Auteur Topic: 1e portret-shoot (vervolg)  (gelezen 1117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elkim

  • Gast
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2010, 13:27:54 »
Let er ook op dat je hoe dichter je je lichtbron zet hoe zachter je licht wordt
dus beter dichter bij maar iets minder intesief dan verder weg en krachtiger flitsen
zowel 2 als 3 hebben beide sterke punten, de flitser achter je model die het haar oplicht is mooi gedaan
zoals Cire zegt is de uitsnede van 2 dan weer zeer ok
we zijn goed bezig maar blijven oefenen ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2010, 13:27:54 »

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2010, 20:45:13 »
Foto 2 spreekt mij het meeste aan. Ik denk omdat het door het samenspel van de kleuren en het licht komt.
De achtergrond hierbij is gekleurd, in dezelfde tinten als het model, wat er goed uit ziet. Het licht komt van dezelfde kant als waar de achtergrond zichtbaar is, wat een mooi effect geeft.

gnodde

  • Gast
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2010, 17:29:57 »
Het probleem is alleen dat de licht sterkte als die zo kort er op staat meer afneemt dan als die verder weg staat.
Dus als je het licht links heb staan dan zal het licht links lichter wezen en afnemen aan de rechterkant van de foto en dat verschil neemt af hoe verder weg de lichtbron staat.

Dat heeft te maken met het feit, dat de lichtsterkte kwadratisch afneemt met de afstand. Dus het licht op 4 meter van de lichtbron is 4x zo zwak als het licht op 2 meter afstand.

Jan.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2010, 17:25:46 »
Als echte beun de haas kijk ik youtube filmpjes over thuis fotograferen... Daarin zeggen ze dat het licht zachter wordt als je de softbox dichterbij plaatst... Hmmm... zal binnenkort een slachtoffer zoeken om dit verschil eens te gaan onderzoeken!
Ik heb ook geprobeerd om de flitser van het model af in een paraplu te flitsen, maar dit gaf op dat moment geen fraaie belichting.... 
Dat klopt best wat je nu zegt.
Als je de softbox 2 meter van je vandaan zet dan lijkt die kleiner dan als die 30cm van je af staat.
Het probleem is alleen dat de licht sterkte als die zo kort er op staat meer afneemt dan als die verder weg staat.
Dus als je het licht links heb staan dan zal het licht links lichter wezen en afnemen aan de rechterkant van de foto en dat verschil neemt af hoe verder weg de lichtbron staat.

Als je een doorschijnende paraplu heb gebruik hem dan omgekeerd dus met de bovenkant van de paraplu naar de persoon toe, dan heb je niet de stang in beeld en kan je de papaplu dichterbij plaatsen voor zachter licht.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Monique

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Vrouw
    • Sakura-Lelystad
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2010, 19:04:31 »
Ron en Cire,

Dank voor jullie uitgebreide reakties!
Ik zal inderdaad eens een keer een grijskaart gaan proberen... Ik vind het zelf wat storend die verschillende huidtinten...
Ik heb de FA 43mm gebruikt, dat vind ik een heerlijk lensje, ook omdat mijn ruimte om te schieten nogal beperkt is...
Deze foto's waren zo scherp dat alle oneffenheden in de huis duidelijk zichtbaar waren.
Yolanda had aangegeven dat zij graag wat 'mooier' gemaakt wilde worden, dus ik heb de huid gesoft... Iets teveel misschien? Ogen, mond en wenkbrauwen zijn wel scherp...
Als echte beun de haas kijk ik youtube filmpjes over thuis fotograferen... Daarin zeggen ze dat het licht zachter wordt als je de softbox dichterbij plaatst... Hmmm... zal binnenkort een slachtoffer zoeken om dit verschil eens te gaan onderzoeken!
Ik heb ook geprobeerd om de flitser van het model af in een paraplu te flitsen, maar dit gaf op dat moment geen fraaie belichting.... 

Yolanda heeft al aangegeven dat zij voor de zomer graag nog een keer op de foto wil, dus dan gaan we kijken of we er samen nog meer uit kunnen halen!  :) Dan zal ik het diafragma ook verder knijpen!

Groetjes,
Monique
Pentax K-7, K-5II, DA 12-24mm, FA 43mm, DA* 50-135 en de oudjes:  Pentax-A 50mm F1.7, de 100-300mm F4.7-5.6, 2x handmatige flitsers, Metz 48 AF, Cactus V4 en een studio-setje.
www.pentaxphotogallery.com/moniquesplint

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2010, 19:38:45 »
Monique,
Fraaie portretten, leuk model (het hoeven niet altijd tieners of twintigers te zijn).
Portretkunst, ja dat is het echt, wordt in belangrijke mate bepaald door de interactie van fotograaf en model.
Ik denk dat je met dit model nog eens een sessie moet doen; je zult beslist merken dat er nog betere resultaten komen.
Probeer ook eens met een paraplu en softbox en zet de lichtbronnen niet te dicht bij
Foto 2 vind ik een prachtig portret, vooral door zijn plaatsing in het kader.
over de scherpte heb ik een vraagteken
Graag wil ik nog wel eens wat meer van je zien
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

RonHendriks

  • Gast
Re:1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2010, 17:30:46 »
Een grijskaart zal je helpen met het zoeken van de juiste kleurtemperatuur. Een grotere softbox zal zeker het licht wat gelijkmatiger verdelen en daarmee voor een deel wellicht wat uitgebeten licht voorkomen. Een deel van dit uitgebeten licht is wellicht het probleem van een te dichtbij geplaatste lichtbron die daardoor op plekken overstraalt. Toch het muurtje omver duwen voor een grotere studio. Ik zie ongeveer dezelfde instellingen, iso100 1/125ste en diafragma 4-4,5 met 43mm. Je diafragma is wat groot voor een echt flinke dosis scherpte. Wellicht dat als je richting f8 gaat verhuizen je toch wat meer scherpte gaat krijgen. Geen idee welke lens je hebt, voor portret, zeker hoofd zou je een iets langer lensbereik kunnen overwegen (55-75mm).

Offline Monique

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Vrouw
    • Sakura-Lelystad
1e portret-shoot (vervolg)
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2010, 15:27:42 »
En daar komen er nog een paar... LOS van elkaar dit keer...  ;D







Van de laatste vond ik zelf de belichting wel mooi gelukt, maar de glimlach wat krampachtig overkomen...
Vind het nog een hele kunst om de belichting goed te krijgen hoor, wáár zet je nu precies die softbox neer??
Hoe voorkom je te lichte plekken op wangen en voorhoofd..?
Ik heb gewerkt met een losse handmatige flitser in een softbox van ongeveer 40x40 cm... Ik denk dat ik zachter licht zou krijgen met een studioflitser en een grotere softbox. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen??
De huidtinten zijn ook wel weer heftig verschillend... hmmm....

Dank jullie wel vast voor het meekijken en denken!

Monique

Pentax K-7, K-5II, DA 12-24mm, FA 43mm, DA* 50-135 en de oudjes:  Pentax-A 50mm F1.7, de 100-300mm F4.7-5.6, 2x handmatige flitsers, Metz 48 AF, Cactus V4 en een studio-setje.
www.pentaxphotogallery.com/moniquesplint