Auteur Topic: Scherpte Pentax K3  (gelezen 14474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #106 Gepost op: 28 december 2015, 11:10:41 »
Waarschijnlijk interessant, maar ik versta er bijna niets van

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #106 Gepost op: 28 december 2015, 11:10:41 »

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #105 Gepost op: 2 december 2015, 12:56:13 »
Misschien voegen deze filmpjes wat toe aan de discussie, los van het feit dat ik hoop dat Willy snel een goed werkende camera heeft.

Twee filmpjes, vrij lang, maar wel met redelijk wat info, die bevestigen en aanvullen wat in dit topic aan de orde kwam.
Tips over materiaal, settings en nabewerking. Zeker het bekijken waard

https://www.youtube.com/watch?v=2YQdaQVfGAw
https://www.youtube.com/watch?v=qHImZGBRto8
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

risseeuw

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #104 Gepost op: 27 november 2015, 10:48:03 »
Hoop dat er wat positiefs uit komt Willy, veel succes!!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #103 Gepost op: 27 november 2015, 10:44:32 »
Maar we zullen er hier maar mee stoppen, als een K3 minder scherpe foto's geeft dan een K100super, met 8 jaar verschil tussen de twee, dan is er iets mis denk ik, ik stuur het terug naar Konijnenberg.

De juiste beslissing Willy! Succes er mee!

Offline Charly

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #102 Gepost op: 27 november 2015, 10:44:29 »

[/size]We kunnen hier met elkaar wel tot Sintjuttemis over blijven debatteren, maar er is gewoon iets niet in orde.

Dit is een uitdrukking die we in België niet kennen, met dit topic heb ik dus toch wat geleerd.  :-*

"Wanneer men spreekt van 'met' of 'op' sint-juttemis bedoelt men gewoonlijk nooit, omdat deze heilige niet bestaat (en er daarom ook geen feestdag is met die naam).
Met 'wachten tot sint-juttemis' wordt om diezelfde reden bedoeld: eindeloos wachten."


Charly
Pentax K10D - kitlens 18-55
Pentax SMC DA 18-250
Sigma 50 mm 1,4 DG HSM

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #101 Gepost op: 27 november 2015, 10:05:28 »
Maar we zullen er hier maar mee stoppen, als een K3 minder scherpe foto's geeft dan een K100super, met 8 jaar verschil tussen de twee, dan is er iets mis denk ik, ik stuur het terug naar Konijnenberg.
Dat lijkt mij het beste besluit dat je maar kunt nemen Willy!  :)
Ik heb een K100D gehad en heb nu een K3, maar die K3 hoort voor 200% de betere camera te zijn. (terwijl de K100D nog steeds ook heel mooie foto's tevoorschijn kan toveren)
We kunnen hier met elkaar wel tot Sintjuttemis over blijven debatteren, maar er is gewoon iets niet in orde.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #100 Gepost op: 27 november 2015, 08:08:19 »
Nee, van die foto's is geen exif omdat het een knipsel is, van de echte foto's natuurlijk wel, en het verschil tussen die foto's is dat het bij de k3 foto's nat was, en droog bij de K3II.
Maar we zullen er hier maar mee stoppen, als een K3 minder scherpe foto's geeft dan een K100super, met 8 jaar verschil tussen de twee, dan is er iets mis denk ik, ik stuur het terug naar Konijnenberg.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #99 Gepost op: 27 november 2015, 07:19:46 »
Kop op, Kees. Iets vriendelijker mag best hoor  ;D :azn:

Dat zal wel maar ik word een "beetje moe" van dit gezeur! Omdat in 1 topic bepaalde frustraties TERECHT geuit worden gaan mensen lopen zeuren dat er negatief gedaan wordt. Lees het dan niet! Er is genoeg anders te lezen,  hier of elders.
Maar ja, bij sommigen is er altijd wel iets niet goed.
Maar snappen doe ik het niet.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #98 Gepost op: 27 november 2015, 00:16:22 »
Dit een wetenschappelijk forum?  Dan zit je hier toch echt fout.  Dit is een forum waar de leden die Pentax gebruiken hun zaken delen.  Ook negatieve en ook soms op een minder wetenschappelijke wijze. Als dit niet je ding is dan zit je hier inderdaad niet goed!
Kop op, Kees. Iets vriendelijker mag best hoor  ;D :azn:

[...]Ik ben het met Arnold eens, het wordt tijd om dit forum maar eens een tijdje links te laten liggen. [...]
Ik snap dit niet zo...waarom zou je het gebeuren in één topic leidend laten zijn voor jouw participatie in de overige onderdelen van dit forum? Je kunt dit topic ook verder negeren en je verder (positief) richten op de rest van het forum......

