Auteur Topic: Turnen - regiowedstrijd  (gelezen 4121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2008, 20:44:01 »
Ik moet mij excuseren  :-[. Ik ben te scheutig met eigen fotos in het draadje van Andremz5. Ik zal het vanavond opschonen.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2008, 20:44:01 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2008, 14:03:03 »
Sorry Lock dat we je topic aan het vervuilen zijn.

Let wel ...ik ben ook tegen het flitsen  8-)

Maar even dan over het voetballen. Ik ben selectie(pupillen)trainer bij Robur et Velocitas in Apeldoorn. Vier na oudste club van Nederland  :)
Ik doe daar de E-jeugd. Verder voetbalt mijn oudste dochter op redelijk niveau, zie berichtje in de lokale krant.




Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2008, 11:38:34 »
Ja mooie foto's lock. Die foto van de balk oefening geeft mijn probleem geod weer als je vanaf de tribune moet werken. Je hebt niet veel mogelijkheden om een positie te kiezen waardoor de achtergrond minder storend is.
Verder vind ik dat je in een sporthal bij wedstrijden NIET moet flitsen want het is erg hinderlijk. Heb dit ook zelf uit eigen ervaring als sporter meegemaakt. Volgens mij wordt er in de meeste hallen binnen de kortste keren omgeroepen om niet meer te flitsen als het gebeurt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

ptimmers

  • Gast
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2008, 10:33:39 »
mooie foto's

persoonlijk gebruik ik geen flitser als ik aan het fotograferen ben in een sporthal. hiervoor in de plaats gebruik ik de AUTO ISO stand op mijn camera en snelle sluitertijd natuurlijk.

Flitsen is heel erg hinderlijk als je aan het sporten bent (ik spreek uit ervaring) en bij de meeste sporten is het ook verboden om met flitser te fotograferen, dit voor de veiligheid van de sporters.


Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2008, 10:05:50 »
Citaat
Heb je enig idee wat je daarvoor moet aanschaffen ? Dat gaat mij echt te ver. De meeste hallen zin ook drie tot vier keer de grootte van een basketbalveld. Daar gaat en vermogen aan flitsers in zitten. Het is wel zo dat je op deze manier een meer gelijkelijk verdeeld kunstlicht hanteert. Dat hindert zeker minder heftig dan één flits uit één bepaalde richting. Maar ik doe het liever 'my way'.


Mooie foto's Lock.

En ja ik weet wat het kost om het aan te schaffen. Ben aardig voorzien in het flitsspul. Wat die vent laat zien kan ik ook op dit moment met de spulletjes die ik heb. Maar ik zit in het voetbal ....meestal op het veld. Zaalvoetbal is incidenteel bij ons.

Vraag is echter mag je op deze manier (flits) fotograferen? Ik betwijfel het. Alhoewel bij volleybalwedstrijden zie ik het ook (weliswaar vanaf de tribune).


Johan.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2008, 10:11:55 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2008, 22:06:59 »
Dit is weer het tegenovergestelde. Lijkt me knap irritant met al dat geflitst om je heen. Maar kennelijk zitten deze basketballers daar niet mee. De beloning is toch een aardig fraai plaatje van je actie.

KLIK  (Engelse tekst)


Johan.
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2008, 22:07:33 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2008, 18:07:08 »
Tussen de turnsters/turners is wat al te letterlijk. Alhoewel dit erg fraaie portretten kan opleveren. Ik bedoel mee dat je tussen de toestellen kunt plaats nemen. Da's 'tussen'.  Dat heeft in feite hetzelfde effect als jij zegt. Je hoeft niet zoveel tele mee te nemen en je kunt dan sneller glas erop schroeven. Wat dan weer tegen je gaat werken is de Dof, want de foto is met F/1.4 in no time onscherp !

Precies voor de mat staan waar ze van de pegasus afkomen mag niet. Dat leidt veel te veel af, zeker als ze je zien staan. Ik heb wel eens in het toestellenhok plaats kunnen nemen, maar ook daar is het niet alles. André, het blijft zelfs op de vloer behelpen, en soms is afstand (vrij zicht en ander licht) helemaal geen straf.

