Auteur Topic: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen  (gelezen 982 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

risseeuw

  • Gast
Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2016, 13:43:26 »
Gewoon gaan wanneer de mogelijkheid zich aandient. 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2016, 13:43:26 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2016, 09:55:01 »
Nevel is vooral ook afhankelijk van water in de buurt (sloten, vijvers etc.). Verder zijn koude nachten en windstil weer nodig. Ik zou eerder een bepaalde locatie kiezen als uitgangspunt en daar meermaals naartoe. Het kan zo veranderlijk zijn, soms trekt het binnen vijf minuten helemaal op doordat de zon te sterk is en soms blijft het juist superlang hangen als de zon er wat moeilijker doorkomt.

Je moet vooral ook een beetje geluk hebben, danwel afdwingen door vaak op pad te zijn, het weer laat zich niet plannen. Vind ik nou juist de charme ervan, als het mooi is ervaar ik dat altijd als een cadeautje  ;) Gr. Sander

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2016, 00:38:17 »
Op teletekst pagina 707 kan je lezen als er bewolking te verwachten is, evenals vochtige lucht, inversie e.a. evenals de windsnelheid en richting op hoogte. Als tegen de avond de wind wegvalt en de temperatuur sterk daalt, dan is er nevel/mist te verwachten. Op pagina 718 is naast de opkomst- en ondergangs tijden van zon en maan, ook de maanstand te lezen; bij volle maan en donkere maan krijg je springtij en dan is de kans groot dat het weer omslaat.
Op buienradar.nl kan je behalve de weersverwachting, ook de satelliet beelden bekijken gemaakt met daglicht; als er een tendens is dat de bewolking toe- of afneemt, dan is dit wel een aanwijzing voor de bewolking voor de volgende dag (bij zeer hoge windsnelheden geeft dit niet veel houvast). Verder moet je gewoon veel geluk hebben, dat een bepaalde weersituatie zich net voor doet als jij er bent op een bepaalde plek.

Groeten, Arno.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 00:58:07 door abakker »

Offline Harry Wubbels

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
    • Harry Wubbels Foto
Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2016, 23:10:48 »
Afhankelijk van wat je wil. Zware luchten of juist niet.

Ik kijk altijd naar buienradar..
K3, K10D , Pentax DA 1:4 -5.8 55-300mm ED, Pentax DA 18-55 kitlens, Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4 macro HSM

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2016, 21:12:32 »
Hahahahahaha  :) dat zou ik ook wel willen weten  ::)

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Hoe het perfecte (weer)foto moment te voorspellen
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2016, 19:55:57 »
Geen idee of ik de vraag in het juiste topic stel maar aangezien ik binnenkort een mooie herfst reportage mag maken vroeg ik me het volgende af.
In mijn gedachte zie ik plaatjes voor me met wat ochtend mist / nevel en een mooie zonsopkomst.
Nu zou ik dus graag in deze omstandigheden wat foto's willen maken, maar hoe voorspel je dit type weer?
Afgelopen zondag wilde ik ook al wat mooie herfstplaatjes schieten en was er wel wat mist te vinden maar liet de zon zich in geen velden of wegen bekennen...   :-[

Zijn er kenmerken in het weerbericht waar ik extra op kan letten, m.b.t. hoge- of lage drukgebieden?
Aangezien het vooruit gepland moet worden kan ik helaas niet zomaar afwachten en pas de deur uitgaan als de omsandigheden zich ook daadwerkelijk voordoen.

Iemand enige tips???
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475