Auteur Topic: Op de MAC: Aperture  (gelezen 3548 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koor

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2008, 20:32:13 »
Hans, wat een geluk dat je moet glimlachen, want ik moet er nu
na een lange tijd kl**ien ook wel om lachen.
Nadat ik de probeerversie er bijna in dolle drift had afgeplemd  :D ;D
Dus het is simpeler dan ik dacht.
Ik denk nog in Windows en dat moet ik loslaten!

Als ik iets wil weten zal ik je peebeejen!
Bedankt !

 :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2008, 20:32:13 »

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2008, 19:55:44 »
Hoi Koor,

Ik moet een beetje glimlachen  ;) Je hoeft namelijk niet te saven. Daarom kan je die optie ook niet vinden...... Dat vind ik het handige, je zit niet met die bestanden en mappen te kl**ien. En je originele foto blijft zoals die is, dat is de 'master'. Op basis van wat je allemaal hebt gedaan wordt de foto in wezen alleen anders getoond (cq geprint, jpg van gemaakt etc.). Alle wijzigingen kan je dus ongedaan maken of veranderen zonder verder te saven. En als je de foto op twee manieren wilt bewerken en wilt vergelijken kies je ctrl + click op de foto en kiest "new version from master".

Een foto (of alleen de version) deleten gaat met appeltje - backspace (moet je inderdaad net weten) of File - delete version. Handig is nog de F toets om full screen aan en uit te zetten en H om in full screen het menu te tonen of te verbergen.

Misschien wordt een en ander wat uitgebreid voor het forum, je kan altijd ook een pb-tje sturen als je iets wilt weten.

Groet, Hans

K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

koor

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2008, 14:49:38 »
Mensen ik zou dit allemaal hier niet neerzetten. edit:(Martijn en Arjan bedoel ik)
't Is een openbaar forum, dus......
 :-X

Overigens is Aperture zo makkelijk nog niet.
Ben al uren aan het uitvogelen hoe je een bewerkte foto moet opslaan of
verwijderen.
Heb alle tutorials doorgespit.
Ook alles in de bovenste balk al bekeken. No way.
Volgens mij is het meer een programma voor de "veelfotograaf"
Batchverwerking etc....
 :-?
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2008, 20:33:28 door koor »

Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2008, 12:51:44 »
Ik heb een illegale versie van PS 10 CS3 Extended. Retailprijs is iets meer dan €1700!! :o (Bron: BOL.COM) dat zou ik er nooit voor betalen!
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2008, 18:39:28 »
Ja, ik ben zelf student en heb weleens gekocht bij Surfspot, maar de Adobe producten zijn zelfs met korting ongelofelijk duur. Photoshop CS3 is 225 euro en dat vind ik veel geld voor een student. Autocad geeft z'n programma gratis weg (met op iedere print een watermerk trouwens), Microsoft doet het meest uitgebreide Office pakket voor onder de 50 euro wat minder dan 10% van de normale kosten zijn.

Ik vind het slim om studenten je programma goedkoop te geven. Zoals al eerder aangehaald zijn mensen trouw aan wat ze gewend zijn. Ik vind Photoshop erg onduidelijk, maar ik weet zeker dat als je er al jaren aan gewend bent je dat amper kan begrijpen.

Overigens is Aperture te vergelijken met Lightroom, Photoshop heeft veeeeel meer mogelijkheden qua bewerking maar nul workflow.
K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2008, 18:26:55 »
Martijn,
Kijk even of je school is aangesloten bij surfspot.nl. De slogan daar is legale software voor illegale prijzen. Zelfs de basisschool van mijn jongste dochter is aangesloten. Ik heb al heel wat legale software op deze manier aangekocht.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2008, 16:58:36 »
Helaas niet ;D Je moet daarvoor student zijn en moet dus even wachten, heb ook de gewone photoshop CS maar hier kan je geen HDR maken.
En aangezien ik heel arm ben en aan het sparen ben voor een telelens, kan ik photoshop CS 3 niet betalen ;D
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2008, 16:36:10 »
Citaat
Had sinds een paar dagen nog nooit van Aperture gehoord, en daarna kwam ik dit onderwerp tegen ;)
Heb aperture nog nooit gebruikt of gezien, maar ik gebruik nu ook photoshop CS3 trial, die ik voor altijd heb gemaakt met een cr*ck ::) Werkt prima voor mij en een groot voordeel ervan is dat je ook HDR's kan maken in photoshop :)