Offline Charly

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #97 Gepost op: 26 november 2015, 23:44:51 »
En wat precies zou die conclusie moeten rechtvaardigen? Toch hopelijk niet deze twee laatste foto's waarvan onduidelijk is wat het verschil tussen 1 en 2 is, wat de exif van alle vier de opnamen waren? Sturen we een auto ook terug naar de fabrikant als de banden lek zijn of de ruitensproeier verstopt? Een top-of-the-line APS-C body vereist nogal wat van diegene die hem vasthoudt en kan ook nog eens beter worden bij fijnafstelling en/of firmware updates.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier een hoop stemmingmakerij achter zit en ik begrijp niet waarom. Eén enkele Dropbox share van zowel RAW als JPEG had dit allang uit de wereld kunnen helpen. Eén keer langsgaan bij de dealer zou genoeg moeten zijn maar blijkbaar is het voldoende beide voor de hand liggende oplossingen gewoon te negeren en maar te blijven doordrammen.

Ik ben het met Arnold eens, het wordt tijd om dit forum maar eens een tijdje links te laten liggen. Gek dat ik als één van de weinigen die niet claimt een "Pentaxiaan" te zijn moet wijzen op de tendentieuze en onwetenschapelijke testmethoden op een Pntax forum. Het ga jullie allemaal goed!

Ik zwijg en bijt gewoon op mijn tanden, mijn ergernis zal wel over gaan...

Charly
Pentax K10D - kitlens 18-55
Pentax SMC DA 18-250
Sigma 50 mm 1,4 DG HSM

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #96 Gepost op: 26 november 2015, 22:20:38 »
Dit een wetenschappelijk forum?  Dan zit je hier toch echt fout.  Dit is een forum waar de leden die Pentax gebruiken hun zaken delen.  Ook negatieve en ook soms op een minder wetenschappelijke wijze. Als dit niet je ding is dan zit je hier inderdaad niet goed!

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #95 Gepost op: 26 november 2015, 22:04:25 »
...conclusie lijkt mij toch gerechtvaardigd dat de k3 qua focus en/of scherpte niet geheel goed functioneert.
En wat precies zou die conclusie moeten rechtvaardigen? Toch hopelijk niet deze twee laatste foto's waarvan onduidelijk is wat het verschil tussen 1 en 2 is, wat de exif van alle vier de opnamen waren? Sturen we een auto ook terug naar de fabrikant als de banden lek zijn of de ruitensproeier verstopt? Een top-of-the-line APS-C body vereist nogal wat van diegene die hem vasthoudt en kan ook nog eens beter worden bij fijnafstelling en/of firmware updates.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier een hoop stemmingmakerij achter zit en ik begrijp niet waarom. Eén enkele Dropbox share van zowel RAW als JPEG had dit allang uit de wereld kunnen helpen. Eén keer langsgaan bij de dealer zou genoeg moeten zijn maar blijkbaar is het voldoende beide voor de hand liggende oplossingen gewoon te negeren en maar te blijven doordrammen.

Ik ben het met Arnold eens, het wordt tijd om dit forum maar eens een tijdje links te laten liggen. Gek dat ik als één van de weinigen die niet claimt een "Pentaxiaan" te zijn moet wijzen op de tendentieuze en onwetenschapelijke testmethoden op een Pntax forum. Het ga jullie allemaal goed!

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #94 Gepost op: 26 november 2015, 19:58:44 »
Twee resultaten van een zelfde Tamron 70-200 f2.8 op resp. een K-3 en een K-3II:

Weet niet welke invloed een eventuele nabewerking gehad kan hebben, maar deze verschillen zijn immens! Sluit me aan bij voorgaande meningen van Ronald en Kees.

