Auteur Topic: Full frame  (gelezen 1382 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Full frame
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2016, 22:01:53 »
Hallo aan allen,
Ik vraag mij af welke kwalitatieve verschillen er zijn tussen de Full Frame K1 en een middenformaat type 645. En vooral wat de voornaamste verschillen zijn tussen deze 2 types.
Een is groot en zwaar en de andere is minder groot en minder zwaar. Is er een verschil? Ja vast. Maar het verschil is vooral dat een gemaakt is voor een meer statische omgeving als een studio en de ander om werkelijk overal gebruikt te worden. Maar eerlijk gezegd: wat het beste voor jou werkt kan je alleen achterkomen door ze uit te proberen. En voor de 645 moet je sowieso alle lenzen kopen.

De prijsverschillen zijn mij wel duidelijk  ;)
En die is niet onaanzienlijk.

Pentax 17-70 DA
Mooie lens. Helaas niet full frame.

de Pentax50-135 DA*
Hele mooie lens. Helaas niet full frame.

de Sigma 10-20
Mooie lens. Helaas niet full frame.

Verleden jaar kocht ik de zeer mooie Sigma 18-35 Art 1.8
Hele mooie lens. Helaas niet full frame.

Is een overstap naar een Full Frame K1 verstandig en elke van mijn bestaande lenzen zijn dan nog bruikbaar.
Ze zijn allemaal bruikbaar in crop modus, dus je schiet dan met de K-1 op 16Mpx wat misschien genoeg voor jou is. Je kan ook FF schieten en handmatig croppen, sommige brandpunten zullen heus wel bruikbaar zijn.

Ik overweeg de K5 van mijn (overleden) echtgenote te verkopen.
Zou ik doen tenzij je een tweede body prettig vind om erbij te hebben. Maar eerlijk gezegd gewoon verkopen nu je er nog wat voor krijgt. Dit zeg ik natuurlijk zonder de emotionele waarde van die camera te kennen, die vermoed ik in geen enkel geldbedrag is uit te drukken. Alsnog gecondoleerd met je verlies.

Eigenlijk heb je nu een hele mooie set voor je K-3. Wanneer de K-1 in de winkel ligt, probeer ’m dan uit. Dan komt er ook wat meer informatie van mensen die jouw lenzen op de K-1 gebruikt hebben maar bij voorbaat is jouw lijst niet heel gunstig. Maar mooie lenzen zijn ook te verkopen en dan kan je weer een nieuwe full frame set gaan aanschaffen. Dat vergt wat geld en dat is dan een persoonlijke overweging.

Succes met je afwegingen. Leuk als je ze hier deelt.
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Full frame
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2016, 22:01:53 »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Full frame
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2016, 17:24:34 »
Zelfs als je platen van 1,20 meter hebt is APS-C geen probleem. Mijn fotomaatje en ik hebben dergelijke vergrotingen laten maken die met de K200D en de K-r genomen zijn. Resultaten mogen er zeker zijn.


Jan.

Ik heb zelf een keer op de photokina een print van 1 bij 2 meter uitgeprint zien worden van een 3meg file. Hartstikke scherp. Door de printer werdt toen al gezegt, printers (de dure pro) hebben zulke goede software die kan interpoleren. Dat geen maat te groot is voor een mooie print.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: Full frame
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2016, 15:33:08 »
Voor de Belgische Pentax mensen zaterdagdoorlopend  K1 demo bij foto Nelissen in Mechelen

iedereen welkom,
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Full frame
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2016, 19:06:00 »
Als je een plaat zo groot mogelijk wilt uit printen is een FF wel in het voordeel.
Dienen ze enkel voor A3-A2  is een K3 uitstekend geschikt en zelfs als de foto ideaal is belicht A1.

