dan van eerdere (zat dat eigenlijk wel op een IstDL?).

Uitproberen in de winkel is eigenlijk kortgezegde mijn advies.
Verliefd op de K-1

risseeuw

  • Gast
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2016, 10:09:26 »
heb het idee dat je met de ks-2 een prima camera in huis haalt, zeker in combinatie met de 55-300mm is dit een prima combinatie.

RonHendriks

  • Gast
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2016, 08:49:12 »
Ik denk dat een K-S2 ook een prima keuze kan zijn.

Ik neem aan dat je alleen jpg's direct uit de camera maakt. Dan heb je aan de 20 megapixel van de K-S2 ook ruim voldoende. Zelfs een K-50 met 16 megapixel kan je prima van dienst zijn. Is ook weer goedkoper.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2016, 06:09:50 »
Als ik het verhaal zo lees, gebruik jij je camera meestal met maar één lens. Die liefst ook nog flink wat zoom heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat een K3 daar niet echt de ideale camera voor is: absolute overkill. Ik zou je bij pentax de KS2 aanraden... Hou je veel geld over!

Iets anders is: wil je echt wel een spiegelreflex? Er zijn tegenwoordig systeemcamera's met ingebouwde zoomlenzen die nauwelijks onderdoen in beeldkwaliteit...

Sterkte met je keuzes.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: nieuwe camera en lens
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2016, 22:05:13 »
Wat wordt er dan minder aan die Cosina lens? Gaat die nu ineens minder presteren of worden je eisen hoger?
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline troepiaal

  • Newbie
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Vrouw
nieuwe camera en lens
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2016, 21:21:17 »
Ik hoop trouwens dat ik in het goede topic zit.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Pentax IstDL, al zo'n 10 jaar. In die 10 jaar heb ik veel gewerkt met de lens van Cosina 100-300 en die is mij verschrikkelijk goed bevallen. Maar nu tijdens mijn laatste vakantie naar Curacao heb ik gemerkt dat de foto's toch echt minder worden. Ook heb ik een Tamron lens 18-250 waar ik eigenlijk veel minder tevreden mee ben. Gebruik hem dus ook heel weinig.
Nou bedacht ik me dat het wel eens tijd werd voor iets heel nieuws. Maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik jullie om advies vraag.

Ik zoek een goede camera incl een mooie telelens. Nou had ik de K3 gezien, mooi prijsje met de Pentax DA 55-300mm (omdat de Cosina toch echt aan vervanging toe is). Wat denken jullie hiervan? Mijn max is toch echt €1200
Iemand misschien andere suggesties? Misschien is alleen een andere lens ook een optie. Ik weet het niet meer ???

Oja filmen doe ik niet dus dat hoeft ook eigenlijk niet op de camera te zitten.

Nicolle

Graag hoor ik van jullie.