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #93 Gepost op: 26 november 2015, 19:46:37 »
Misschien andere witbalans gebruikt?? , weet niet hoe lang dit topic nog gaat duren maar conclusie lijkt mij toch gerechtvaardigd dat de k3 qua focus en/of scherpte niet geheel goed functioneert.
Je kunt natuurlijk wel aan blijven "klooien" met resultaat dat je waarschijnlijk nog gefrustreerder wordt.
Om alle twijfel nu weg te nemen zou ik het toestel gewoon door de fabrikant na laten kijken want hoe goed bedoeld al de meningen van onze "pentaxdeskundigen"   ook zijn, ze zijn zeker niet eenduidig en kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.   
Mijn idee Ronald. Heb hem dit ook geadviseerd. Dit kan de enige oplossing bieden.

risseeuw

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #92 Gepost op: 26 november 2015, 19:32:56 »
Misschien andere witbalans gebruikt?? , weet niet hoe lang dit topic nog gaat duren maar conclusie lijkt mij toch gerechtvaardigd dat de k3 qua focus en/of scherpte niet geheel goed functioneert.
Je kunt natuurlijk wel aan blijven "klooien" met resultaat dat je waarschijnlijk nog gefrustreerder wordt.
Om alle twijfel nu weg te nemen zou ik het toestel gewoon door de fabrikant na laten kijken want hoe goed bedoeld al de meningen van onze "pentaxdeskundigen"   ook zijn, ze zijn zeker niet eenduidig en kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.   

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #91 Gepost op: 26 november 2015, 19:01:22 »
Bij deze foto´s is de scherpte ver te zoeken (van de K3 dan), bij foto 1 is het goed te zien omdat de beelden hetzelfde zijn. Bij de tweede foto wat minder vanwege niet het zelfde beeld.
Iets wat me opvalt is het kleurverschil tussen de 2 foto´s bij de eerste vergelijking.
Bij de tweede foto van de K3 lijkt mij de scherpte wel weer wat beter, maar nog steeds niet wat het zou moeten zijn.
Maar heb je ook nog EXIF gegevens erbij?
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #90 Gepost op: 26 november 2015, 18:16:54 »
Twee resultaten van een zelfde Tamron 70-200 f2.8 op resp. een K-3 en een K-3II:

1.


2.


Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #89 Gepost op: 26 november 2015, 15:51:31 »
Je bent ondertussen al naar degene gegaan die je wilt helpen of is dat aanstaande dinsdag?
En heb je ook nog wat kunnen vinden dan?

Dat is zeer mooi om te horen dat de firmware al effect heeft gehad.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #88 Gepost op: 26 november 2015, 11:15:32 »
Van de K3 is nu de firmware  na een update van .1 naar .21, en er zijn allesinds al positieve dingen te zien, de Pttl, waar we het vroeger op het forum eens over hadden werkt nu uitstekend, in modus X, M, Av, waar dat vroeger enkel in de groene modus goed werkte. De scherpte zie ik ook al plus punten, ik heb foto's naar Kees gestuurd, nog even wachten op zij mening.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #87 Gepost op: 24 november 2015, 06:12:25 »
Niet iedereen komt uit de voeten met de Digitale snelweg (Computer) Ronald  ::)
Precies.  En dan is iets "simpels" toch wel een grote hobbel. Maar goed om te zien dat er goed meegedacht en geholpen wordt!

JohnnieS

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #86 Gepost op: 24 november 2015, 04:45:18 »
Hoe simpel kan het zijn.

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/support/digital/k3_s.html

Niet iedereen komt uit de voeten met de Digitale snelweg (Computer) Ronald  ::)

risseeuw

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #85 Gepost op: 23 november 2015, 13:32:40 »

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #84 Gepost op: 23 november 2015, 12:51:45 »
Hier staat een uitgebreide instructie plus een video.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=34018.0

grtz, Andre

Dat is inderdaad een duidelijke beschrijving. Maar met side-note, die rootdirectory is gewoon op de kaart niet in een losse map.

Mocht het toch niet lukken laat het even weten heb van de week wel even tijd om een step by step foto verslag te maken voor het deel op de computer. Ook al denk ik dat het hiermee wel moet lukken.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #83 Gepost op: 23 november 2015, 12:10:28 »
Hier staat een uitgebreide instructie plus een video.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=34018.0

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #82 Gepost op: 23 november 2015, 11:32:24 »
Kun iemand eens heel precies uitleggen hoe je dat moet doen, die nieuwe firmware er op zetten, ik ben niet zo goed op de pc, en zullen ze niet zeggen in konijnenberg of Pentax; je hebt er al aan geprutst!

 Ook gezien van Halil, die heeft ook met de K3 geen goeie foto's!!!!