Nou vooruit, we zien het door de vingers  ;)

Kun je trouwens niet via school e.d. goedkope software aanschaffen?
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2008, 16:07:28 »
Had sinds een paar dagen nog nooit van Aperture gehoord, en daarna kwam ik dit onderwerp tegen ;)
Heb aperture nog nooit gebruikt of gezien, maar ik gebruik nu ook photoshop CS3 trial, die ik voor altijd heb gemaakt met een cr*ck ::) Werkt prima voor mij en een groot voordeel ervan is dat je ook HDR's kan maken in photoshop :)
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

koor

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2008, 10:06:45 »
Sorry voor de verlate reactie, maar ik las gisteravond pas je antwoord
Joco!

Ik ga idd een trial downloaden voor 30 dagen.
Gewoon eens kijken wat er allemaal kan.
Had al op internet gekeken en het ziet er allemaal goed uit moet ik zeggen.

De prijs bijna 200 euro vind ik niet gering.....
Als het Aperture wordt, moet ik de Sigma 70-300 APO nog even uitstellen.
Maar ik kan voorlopig ook nog met elements 6 gaan werken.
Dus het is afwegen.

Je hebt de kleur van de orchidee mooi opgekrikt en daarmee ook
de achtergrond, met Photoshop bereikte ik idd ook zo'n resultaat.
Het knalt er wel lekker uit!

Nogmaals, Aperture ziet er gelikt uit!

 :)

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2008, 16:25:34 »
Dan hing het idee blijkbaar in de lucht (daar is een mooi woord voor als ik me niet vergis; maar ik ben het even kwijt). En gelukkig maar, dat mappen aanmaken, bestandjes hernoemen enzovoort was nou niet echt mijn favoriete bezigheid.

K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

Ruud

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2008, 16:18:11 »
Citaat
Hallo Ruud,

Ik denk dat dat heel erg afhangt van smaak en waar je mee 'opgevoed' bent. Aperture stond als trial op mijn MAC en was samen met iPhoto het eerste fotowerk wat ik leerde kennen. Dan puzzel je wat en kom je ergens. Ik vond beide programma's intuitief te leren. Later nam mijn vriendin Lightroom (want geen MAC) en wat ik ervan zag vond ik relatief onprettig en onoverzichtelijk. En dat komt waarschijnlijk omdat je iets anders gewend bent. Lightroom is feitelijk Adobe's antwoord op Aperture (een beetje een kopie eigelijk  ;) ).

Het maakt niet uit, whatever works for you.

Groet, Hans

Hans, wat die gewenning betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar Lr is geen kopie want ze kwamen daarvoor te dicht op elkaar uit in de eerste versie!

En, in reactie op jouw verhaal naar Koor: ook Lr laat het origineel onaangetast, ook daar kan je nieuwe versies opslaan, als wijziging op je origineel of als echte kopie. Voor de compleetheid!
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2008, 16:21:13 door Ruud »

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2008, 12:37:35 »
Hallo Koor,

Als je er tijd voor hebt en zin kan je een dertig dagen trial versie downloaden. Bovendien staan er op de Apple site een heleboel korte filmpjes waarin de meeste aspecten behandelt worden. Aperture is wel duidelijk anders dan Photoshop (elements is toch de 'light' versie daarvan?). Als het goed is heb je iPhoto op je MAC en daar doet het aan denken. Het systeem beheert bijvoorbeeld de foto's voor je, je hoeft zelf geen mappen aan te maken en dat soort dingen. Aperture heeft ofwel een eigen library (waar je de fotobestanden niet makkelijk fysiek kan terugvinden, maar dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig) of maakt mappen automatisch voor je aan en geeft de foto's automatisch namen. Het andere (en dat vind ik erg mooi) is dat Aperture het RAW bestand niet wijzigt. Alle bewerkingen worden opgeslagen in een apart bestandje en als je de foto bekijkt worden de aanpassingen opnieuw toegepast. Bovendien kan je ze altijd blijven aanpassen, immers je instellingen (+1 in contrast bijvoorbeeld) blijven bewaart in tegenstelling tot een bewaarde foto. Mooier is nog dat je ook verschillende versies van je origineel kan maken (bijvoorbeeld eentje in zwart/wit) zonder dat je de foto onder een andere naam moet opslaan. Opnieuw maakt Aperture zo'n bestandje aan voor de versie. Scheelt schijfruimte!

Verder zijn de mogelijkheden tot het aanpassen van foto's meer of minder hetzelfde als in Lightroom (geloof ik), de levels zien er anders uit. De mogelijkheden van Photoshop zitten er niet in, zoals lasso, uitsnijden en al dat soort zaken. Aperture heeft een 'edit in external program' optie, waarbij de foto geopend wordt in Photoshop en je hem daarin kan bewerken waarna je volgens zeggen 'seamless' terug komt in Aperture.

Ik ben er dus enthousiast over, maar het blijft een kwestie van wat je gewend bent. Zo heb ik Photoshop ook, drie keer geopend en ik vond het zo onduidelijk en complex dat ik het gelijk ook maar weer gesloten heb. Anderen zweren erbij.

Een hoop tekst, hopelijk zinvol  :-?

Hopelijk vind je dat niet verkeerd, ik las de discussies over je orchidee-foto en voelde me uitgedaagd er ook iets mee te doen, als voorbeeld van Aperture. Het is alleen geen RAW bestand natuurlijk en dan zijn de mogelijkheden beperkt. Op mijn scherm komt het paars - transparant zo nog wat meer uit de duisternis. Het oranje en geel op de achtergrond heb ik misschien wat teveel gepimpt.....


« Laatst bewerkt op: 24 maart 2008, 15:01:19 door Joco »
K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

koor

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2008, 11:35:17 »
Lijkt me interessant, zal eens gaan kijken.
Hoorde tijdje geleden iemand over Bibble (ook voor Mac)
Op de site zag het er goed uit!

Voorlopig wacht ik nog op de Mac overstapversie van Photoshop Elements 6.
Is onderweg mailde Adobe.


Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2008, 23:02:07 »
Hallo Ruud,

Ik denk dat dat heel erg afhangt van smaak en waar je mee 'opgevoed' bent. Aperture stond als trial op mijn MAC en was samen met iPhoto het eerste fotowerk wat ik leerde kennen. Dan puzzel je wat en kom je ergens. Ik vond beide programma's intuitief te leren. Later nam mijn vriendin Lightroom (want geen MAC) en wat ik ervan zag vond ik relatief onprettig en onoverzichtelijk. En dat komt waarschijnlijk omdat je iets anders gewend bent. Lightroom is feitelijk Adobe's antwoord op Aperture (een beetje een kopie eigelijk  ;) ).

Het maakt niet uit, whatever works for you.

Groet, Hans
K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel

Ruud

  • Gast
Re: Op de MAC: Aperture
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2008, 16:24:38 »
Ik heb het twee keer geprobeerd. Bij 1.0 en bij 2.0. maar ik vind Lightroom ontzettend veel logischer en prettiger werken. En Lr sluit beter aan bij Photoshop, dat ik overigens nog aan het leren ben.

Offline Joco

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
    • los gestort
Op de MAC: Aperture
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2008, 15:55:06 »
Gebruikt iemand op dit forum eigenlijk Aperture? Voor de meesten zal dit programma niet interessant zijn omdat het Apple only is natuurlijk. Ik ben benieuwd naar de workflow; welke volgorde het beste werkt.

Groet, Hans
K10D, 1*K, 2*DA, 3*FA, 4*A, Meyer 135 2.8 Orestor, Accura 135 2.8 Supertel

Ik zoek nog de 85 en 105mm Accura Supertel