Auteur Topic: Filmen: waar te beginnen?  (gelezen 1650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2009, 23:04:04 »
Bedankt voor de tips! Veel filmen, veel weggooien is het devies..:)
Ik ga me binnenkort maar 's in de voorgestelde editing software verdiepen. Het meegeleverde pakket (Nero8) voelt niet zo intuitief.
De Sanyo filmt op 1920 bij 60 fps en mijn pc kan het niet eens afspelen..:( Ik wist dat een dikke pc nodig was voor editing, maar dat dat ook geld voor afspelen... Heeft te maken met het nogal gecomprimeerde H.264 formaar. De converters die ik probeerde om de resolutie te verminderen geven geen overtuigende resultaten, helaas. Dit wordt (weer) een dure hobby.:)

Bedankt!!

Jasper
Snelle processor en videokaart heb je nodig.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2009, 23:04:04 »

ferox

  • Gast
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2009, 19:45:29 »
Bedankt voor de tips! Veel filmen, veel weggooien is het devies..:)
Ik ga me binnenkort maar 's in de voorgestelde editing software verdiepen. Het meegeleverde pakket (Nero8) voelt niet zo intuitief.
De Sanyo filmt op 1920 bij 60 fps en mijn pc kan het niet eens afspelen..:( Ik wist dat een dikke pc nodig was voor editing, maar dat dat ook geld voor afspelen... Heeft te maken met het nogal gecomprimeerde H.264 formaar. De converters die ik probeerde om de resolutie te verminderen geven geen overtuigende resultaten, helaas. Dit wordt (weer) een dure hobby.:)

Bedankt!!

Jasper

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2009, 19:39:14 »
Zelf heb ik Let's Edit vam Canopus
Ben er zeer tevreden over, maar is eigenlijk voor de iets gevorderde editor. (ik heb hem "gekregen" dus vandaar)

Verder zoals al gezegd, laat korte fragmenten zien van maximaal 5 seconden, en kies voor 1 en dezelfde overgang gedurende de hele film.
(hier houd je de film snel/boeiend mee en ook weer rustig)

Ter indicatie, ik ben naar Z-Afrika en Costa-Rica geweest, per reis had ik 5 uur film, en ik heb na de montage van elke reis maar ongeveer 25 minuten over.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Chantal

  • Gast
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2009, 20:33:53 »
Hoi Jasper,

Mijn voorgangers hebben eigenlijk al gezegd wat er gezegd moet worden. Ik werk zelf met Adobe, maar als je echt totaal geen kaas hebt gegeten van videobewerking, dan is Adobe misschien te hoog gegrepen.
Pinnacle is een toegankelijk programma, dus ik zou zeggen......surf eens rond voor Pinnacle!

Ik zou je wel 1 tip mee willen geven....Werk niet met teveel verschillende overgangen. Je hebt ze in allerlei vormen (in elkaar overlopen, met bv.hartjes, in elkaar schuivende overgangen) maar het kan verschrikkelijk storend werken. Vooral nu je mooie foto's hebt, wil je dat ook een beetje netjes op de dvd krijgen neem ik aan.  :) Succes ermee!

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2009, 13:39:07 »
Ik sluit me bij Cees aan. Adobe heeft inderdaad hele mooie en professionele video software. Daar kan je dan ook inderdaad alles mee, maar het maakt het ook erg ingewikkeld en complex. Een vriend van me die dat video werk professioneel deed heeft me wat ingewijd in de mogelijkheden. Als ik er drie maanden even niks mee deed was ik alles weer vergeten.
Ben overgestapt op Pinnacle Studio (vs 12). De user interface en manier van werken is veel intuitiever en gemakkelijker. De laatste versie heeft ook ondersteuning voor DVD met menu structuur, extra sound spoor, titels, enz en biedt voor mij genoeg functionaliteit. Ik werk onder Vista en heb geen last van vastlopers.

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2009, 10:30:09 »
Ik heb jarenlang eigenlijk alleen maar gefilmd. Eerst met een Panasonic van 1988, daarna met een digitale Sony.
Twee zeer belangrijke tips: film heel veel, beter teveel dan te weing. Maar knip of gooi ook HEEL veel weg. Bij mij is dat soms wel 80%
Het is zo vervelend en slaapverwekkend voor je visite als je een filmpje opzet van meer dan een half uur.
Geloof me, een vakantie video van 15-20 minuten is altijd lang genoeg. Ongeacht het onderwerp of lokatie.
Een shot van enkele seconden blijft ook in het geheugen hangen. Kijk maar eens naar een TV documentaire hoe lang daar een gemiddelde shot duurt.
Voor jezelf kun je altijd eventueel nog een lange versie of de originele opnames bewaren.

Adobe heeft schitterende (professionele) software om video's te bewerken zoals Premiere-Elements of Premiere Pro in combi met Encore.
Dit is echter geen simpele software, maar je kunt er letterlijk alles mee. Het is zoals Photoshop, even wennen maar daarna wil je niets anders meer.
Studio (Pinnacle) heeft bijvoorbeeld simpelere software waar je tegenwoordig ook veel mee kunt doen. Het stond er vroeger wel om bekend om de vastlopers.
Andere software viel bij mij altijd tegen en heb ik dus nooit gebruikt.
Ik gebruik(te) Adobe Premiere voor de montage, TMPGEnc voor omzetten naar MPEG en Adobe Encore om er een DVD inclusief menu van te branden.
De laatste inclusief ondertitels en meerder geluid sporen zoals bijvoorbeeld origineel geluid of met achtergrond muziek.

Googlen zou ik zeggen en misschien eens wat gratis downloadversies proberen...

Cees
« Laatst bewerkt op: 8 november 2009, 18:35:21 door cemi »

RonHendriks

  • Gast
Re:Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2009, 23:31:21 »
Ik ben net zo benieuwd naar de tips. Ik film soms met de K-7 en ben ook nog gewoon aan het oefenen en klooien. Knippen heb ik nog niet gedaan in de filmpjes. Denk er wel over om daar premiere elements voor aan te schaffen.

ferox

  • Gast
Filmen: waar te beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2009, 23:22:36 »
Hoi!

Een hele rare zet natuurlijk, deze vraag stellen op een foto-forum, maar ik doe het toch maar..:)

In verband met de geboorte van mijn zoontje (waarvan ik met m'n FA-50 (voor mijn doen) fantastische foto's heb weten te maken ondanks lastige ziekenhuisomstandigheden, waarover meer als ik de tijd heb), heb ik van m'n ouders een videocamera gekregen. Een Sanyo HD-2000 om precies te zijn. Prachtige machine!

Nu lukt het me best om met de eenvoudige software een filmpje te knippen en plakken, maar ik zou me graag wat in deze wereld verdiepen. Ik heb al even zitten surfen, maar echt nuttige dingen heb ik nog niet weten te vinden. Heeft iemand hier wellicht tips? Bijvoorbeeld een niet te missen website of boek?

Ik denk niet dat ik het zo leuk ga vinden als fotograferen, maar het is wel heel interessant!

Dank!

Jasper