Auteur Topic: Telescoop  (gelezen 1515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Telescoop
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2014, 13:11:02 »
Geen ster maar onze vertrouwde maan.
Genomen een daar voordat het officieel Super Moon dag was.
Wel dichtbij maar net niet volle maan dus.
Gelukkig dat ik dat gedaan had want de dag erop was het pet weer.



Gr. Bob.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Telescoop
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2014, 13:11:02 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Telescoop
« Reactie #13 Gepost op: 4 december 2014, 20:13:01 »
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Telescoop
« Reactie #12 Gepost op: 4 december 2014, 20:13:01 »
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Telescoop
« Reactie #11 Gepost op: 4 december 2014, 18:01:25 »
Leuk topic en ik ben nieuwsgierig naar de resultaten. Zelf heb in een GPS (astrotracker) in bestelling staan om ook de sterrenhemel eens onder de loep te nemen.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Telescoop
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2014, 18:01:25 »
Leuk topic en ik ben nieuwsgierig naar de resultaten. Zelf heb in een GPS (astrotracker) in bestelling staan om ook de sterrenhemel eens onder de loep te nemen.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Telescoop
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2014, 12:37:08 »
Dat is best aardig spul om ervaring op te doen, maar fotografisch wordt het snel lastig.
En wat J@@p terecht zegt, de optische kwaliteit speelt een flinke rol.
 
Voor een fatsoenlijke foto moet je eigenlijk de beweging automatisch kunnen volgen en dan gaat de prijs flink omhoog.
Alternatief is kort belichten en tientallen opnames van hetzelfde object te stapelen, maar praktisch valt dat niet mee.
Tenzij je een maan of planeet te pakken hebt, die redelijk wat licht heeft en belichtingstijden ruim onder de seconde blijven.
In ieder geval veel plezier er mee!
Daarmee win je kwaliteit en lichtsterkte, waarbij de lichtvervuiling minder storend is.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Telescoop
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2014, 08:25:37 »
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met telescopen, maar dan vooral spottingscopes. Die maakt Celestron ook, maar die zitten dan wel echt aan de onderkant van de markt qua prijs en ook qua kwaliteit. Als je erdoor wilt fotograferen, komt je redelijk snel teleurgesteld uit. Het zijn dan op z'n best leuke bewijsplaatjes, maar geen scherpe foto's met detail. Als je bij spottingscopes wilt gaan digiscopen heb je echt een goede kijker nodig, van de categorie Swarovski, Leica, Zeiss, Kowa. Juist vanwege de sterke vergroting is de optie die je gebruikt van essentieel belang voor een goed plaatje. Digiscoping met spottingscopes is booming business, maar de echte goede foto's komen nog steeds uit een camera met toeterlens (>400mm).
Nu gaat de vergelijking met astroscopes misschien niet helemaal op, maar ik kan me voorstellen dat vanwege de nog sterkere vergroting de optische prestaties nog kritischer worden en dat er op z'n minst enige overeenkomst is. Maar ik laat me graag verrassen, misschien aardig om wat resultaten te posten... ;)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

LordBuksII

  • Gast
Re: Telescoop
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2014, 15:07:41 »
@kareltjepiek: Bedankt hea  :D

@OudjesEric: Gewoon een simpel dingtje hoor. Een Celestron Powerseeker 114EQ. (plaatje onderaan).
Niets geen technisch hoogstandje. Wel een EQ kop, maar gewoon met de hand draaien. Beeld moet ik nog testen, maar zal in de lijn van prijs/kwaliteit liggen.
De camera monteer je op een 2x vergroter met T-mount schroefdraad (Dus adapter naar PK). Er zitten wel verschillende oculairstukken bij, een 20mm, 10mm, 6mm, de 2x vergroter dan waar je of de camera, of een oculair op kan zetten en nog een maanfilter.

Reed tijdje geleden 's nachts door de polder, maar de hoeveelheid lichtvervuiling viel me echt op. Als de temperaturen weer wat plussen ga ik de veluwse heide eens op.

@Edzo: via een T-mount adapter. Kiwi heeft daarvoor gewoon een adapter naar PK.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Telescoop
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2014, 19:02:32 »
Ben benieuwd naar je ervaringen.
Zijn er adapters voor Pentax of is dat dan via M-42?

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Telescoop
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2014, 12:18:09 »
Het is vast leuk spul om mee te spelen, vraag me wel af wat je hebt.... Merk en type...?
Het nieuwere spul heeft al snel een automatisch volgsysteem en is ook automatisch instelbaar.
Dan kun je ook opnamen voor langere tijd maken, met automatisch volgsysteem, zodat je zwakkere objecten als nevels kunt vastleggen.
Je camera kan door de lens van de kijker of er los bovenop, dat geeft ook nog opties, heb je een adapter dan kun je heel veel inzoomen, heb je een mount voor er bovenop, kun je mooie overzichten maken van bv de Melkweg....
Pas wel op voor 'strooilicht' van lantaarnpalen, grote steden, en dat soort lichtbronnen - de polder of een bos is daarbij een goede plek.
 
Heb zelf ook nog een oude kijker zonder volgsysteem, maar heb nog niet de pak'm beet 1.000 euro willen uitgeven voor iets leuks.
Veel plezier er mee!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Re: Telescoop
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2014, 07:54:38 »
Mark, jij gaat sterretjes zien denk ik  :D
Groeten van Henk van Zuylen

LordBuksII

  • Gast
Re: Telescoop
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2014, 00:00:59 »
Kijk eens op www.astroforum.nl   daar is een topic : Starten met astrofotografie

Meer weet ik er niet van maar mijn zoon 'hangt' daar regelmatig rond, hij bouwt zijn eigen telescopen....

Top! Dankje.
Daar gaan mijn vrije avonden  :D

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Telescoop
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2014, 23:58:14 »
Kijk eens op www.astroforum.nl   daar is een topic : Starten met astrofotografie

Meer weet ik er niet van maar mijn zoon 'hangt' daar regelmatig rond, hij bouwt zijn eigen telescopen....


LordBuksII

  • Gast
Telescoop
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2014, 23:17:51 »
Op het werk hebben we een hele partij leuke spullen binnen gehad.
Tussen die partij zaten ook wat sterrenkijkers/telescopen.
Ik heb een mooie uitgezocht en meegenomen.

Ik besef me ondertussen hoe dat ding werkt, maar heeft iemand ervaring met sterren kijken?
Heb er ondertussen ook een adapter bij dat ik mn camera erop kan bevestigen. Iemand daar ervaring mee?

Iemand toevallig wat goede tips?