Auteur Topic: 24uur  mtb van Assen  (gelezen 2172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: 24uur  mtb van Assen
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2007, 14:19:32 »
Hier nog een liefhebber van sportfotografie en dan met name voetbal en autoraces.
Ik heb nog moeite om de juiste instellingen te maken met de K10D. De Tav knop heb ik laatst gebruikt bij een voetbalwedstrijd.
Zal ff wat foto's plaatsen straks.

De mtb foto's zijn erg leuk overigens (ook een hobby van me).


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 24uur  mtb van Assen
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2007, 14:19:32 »

Richard_Smals

  • Gast
Re: 24uur  mtb van Assen
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2007, 14:06:46 »
Ik gebruik voor snelle 'sport' foto's ook vaak de TAV mode. Sluitertijd en diafragma vastzetten en dan de belichting automatisch kloppend laten krijgen met ISO variatie (je hebt dan 5 stops speling). Normaal gesproken  is 5 stop speling voldoende om de belichting kloppend te krijgen.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: 24uur  mtb van Assen
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2007, 10:13:14 »
Hi Johan,
blij te merken dat er nog iemand is die zich bezig houdt met sport fotografie. Jaja  je komt de bekende problemen tegen met deze actie foto's.  ;D
Heb even de EXIF's bekeken en heb het volgende gezien.
Foto - 4, die mislukte, genomen met 1/1.4 seconde en ISO 100. Dat is geen doen. Als je 1/60, miscien 1/30  kan gebruiken in combinatie met "panning", dus je camera meetrekken, dan zou het moeten lukken. In je champcar foto's heb je al aangetoond dat je dat "pannen" wel kan, dus dat moet bij deze sport ook wel lukken.  ;)
De foto's onder aan de helling  en helling op zijn op ISO 400 en 800 genomen, daar heb je kortere sluitertijden (ca 1/60) en dat is net genoeg.
Bij foto - 2 had eigenlijk de voorste renner scherp moeten zijn, dan zou je mogelijk meer emotie op zijn gezicht hebben kunnen zien.
Ik weet niet wat voor lens je hebt gebruikt, maar als je iets meer close-up van de gezichts uitdrukking kan krijgen dan heb je meer emotie in de foto.   :D
Bij een sport als fiets cross kan je doorgaans de inspanning, pijn, concentratie enz, zo van de gezichten lepelen  :)
Ik zag dat je Av (aperture priority) programma gebruikt hebt.
Zet dan voor sport de ISO op een redelijk hoge waarde vast (400 of 800) dan krijg je korte sluitertijden. Als er erg weinig licht is kan je zelfs voor ISO 1600 gaan.

Suc6, zie uit naar je volgende shoot.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: 24uur  mtb van Assen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2007, 21:43:30 »
Beste Johan,

Ja, valt niet mee die actiefoto's! Maar: foto 1,3,4 en 6 zijn qua compositie de moeite waard. Je zal alleen een veel snelle sluitertijd dienen te gebruiken. Ik denk toch zeker vanaf een 250ste. Dan zal de iso wel omhoog schieten, maar ja, waar maak je deze foto's voor? Inderdaad, een registratie van iets dat je boeit en dan maakt een beetje ruis niet uit. Zou je eens kunnen schrijven welke instellingen je hebt gebruikt? Dan kan ik je gerichter misschien een tip geven. Op dit forum is bovendien een aantal leden actief die foto's maakt van snelle auto's. Die zullen je zeker verder kunnen helpen.

Succes verder Johan!!!!!

Wytze

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
24uur  mtb van Assen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2007, 19:51:06 »

1

2

3

4

deze is mislukt maar vond hem wel grappig.(best moeilijk in het bos fotograferen.
5

6
« Laatst bewerkt op: 11 september 2007, 19:51:25 door johan »