Auteur Topic: Pentax 15-30  (gelezen 2253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Pentax 15-30
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 12:34:15 »
Ik gebruik de lens al meer dan een jaar inmiddels, hoofdzakelijk voor interieurfotografie, ik werk dan vanaf het statief, live view aan met kompas. Ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over het objectief.
De bolvorming is er in photoshop zo uit. Het gewicht speelt voor mij dus totaal geen rol, ik loop er verder nooit mee op de camera.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax 15-30
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 12:34:15 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Pentax 15-30
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2019, 19:15:07 »
[...] dat het beeld vooral vervormd als je de camera zelf niet goed richt op het onderwerp. Dan kiept ineens alles om. [...]
Dat is ook wel een kenmerk van elke groothoeklens, tenzij er een correctiemechanisme opzit (zoals bij een tilf-shiftobjectief). Je moet het objectief "recht" houden om vervorming te voorkomen.

Offline Patricia

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Pentax 15-30
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2019, 18:48:15 »
Dit draadje is al van even geleden, maar ik ben hier net nieuw ;-)

Mijn ervaring van de 15-30 mm op de K1 is dat het beeld vooral vervormd als je de camera zelf niet goed richt op het onderwerp. Dan kiept ineens alles om. Meer mijn onervarenheid met groothoek dan dat ik daar de lens de schuld van kan geven.
De beeldkwaliteit is top, de lens is wel groot en zwaar!
Mijn enige minpuntje tot nu toe: ik fotografeer nogal eens op het randje van wat kan met een lens en dan krijg ik bij deze lens wat sneller newtonringen (of hoe je ze ook noemt) dan bij andere lenzen.

Verder kun je volgens mij wel Pentax-spullen huren bij Foto Konijnenberg (de K1 body voor €25 per dag meen ik, dus volgens mij zou je dan ook lenzen moeten kunnen huren.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Pentax 15-30
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2017, 00:15:24 »
Het zou leuk zijn als je de lens eens een dagje kon huren. Maar volgens mij kan dat niet bij Pentax spullen ...

Een nadeel van FF lenzen is inderdaad vaak de prijs. Maar je mag verwachten dat je voor een hoge prijs veel kwaliteit terug krijgt. Het is inderdaad zo dat voor de laatste 5% verbetering van lenseigenschappen je wel zo'n 50 % (of iets dergelijks) extra betaald.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Pentax 15-30
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2017, 19:01:35 »
Over vertekening zou ik mij het minste zorg maken.
De Pentax zit in een lensprofiel en kan je incamera al corrigeren.
Nadeel dat dit wat vertraagd bij hogere framerates. Die gebruik je echter meer bij actiefotos/tele
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Pentax 15-30
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2017, 16:49:03 »
Heeft iemand de 15-30 in combinatie met de K1? Ik ben vooral benieuwd naar de vertekening van de lens, ik overweeg deze aan te schaffen maar gezien de prijs moet hij ook echt goed zijn. Dus hoor ik graag van een gebruiker hoe hij het doet.