Auteur Topic: Bezoek in Alkmaar  (gelezen 1508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:11:10 »
[...En kan forumleden in de gelegenheid stellen om aan te geven op welke manier waarschijnlijk een betere foto genomen kan worden. Zoals newmikey2 hier oppert om met lange sluitertijden te gaan werken. Op deze manier kunnen we er allemaal wat van leren.
En daar heb jij natuurlijk weer gelijk in  :afro:
Al denk ik dat de 24mm in dit geval ook een beperkende factor is. Iets meer groothoek had wss ook wel geholpen om de passanten er helemaal op te krijgen (ook na perspectief-correctie) en dan nog een iets betere timing...... ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:11:10 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2018, 12:28:05 »
... Als kijker telt voor mij alleen het beeld zoals het wordt getoond...
Daar schaar ik mij helemaal achter.

... De uitleg van de beperkende omstandigheden geeft dan alleen helderheid waarom de foto mislukt is ...
En kan forumleden in de gelegenheid stellen om aan te geven op welke manier waarschijnlijk een betere foto genomen kan worden. Zoals newmikey2 hier oppert om met lange sluitertijden te gaan werken. Op deze manier kunnen we er allemaal wat van leren.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2018, 17:00:12 »
[...De plek waar dit genomen is en de omstandigheden meegenomen heeft Pedro hier een prima beeld neergezet!
Dan heb je een prima resultaat bereikt![...]

Ik ben het niet met je eens! ;-)
De geschetste beperkingen maken niet dat de foto nu in eens een prima beeld is. Het is en blijft een foto waar de aanwezige passanten op een niet fraaie wijze zijn afgesneden.
Dat maakt het voor mij een mislukte foto.
Ik lees dat wel vaker (en niet alleen hier) dat bij een mislukte foto er gesteld wordt dat omstandigheid x, tijdstip y of lens z etc het maakte dat er geen betere foto kon worden gemaakt alsof dat de foto ineens tot een geslaagde foto omtovert... Dat is voor mij als kijker niet interessant.
Als kijker telt voor mij alleen het beeld zoals het wordt getoond. De uitleg van de beperkende omstandigheden geeft dan alleen helderheid waarom de foto mislukt is.
Als er beperkende omstandigheden zijn die er voor zorgen dat je geen goed beeld kunt creëren, kun je er ook voor kiezen om de dan foto niet te maken of niet publiekelijk te tonen. Maar goed, dat is een ieders eigen keuze natuurlijk.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2018, 13:02:03 »
... Je kan niet verder achteruit want je staat in een niet al te brede winkelstraat met je rug tegen de winkelpui tegenover het stadhuis. Het is een drukbezochte voetgangersstraat dus er lopen continue mensen door je beeld, zèlfs op zondagochtend vroeg.

Je enige keus is een groothoek die je ook nog eens wat naar boven moet kantelen (met een hoop vertekening als resultaat) of je maakt meerdere deelopnamen die je later tot pano bewerkt. Wat je ook kunt doen is de camera op statief, ND filter en dan een minutenlange belichting waardoor de mensen vanzelf helemaal uit beeld "verdwijnen".

De plek waar dit genomen is en de omstandigheden meegenomen heeft Pedro hier een prima beeld neergezet!
Ik ken de situatie op de plek waar de foto genomen is zelf niet, dus wist niet dat je hier al snel tegenaan zou lopen. Bedankt voor het hierop attenderen.

... om wat lange belichtingen van kenmerkende plekken te maken ...
Dat is natuurlijk ook een manier om de voorbijgangers uit het beeld te poetsen :good:.

Groet,  Peter

newmikey2

  • Gast
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2018, 21:35:46 »
Hier een reactie van mij op hoe foto 1 is gemaakt.

Ik stond tegen over het stadhuis in een winkel pal naast de detectiepoortjes daar, body Nikon D750 met de Sigma 24-70mm DG HSM ART 24mm wat schuin om hoog en thuis in LR6 de foto bewerkt en Automatisch laten corrigeren, met dit als resultaat.
Dan heb je een prima resultaat bereikt! Je hebt mij in ieder geval geinspireerd om weer even Alkmaar in te gaan vanmiddag om wat lange belichtingen van kenmerkende plekken te maken dus dank daarvoor!

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2018, 15:54:30 »
Hier een reactie van mij op hoe foto 1 is gemaakt.

Ik stond tegen over het stadhuis in een winkel pal naast de detectiepoortjes daar, body Nikon D750 met de Sigma 24-70mm DG HSM ART 24mm wat schuin om hoog en thuis in LR6 de foto bewerkt en Automatisch laten corrigeren, met dit als resultaat.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2018, 14:57:57 »
Laten we zeggen dat het een stijl-kenmerk is........  ::)


 :good:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

newmikey2

  • Gast
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2018, 10:14:25 »
Mooie serie foto's trouwens :good:. Bij de eerste foto vind ik het echter wel jammer dat de voeten van de passanten buiten beeld zijn gebleven.
Het heeft mij jaren gekost om het oude stadhuis in de Langestraat (want dat is het) behoorlijk op de foto te krijgen. Je kan niet verder achteruit want je staat in een niet al te brede winkelstraat met je rug tegen de winkelpui tegenover het stadhuis. Het is een drukbezochte voetgangersstraat dus er lopen continue mensen door je beeld, zèlfs op zondagochtend vroeg.

Je enige keus is een groothoek die je ook nog eens wat naar boven moet kantelen (met een hoop vertekening als resultaat) of je maakt meerdere deelopnamen die je later tot pano bewerkt. Wat je ook kunt doen is de camera op statief, ND filter en dan een minutenlange belichting waardoor de mensen vanzelf helemaal uit beeld "verdwijnen".

De plek waar dit genomen is en de omstandigheden meegenomen heeft Pedro hier een prima beeld neergezet!

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2018, 17:14:11 »
Leuk beeld van Alkmaar, voor mij is #1 favoriet met de fijne vlakverdeling!

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2018, 18:02:57 »
[...]Bij de eerste foto vind ik het echter wel jammer dat de voeten van de passanten buiten beeld zijn gebleven. Groet,  Peter
Laten we zeggen dat het een stijl-kenmerk is........  ::)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2018, 12:31:51 »
Haha! Leuk! Dat is onderdeel van de moderne opbouw van de toren zelf.

Dat idee had ik ook al. Als het inderdaad een flatgebouw achter de watertoren was geweest dan had je dat flatgebouw volgens mij ook nog aan de linkerzijde van de schacht van de watertoren moeten zien.

Mooie serie foto's trouwens :good:. Bij de eerste foto vind ik het echter wel jammer dat de voeten van de passanten buiten beeld zijn gebleven.

Groet,  Peter

newmikey2

  • Gast
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2018, 10:20:56 »
Mooie serie van het oude gedeelte van Alkmaar. Foto 4 is leuk en nu weer van toepassing. Jammer dat er bij de laatste foto een flatgebouw boven de watertoren uit steekt.

Groeten, Arno

Haha! Leuk! Dat is onderdeel van de moderne opbouw van de toren zelf.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Bezoek in Alkmaar
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2018, 20:46:01 »
Mooie serie van het oude gedeelte van Alkmaar. Foto 4 is leuk en nu weer van toepassing. Jammer dat er bij de laatste foto een flatgebouw boven de watertoren uit steekt.

Groeten, Arno

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Bezoek in Alkmaar
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2018, 16:55:03 »
22-09-2018 een Fotomeeting met Samen Fotograferen in Alkmaar.

1.


2.


3.


4.


5.


Bedankt voor het kijken.