Zelfs als je platen van 1,20 meter hebt is APS-C geen probleem. Mijn fotomaatje en ik hebben dergelijke vergrotingen laten maken die met de K200D en de K-r genomen zijn. Resultaten mogen er zeker zijn.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Full frame
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2016, 14:13:07 »
Het hangt af denk ik wat je wilt doen met het eind resultaat.
Een FF heeft (vermoedelijk) minder ruis dan de K3.
Als je een plaat zo groot mogelijk wilt uit printen is een FF wel in het voordeel.
Dienen ze enkel voor A3-A2  is een K3 uitstekend geschikt en zelfs als de foto ideaal is belicht A1.
Zoals als eerder is aan gehaald heb je geen geschikte FF lenzen, en de FF lenzen zijn wel erg duur.
En ja de techniek gaat zo snel dat de waarde van een wat ouder toestel flink de laagte in gaat.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Full frame
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2016, 13:13:29 »
Overstap naar FF zou ik alleen doen als je al een voorraad FF lenzen hebt. je 1.8 18 35 lens is een fantastische lens en bied de zelfde beperkte scherpte diepte op volle opening als een 2.8 (28-50) op FF.
Gewoon gelukkig blijven met je spullen, de K5 is handig als back up, ik denk dat je er nog +/- 250 euro voor kunt krijgen (particulier)
Van Apc naar FF levert 2.4 X zo veel sensor oppervlak op en van de 645 (crop) nog eens een factor 1.7
 

 
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 14:17:18 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

newmikey2

  • Gast
Re: Full frame
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2016, 11:55:33 »
Ik vraag mij af welke kwalitatieve verschillen er zijn tussen de Full Frame K1 en een middenformaat type 645. En vooral wat de voornaamste verschillen zijn tussen deze 2 types.
Voor de exacte vergelijking zal je moeten wachten tot de K-1 met de uiteindelijke firmware versie fors aan de tand is gevoeld. Mij lijkt het dat in het geval van een vergelijking tussen FF en 645 eerder de gebruiksmogelijkheden de doorslag zullen geven dan de verschillen in beeldkwaliteit (die er wel degelijk zullen zijn). Een groot-formaat camera is minder handzaam, langzamer en ook veel gevoeliger voor de kwaliteit van de gebruikte lenzen. Je zult deze toch ook vooral tegenkomen in studio situaties en in gevallen waarin het licht goed gecontroleerd kan worden. Ik verwacht eigenlijk dat deze verschillen pas ècht zichtbaar zullen zijn bij het afdrukken op zeer groot formaat, op een beeldscherm zal je weinig tot géén verschil kunnen zien.

Citaat
Ik bezit een K5 (amper gebruikt en +- 3000 kliks denk ik) van mijn in 2014 overleden echtgenote en zelf gebruik ik de K3. Wij gebruikten Pentax 17-70 DA, de Pentax50-135 DA* en de Sigma 10-20. Verleden jaar kocht ik de zeer mooie Sigma 18-35 Art 1.8
Is een overstap naar een Full Frame K1 verstandig en elke van mijn bestaande lenzen zijn dan nog bruikbaar. Ik overweeg de K5 van mijn (overleden) echtgenote te verkopen.
Om met het laatste te beginnen: of het verstandig is kan alleen jij zèlf bepalen. Wat wil je ermee bereiken en wat zijn voor jou de beperkende factoren (zo je die al ervaart) met APS-C?

Voor wat betreft je lenzen is géén enkele ervan zonder meer geschikt voor full frame tenzij je ze in crop mode gebruikt. Eerlijk gezegd denk ik dat je met het prachtige glas wat je hebt, gecombineerd met de uitstekend presterende K3 niet echt hele grote verschillen zult mogen verwachten van een overstap naar de K-1 maar dat is mijn persoonlijke mening.

Offline Christian

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Full frame
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2016, 11:22:09 »
Hallo aan allen,
Ik vraag mij af welke kwalitatieve verschillen er zijn tussen de Full Frame K1 en een middenformaat type 645. En vooral wat de voornaamste verschillen zijn tussen deze 2 types.
De prijsverschillen zijn mij wel duidelijk  ;)
Ik bezit een K5 (amper gebruikt en +- 3000 kliks denk ik) van mijn in 2014 overleden echtgenote en zelf gebruik ik de K3. Wij gebruikten Pentax 17-70 DA, de Pentax50-135 DA* en de Sigma 10-20. Verleden jaar kocht ik de zeer mooie Sigma 18-35 Art 1.8
Is een overstap naar een Full Frame K1 verstandig en elke van mijn bestaande lenzen zijn dan nog bruikbaar. Ik overweeg de K5 van mijn (overleden) echtgenote te verkopen.
Groeten uit een mistig Brugge.  :dankk2: