Auteur Topic: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3  (gelezen 1165 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Elg

  • Junior Member
  • Berichten: 27
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2018, 10:27:54 »
Hoi Oudjes Eric,

Ten opzichte van de K3 heeft de KP ook wat minpuntjes echter de lichtgevoeligheid sprak mij aan. Nu lijkt het er toch op dat de K3 en speciale software die goed rechtstreeks de RAW kan bewerken ook prima is dus...... maar wachten op het volgende model lijkt me.


Vriendelijke groet

Dick

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2018, 10:27:54 »

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2018, 15:03:52 »
Nou Dick, uit de 1e reactie en de links die ik deelde, bleek al dat de KP boven ISO 400 (of 800), altijd NR toepast.


Er is ooit een poll geweest om te zien welke camera types in gebruik zijn op het forum.
Dat was volgens mij voordat de KP ooit op de markt kwam en toen was de K5 nog het meest in gebruik.
Ik geloof niet dat de KP zo populair is, ik kan me ook niet herinneren dat ik er eentje in het 'wild' heb gezien.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Elg

  • Junior Member
  • Berichten: 27
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2018, 12:36:04 »
Hi OudjesEric,

Ja die test ziet er uit in het voordeel van de KP, hoewel de NR gezet was op camera-default dus het blijft een moeilijk vergelijk. Met andere woorden zijn de betere beelden het gevolg van de incameraNR?  Ik weet niet of de NR volledig afgezet kan worden in de KP en dan de RAW van K3 en KP vergelijken.
Hopelijk heeft iemand de KP en de K3  en daar praktijkervaring mee.

In ieder geval bedankt voor je info, heel leerzaam.

Vriendelijke groet

Dick

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2018, 17:16:21 »
Nog een aanvulling Dick, waar ik eerder niet aan dacht, de review op Pentaxforum.com van de KP.
Die biedt een vergelijking op hoge ISO tussen de KP en de K3, die weer zeer positief in het voordeel van de KP uitvalt:
https://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-kp-review/high-iso-performance.html
Soms is de theorie niet doorslaggevend, het blijft toch belangrijker wat de praktijk uitwijst...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Elg

  • Junior Member
  • Berichten: 27
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2018, 19:34:17 »
Hoi OudjesEric,

Inderdaad geweldig veel informatie ik ga zeker je gegeven links na om de zaak beter te bestuderen hetgeen de nodige tijd zal nemen maar dat doe ik graag. In ieder geval bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord en ja je hebt helemaal gelijk dat het antwoord niet echt simpel is.
Ik ben het met je eens dat het prettiger om de NR zelf in de hand te hebben.  Maar om nu direct naar de winkel lopen omdat de KP aantrekkelijk geprijst is (€ 799,-) is lijkt me niet verstandig. Ik ga me er meer in verdiepen en jij hebt mij goed op weg geholpen.

Harstikke bedankt en ik kom er op terug.

Groet


Dick

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2018, 15:08:29 »
Nou, een eenvoudige vraag met helemaal geen eenvoudig antwoord ben ik bang.
Een bron waar ik qua getallen wel eens naar kijk zijn de scores voor hoge ISO bij DxO Mark, alleen die hebben niets over de KP.
Dan heb ik dit artikel voor je wat mn over Canon en Fuji gaat, maar goed dingen uitlegt: https://www.lonelyspeck.com/how-to-find-the-best-iso-for-astrophotography-dynamic-range-and-noise/
Ook al gaat het over astrofotografie, de principes gelden zeker voor je vraag.
Belangrijkste uitspraak om te onthouden uit de conclusie:


It’s important to understand that ISO-variance or invariance doesn’t necessarily make a camera better or worse at low-light, it’s just different. Knowing how a camera behaves is an important step to achieving the best image quality.


Recent heb ik ook dit artikel gelezen, waar je voor meer uitleg en achtergrond eens naar kan kijken: https://photographylife.com/iso-invariance-explained
Een zeer technisch verhaal met een link naar deze site: http://photonstophotos.net/Charts/RN_e.htm
Daar zit bv de K3 en de KP ook in de database, dus die kun je goed vergelijken en dan komt de KP er niet zo best af, de K3 is met de getallen de betere camera.
Vergelijk maar eens met de K1 of de Nikon D7500, die ik nu zelf gebruik, maar bedenk zeker dat de getallen echt niet alles zeggen.


In de grafieken wil je gesloten rondjes zien en liefst zo hoog mogelijk in de grafiek.
Dan heb je de beste prestaties en echte RAW data waar de camera geen enkele interne bewerking op doet.
De KP verbetert wel ruis op zich door intern data te bewerken, voordat deze wordt opgeslagen, maar dat gaat dan wel ten koste van detail, dat is ook in de basis zo in software bewerking.
De KP doet dit al na ISO 400 en de interne processing verloopt dan ook anders, waardoor je de sprong van de grafiek lijn ziet.


Nu is het zeker zo dat deze metingen en getallen niet kunnen vertellen hoe het er uiteindelijk op een echte foto zal zien en of je daarmee je doel bereikt.
Ruis is heel divers en niet altijd is meer ruis ook automatisch slechter, dat bepaalt toch het oog van de kijker en evt bewerking die je nog doet.
En dan hebben we het nog niet eens over het bereik, de hoeveelheid stops tussen licht en donker, die de camera bij hoge ISO nog weet vast te leggen.
Als je dat er naast houdt, zie deze link: http://photonstophotos.net/Charts/PDR.htm
Dan heeft de KP deels wel een beter bereik in contrast, duidelijk door het toepassen van interne bewerking van de RAW informatie, voordat die wordt opgeslagen.
Liever zou je dat zelf willen doen door ze naar eigen smaak te bewerken, maar de KP geeft je die kans niet, omdat de 'echte' RAW data niet wordt opgeslagen, maar de interne bewerking.
Eigenlijk een vervelende eigenschap van de KP, maar wellicht interessant als je liever niet zelf aan de slag gaat....


Veel informatie, veel tekst, hopelijk maakt het iets duidelijk, maar nog beter zou zijn als iemand zijn praktijk ervaring kan toevoegen....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Elg

  • Junior Member
  • Berichten: 27
Iemand ervaring met de KP en hoge iso in vergelijking met bijv. de K3
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2018, 10:56:32 »
Ik vraag me af in hoeverre de KP lichtsterker c.q. beter is bij hoge iso. Ik ga dit jaar weer naar Noorwegen en zoals gebruikelijk op zoek naar Elanden. Ze zijn met name te vinden in de schemering. Ik vraag me af of ik met de KP echt beter af ben. Ik heb ze met de K5 en iso 6400 uitstekend kunnen fotograferen. Afgelopen jaar bij allleen maanlicht kon ik hogere iso waarden goed gebruiken.  Mijn vraag is of de schonere foto's van de KP als oorzaak de NR hebben of is hij echt beter? Als NR nabewerking gebruik ik nu Macphun Noiseless .

Hopelijk heeft iemand vergelijkende ervaringen

Vast bedankt en groet

Dick