Ik zal vanavond nog een paar platen neerzetten.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2008, 00:08:07 door lock »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2008, 11:42:46 »
Hi Lock,
bedankt voor de info.
Je hoeft je echt niet te schamen voor zo'n foto, deze zouden ze echt wel willen hebben. Je zult ook al wel ontdekt hebben dat je de meeste foto's zo in het prullenbakje kan gooien.
Ik schiet in de zaal altijd in RAW en meestal in Tv mode. Ik probeer eigenlijk een sluitertijd van 1/250 te krijgen, maar ja lukt niet altijd.
Ik bedoelde niet dat je in de zaal naast de toestellen tussen de turnsters stond, dat leidt sowieso te veel af. Als je al langs de muren kan lopen dan kan je soms een ander/beter standpunt krijgen tov het toestel. Ik zou bijvoorbeeld best wel eens die turners/turnsters bij het paardspringen op me af willen zien komen. Bovendien heb je dan niet meteen een zware tele nodig, soms kan je een 50 mm gebruiken. Vanaf de tribune ben je wel erg beperkt en heb je (dure) telelenzen nodig.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2008, 22:30:24 »
Ik ben het helemaal met Harry eens. De K10d is op zijn slechtst als er relatief donkere vlakken tov van het object/subject aanwezig zijn. Dat is ook logisch want je gebruikt minstens center weight maar meestal spot zodat in ieder geval het belangrijkste goed belicht is. Je zit met iso 1600 dan wel op het randje en die donkere vlakken leveren bij mij bakken vol met VPN. Dat trek je er echt niet uit met Neat Image, vergeet het het maar. Tenzij je alle details eruit wilt slopen. Maar zo gebruik ik NI in ieder geval niet.

In de praktijk turnen ze vaak in hallen met achtergronden die varieren van reclameborden tot houten platen en gymnastiekapparaten als wandrekken.  In Beekbergen (waar ik vrij vaak kom) is het een drama. De wanden zijn donkerbruin en dat maakt de fotos gewoon lelijk. Tuurlijk kan ik 300 mm erop schroeven en de turnster het beeld laten vullen. Alleen betaal je dan een godsvermogen wil je het diafragma op aanvaardbare nivo's houden. En daar ben ik momenteel nog niet aan toe...
Verder heeft de k10d best moeite met een mix van neon, tl- en normale lampen. Dus altijd RAW...

Voor André: Surprise ! De lens is gewoon de 50-200. Waarom ? Ik heb nog niks snellers en ik heb die 200 mm gewoon nodig.
Sluitertijd....effies opgezocht:
Ik gebruik hier Tv-mode (tegenwoordig alleen nog maar TAv of Av/M) maar ik moest naar 1/80 om iets te kunnen doen. Hij stond vast op iso 1600 en nog trok hij het niet. Ik heb toen 1/3 stop onderbelicht om de sluitertijd effectief op 1/80 te krijgen. Dat trek ik later weer op in de software.
In deze serie heb ik voor en na de foto geschoten tot iso 1250 max. Onder de 1/80 druk ik niet af, tenzij ze echt stilstaan...
Diafragma stond helemaal open met 160 mm (F5.6), belichting met spot.
Ik begeef mij bewust niet tussen de turn(st)ers. Vaak loopt er een aangestelde fotograaf en die loop ik niet voor de voeten. Mestal is dat een Canon man met een 70-200 L F2/8 IS op camara.
Maar het is vooral omdat het vreselijk druk is, en dan heb je enige status nodig om de ruimte te krijgen voor een foto.
Ik wil die status niet opdringen, want ik heb niet het gevoel dat ik iets kan schieten waar ze zelf iets aan hebben (alhoewel ik mischien een beetje te negatief ben..). Dat zal wel eens komen wanneer ik sneller glas krijg, en eventueel ook een betere high iso camera. Voorlopig hou ik afstand en neem vaak genoegen met een plek op de tribune....maar soms betekent het dat ik de camera voor niks bij mee heb ! Maar ik leer wel met uitersten te werken en dat zal zich lonen als de omstandigheden beter worden.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 22:40:18 door lock »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2008, 17:35:47 »
Ho, ho... ruisbak is misschien wat te sterk, maar eerlijk is eerlijk: een K10D op ISO 1600 heeft veel ruis. Natuurlijk doen neat image en noise ninja goed werk, maar (1) het is een behoorlijk intensieve extra stap in de workflow en (2) je verliest altijd wat detail...

Niet voor niets dat de K20D weer een stuk verbeterd is op dit punt...

Ach, laten we een topic K30D openen en daar wensen en verwachtingen plaatsen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2008, 16:15:17 »
Lock,
dat is een hele goede foto, die hoopte ik ook te kunnen schieten. Stond jij in de hal of op de tribune?
En ff wat technische zaken, welke lens heb je gebruikt en wat was je sluitersnelheid? De exif info is met de ruis ook verdwenen.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 16:16:26 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2008, 15:37:38 »
Mannen!

Ruis is echt geen probleem bij de K10. Ik heb al een aantal keer vermeld dat Neat Image een zeer interessant gratis programmaatje is. Je haalt de foto er ff doorheen en... weg is de meeste ruis. Je exif ook, maar ja, wat vind je het belangrijkste. Binnen de map personen/portretten staan onder de topic "Ruis en Neat Image" een voorbeeld van de geruisreductie!!!! En dan de K20. Ik vind er bij dit type ook nog veel te weinig te halen tov de K10. Interessanter is nu voor de K100 bezitters over te stappen naar de K10. Da's met recht en stap voorwaards!!

Wytze
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 15:39:45 door Wytze »

edwindev

  • Gast
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2008, 11:02:55 »
Citaat
die ruisreductiesoftware, kan je die op alle foto's toepassen of is die specifiek gericht?
Die kan je op alle foto's toepassen. Zoek op het forum maar even op ruis voor meer info (dacht dat er een topic in de doka staat over ruis).

Atmikes

  • Gast
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2008, 08:56:01 »
Dat is helemaal niet slecht voor een 1600ISO

die ruisreductiesoftware, kan je die op alle foto's toepassen of is die specifiek gericht?

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2008, 00:52:13 »
Mannen, eindelijk een herkenning van een probleem waar ik al een tijdje tegenaan loop. Ik heb niet eens F2.8 tot mijn beschikking....nog niet. Vandaar het zwikkie op marktplaats.

Maar ik kan mij dus helemaal herkennen in dit verhaal. Persoonlijk denk ik dat met een goede iso 1600 en iso 3200 ( ik heb de iso 6400 van de k20d door de ruisreduktiesoftware gehaald en het is verbazingwekkend hoe makkelijk je de ruis eruit krijgt ivt de k10d) en snellere lens al snel een heel end verder kom. Tot nu toe bewust buiten de direkte turnomgeving gebleven, maar de eerste foto heeft al een expositie gehaald in Kernhem !!

Hier een voorbeeld op iso 1600:


Deze jongedame heeft het NK gehaald.

Ik kies er bewust voor de beweging als onderdeel van de foto te gebruiken, omdat de sluitertijden het toch niet trekken het beeld te bevriezen.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 00:54:32 door lock »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2008, 09:35:53 »
Citaat
Hi Harry,
ja ik heb een foto van de K20D op 6400 ISO gezien en dat ziet er heel anders uit. Maar ja het is een hobby en ik verdien er niet mijn boterham mee dus ik hoef niet meteen een K20. Alle hier geplaatste foto's zijn met de 50-135 genomen.
Binnenkort beginnen de buiten seizoen sporten en dan is er weer licht genoeg  :D

Als je je vrij binnen de sporthal kan begeven heb je meer opties. Je kan dan soms zo dichtbij komen dat je een 50 mm F1.7 of 1.4 kan gebruiken met 1/500 of beter.
In een zwembad ben je ook al gauw op de tribune aangewezen, je kan moeilijk in het water gaan liggen  ;D. Zijn er nog wedstrijden voor je kids in een buitenbad?

grtz, Andre

Helaas, alle zwemwedstrijden zijn binnen. Ik heb wel het geluk dat vrij dicht op het zwembad kan zitten.

De hoge ISO is voor mij het enige aantrekkelijke in de K20D. Ik wil graag drie jaar met een camera (body) doen en heb voorlopig even besloten de K20D over te slaan en eind 2009 te kijken of de K30D meerwaarde boven de K10D heeft...
Ik heb de 50-135 juist gekocht omdat die spatwaterdicht is en lichtsterk :)

We blijven proberen!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

lreyns

  • Gast
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2008, 18:05:21 »
Kan alleen maar bewondering hebben voor Pentaxianen die foto's durven te nemen onder dergelijke omstandigheden.
Altijd staat er iets of iemand in de weg.

Lucien

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2008, 16:59:56 »
Hi Harry,
ja ik heb een foto van de K20D op 6400 ISO gezien en dat ziet er heel anders uit. Maar ja het is een hobby en ik verdien er niet mijn boterham mee dus ik hoef niet meteen een K20. Alle hier geplaatste foto's zijn met de 50-135 genomen.
Binnenkort beginnen de buiten seizoen sporten en dan is er weer licht genoeg  :D

Als je je vrij binnen de sporthal kan begeven heb je meer opties. Je kan dan soms zo dichtbij komen dat je een 50 mm F1.7 of 1.4 kan gebruiken met 1/500 of beter.
In een zwembad ben je ook al gauw op de tribune aangewezen, je kan moeilijk in het water gaan liggen  ;D. Zijn er nog wedstrijden voor je kids in een buitenbad?

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2008, 17:01:09 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2008, 06:43:44 »
Ik keek net ook nog even naar de foto's van het kite surfen: daar heb je veel licht en kan je dus met F7 op 200ISO schieten met 1/500. Dat zullen we binnen niet snel halen  :(

Qua compositie heb je vanaf een tribune ook weinig keus.... Je kan alleen proberen af en toe eens ergens anders te gaan zitten (hangt af van de drukte). Vind de foto's verder wel mooi gelukt.....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2008, 06:36:55 »
Herken deze problemen helemaal (zwemmen, judo). Gebruik ook dezelfde lens, ten minste ik neem aan dat je de 50-135 hebt gebruikt?
De K10D is op 1600 een echte ruisbak....

De ellende is dat je echt niet onder de 1/250 komt (in het zwembad haal ik dat niet eens!) en dan is er al gauw bewegingsonscherpte....

Soms gebruik ik een monopod, dat kan tussen je knieën op de tribune. Wellicht een tip?

Ik denk dat verder alleen flisen zou kunnen helpen, maar dat vind ik tegenover de sporter niet te maken en je moet dan wel op flitsafstand kunnen komen.

Je zou kunnen vragen of je een keer op een training foto's mag maken en daar bij mag flitsen... Anders moeten we dit soort dingen toch maar aan de Canon jongens overlaten of de nieuwe K20D kopen. Die ging toch tot 6400 ISO? Dat scheelt twee stops en zou dan net genoeg kunnen zijn...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2008, 22:53:15 »
1600 iso .....geeft best veel ruis.
Het is eigenlijk ook ondankbaar dat je op plek komt te zitten waar je eigenlijk moeite hebt om mooie foto's te schieten.

Snelheid lijkt me helemaal moeilijk, zoals op de laatste foto.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Turnen - regiowedstrijd
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2008, 20:32:07 »
Er zijn al vaker vragen gesteld of je met de K10 wel in een sporthal foto's kan maken. Ben vorige week naar een turn wedstrijd geweest op regionaal niveau (geen Youri of zo).
Kon alleen van boven op de tribune fotograferen, niet in de hal zelf, dus dat viel even tegen. Heb er een paar kunnen vinden die de moeite van het plaatsen waard zijn, niet super, maar dan heb je een idee wat er mogelijk is.
Alles geschoten met de 50-135 op 1600 ISO, de ruis is wel zichtbaar, ik heb niks weg gewerkt.

1 - aan de rekstok (hij maakt zich klaar voor de afsprong)


2 - aan de ringen


3 - op de brug, is eigenlijk al te ver weg


4 - paardspringen, is heel spectaculair maar vanaf hier ...


Mochten er vragen zijn dan lees ik ze wel.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm