Auteur Topic: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling  (gelezen 3887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2013, 14:16:35 »
Ik ga vanmiddag mijn foto's oppikken bij de Hema . incl de foto's op CD....
Ben erg benieuwd ... dit wachten op resultaat is toch wel erg pre-2000 hoor .. pfff

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2013, 14:16:35 »

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2013, 13:29:40 »
www.phota.nl  heeft ook een leuk assortiment
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline Maurice

  • Junior Member
  • Berichten: 25
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2013, 13:06:58 »
heb goede ervaringen met het kopen van films bij:
*www.macodirect.com
*www.photo-lang.de
*www.fotoimpex.de

En idd. wat al eerder geschreven is: z/w is zelf prima te doen (na enige oefingen...). Ik ga t binnenkort ook maar weer eens doen-maar dan nu met 120 film...

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2012, 19:39:38 »
Het is best een leuk winkeltje, ik heb er een paar keer wat gekocht toen ik in de buurt was. Over online kopen heb ik met deze winkel geen ervaring. Wat ik lees is idd niet best.  :o
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

JohnnieS

  • Gast
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #11 Gepost op: 25 december 2012, 19:20:13 »
Ook een leuk winkeltje  http://www.dedokawinkel.nl/N_frame.html?http://www.dedokawinkel.nl/ 


Nee hoor , Google U  maar eens,heb ik op aanraden ook maar gedaan.
Heel snel op je zwarte Lijst zetten, en vergeten. 8)

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2012, 16:49:31 »
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

JohnnieS

  • Gast
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2012, 12:26:41 »
Ik heb net nog zw/w-film gekocht bij de www.fotofilmfabriek.nl

Het is trouwens wennen als je weer analoog fotografeert. Na elke foto kijk je naar een zwarte achterkant en verwacht een foto te zien... ;D

 :D :D :D
Ja dat gebeurt mij ook nog wel regelmatig.
Is wel weer altijd spannend om te zien hoe de Foto's er op het einde uit zien,(zit ja geen deleteknop op  :rofl2:
breng ze ook naar de Hema,en de kwaliteit valt best mee. :)

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2012, 19:52:39 »
Beste analoge schieters,

De afgelopen dagen heb ik wat lopen bladeren door oude fotoboeken. De meeste foto's zijn gemaakt met een Konica C35.
Het leek mij wel leuk om weer eens een rolletje te kopen en wat van de oude techniek uit de kast te pakken en te proberen.
Hebben jullie tips rond de aankoop en ontwikkeling van rolletjes? Er moet hier nog een complete doka staan maar ik heb de kennis niet tot ontwikkelen en mijn vader de tijd niet. (en is voor hem ook al eeuwen geleden). Ik kwam bij de Hema wel een leuke actie tegen. 3 rolletjes en dan gratis ontwikkelen:
http://www.hema.nl/foto/films.aspx

Anders is het ontwikkelen nog niet duur daar. Wat zijn dingen waar ik op moet letten bij ontwikkeling en de rolletjes? Vroeger vaak genoeg weg gebracht maar dan altijd naar de fotozaak. Nu zijn die hier verdwenen en ben ik toegewezen op andere winkels.

Bedankt alvast!

Nou als ik jouw was zou ik eerst eens gewoon een rolletje volschieten te beginnen met zwart/wit, en dat laten ontwikkelen bij de Hema Kosten nog geen €3,-- ik dacht 2.65 als ik het goed zeg, dan kun je zien of je het analoge toch weer zoals zo velen weer leuk begint te vinden, zoals je weet is er een zusterforum daaruit ontstaan en dat is heel succesvol.
ik zou nog niet direct met het ontwikkelen beginnen alhoewel het best meevalt, maar ga dat dan stap voor stap doen,

Stap 1 weet je zeker dat je het leuk vindt, er zijn Analoge pentax camera's (bijv de pentax ME) voor heel weinig te koop, ik heb er recent nog een ME Super in nieuwstaat voor € 20, gekocht.
stap 2 zijn de foto's die ik met de analoge camera maak wat ik ervan verwacht (kwaliteit)
stap 3 dan [as zou je aan zelf ontwikkelen kunnen denken, je hbet er het e.e.a voor nodig maar ik begrijp dat dat aanwezig is, dan rest je de chemie en die is op internet wel te vinden  in nederland.

Ik wens je er veel plezier mee, ik zelf ben schat ik momenteel voor 75 % analoog bezig.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline wigelii

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2012, 17:58:53 »
Niet te veel verwachten van de kwaliteit, he.
die rolletjes worden ontwikkeld om zoveel mogelijk geslaagde (=aanvaardbare) foto's te hebben. Dat betekent al zeker: weinig contrast.
Kleur zelf ontwikkelen is lastig en duur want je krijgt al kleurzweem bij een afwijking van 1/10e graad celsius tijdens het ontwikkelen.
Zwart-wit is ontwikkelen is echt niet moeilijk en je hebt er geen duur materiaal voor nodig. De eerste keren is het wel redelijk zenuwslopend als je in het stikdonker, op het gevoel, het fimpje uit zijn huls moet halen en op een spoel draaien maar dat went snel.
Bij zelf ontwikkelen van zwart-wit kan je zelf het contrast bepalen (en dat is helemaal niet moeilijk als je en goeie handleiding hebt).

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2012, 19:09:23 »
Bij de HEMA moet je laten ontwikkelen EN afdrukken. Dan pas is het ontwikkelen gratis.

Er zijn bij de Hema verschillende opties, je kunt er 3 films kopen dan is het ontwikkelen gratis, verder kun je elk film rolletje daar alleen laten ontwikkelen kost dan € 2.65

Ik doe het daar geregeld als ik zelf geen tijd of zin heb.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2012, 23:38:42 »
Oke dank! Vak fotograaf was het hier toch niet geworden trouwens. Enorme eikel die ik de verdiensten niet gun. Dank voor de goede tips


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Bert52

  • Gast
Re:Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2012, 21:09:44 »
Bij de HEMA moet je laten ontwikkelen EN afdrukken. Dan pas is het ontwikkelen gratis.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2012, 20:44:41 »
Zwart-wit zou ik zelf doen..is makkelijk te leren...kleur doe ik persoonlijk niet analoog.
Maar hoor goede berichten over de Hema wat dat betreft

Henk

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2012, 20:10:04 »
Lennart, breng ze maar gewoon naar de Hema, daar heb ik goede ervaringen mee, en met een vak fotograaf niet, ik heb net 4 filmpjes terug gekregen die door een vakfotograaf zijn ontwikkeld, ik wilde persee dat het goed zou gebeuren omdat het eenmalige opnames waren, nou mooi shit ik heb nog nooit zulke slecht ontwikkelde films gezien, zelf onder mijn " mislukte" zelf ontwikklede films kleur/zwart wit heb ik nog nooit zo'n slecht resultaat gehad.

Toen ik er over klaagde kreeg ik een antwoord van als je het beter kunt waarom kom je dan hier, dit is nu de 2e keer recent al bij een andere vakfotograaf een soortgelijke ervaring.

Nee ik doe het zelf of bij tijdgebrek naar de Hema.

Gr Peter.
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Rolletjes: Tips rond aankoop en ontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2012, 21:30:48 »
Beste analoge schieters,

De afgelopen dagen heb ik wat lopen bladeren door oude fotoboeken. De meeste foto's zijn gemaakt met een Konica C35.
Het leek mij wel leuk om weer eens een rolletje te kopen en wat van de oude techniek uit de kast te pakken en te proberen.
Hebben jullie tips rond de aankoop en ontwikkeling van rolletjes? Er moet hier nog een complete doka staan maar ik heb de kennis niet tot ontwikkelen en mijn vader de tijd niet. (en is voor hem ook al eeuwen geleden). Ik kwam bij de Hema wel een leuke actie tegen. 3 rolletjes en dan gratis ontwikkelen:
http://www.hema.nl/foto/films.aspx

Anders is het ontwikkelen nog niet duur daar. Wat zijn dingen waar ik op moet letten bij ontwikkeling en de rolletjes? Vroeger vaak genoeg weg gebracht maar dan altijd naar de fotozaak. Nu zijn die hier verdwenen en ben ik toegewezen op andere winkels.

Bedankt alvast!


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's