Auteur Topic: Ideeënbus  (gelezen 94854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2007, 13:40:23 »
Citaat

@ Pim
Inderdaad van de meer dan 100 leden zijn er maar weinig regelmatig actief op dit forum.Dat is wel jammer.

greetz

Vind het eerlijk gezegd wel meevallen: 29 full members op de 108.... Overigens, "lurken" is m.i. perfect acceptabel. Ieder zijn eigen manier van kennis opnemen. Alleen als de verhouding (absoluut of relatief) te scheef is, werkt het niet meer...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ideeënbus
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2007, 13:40:23 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2007, 12:16:02 »
Citaat
@EviZ: ik ben het met je eens dat er teveel subs zijn! Ik ben er ook voor e.e.a. flink aan te passen, en heb daar ook ideeen over; simpeler & kleiner!  8-)
Aangezien ik dit niet alleen kan beslissen, vraag ik je geduld te hebben. Het gaat wat mij betreft helemaal goedkomen!
(zie ook mijn eerdere post hierover op pag.1 van dit topic)

Oeps, dat berichtje heb ik gemist  :o
Ik heb geduld, het is niet iets dat op stel en sprong moet.


@ Pim
Inderdaad van de meer dan 100 leden zijn er maar weinig regelmatig actief op dit forum.Dat is wel jammer.

greetz

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #27 Gepost op: 3 november 2007, 23:04:38 »
Wat aktievere forumleden lijkt me ook wel een goed idee. Kom op mensen.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #26 Gepost op: 3 november 2007, 22:58:12 »
@EviZ: ik ben het met je eens dat er teveel subs zijn! Ik ben er ook voor e.e.a. flink aan te passen, en heb daar ook ideeen over; simpeler & kleiner!  8-)
Aangezien ik dit niet alleen kan beslissen, vraag ik je geduld te hebben. Het gaat wat mij betreft helemaal goedkomen!
(zie ook mijn eerdere post hierover op pag.1 van dit topic)
« Laatst bewerkt op: 3 november 2007, 22:59:03 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #25 Gepost op: 3 november 2007, 11:05:18 »
Ik ben nu een tijdje gebruiker op dit forum en beleef daar veel plezier aan  :P :P
Ik vind echter dat er een te grote hoeveelheid is aan subfora. Verschilt het gebuik van een *ist nu zoveel van een K10D? Ik denk het niet. Zeker gelet op het feit dat er nog een relatief gering aantal (actieve) gebruikers zijn op dit forum, is er weinig levendigheid in de diverse subfora. Ik kijk als K10 gebruiker niet snel in het *ist subforum terwijl de onderwerpen in dit subforum voor mij ook interessant kunnen zijn, of kan ik als K10 gebruiker ook antwoorden op vragen van een *ist gebruiker en vice versa.
Ook andere grotere fora maken niet het onderscheid in de verschillende typen dslr.

Ik vind de forum indeling van het http://www.eosdigitaal.nl/forum/ wel aardig (hoewel daar nu ook een discussie gaande is over het forum), met name het "hardware gedeelte".
Ik stel daarom voor om een indeling te maken met een subforum voor 1 digitale reflexcameras, 2 filmrefelexcamera's, 3 compactcamera's, 4 objectieven (*) , 5, accessoires (**), 7 computer (***)


(*) dus geen onderscheit meer tussen groothoek, standaard en tele: alle objectieven bij elkaar.
(**) alle accessoires zoals tassen, statieven, flitsers, aftandbediening etc.
(***) voor zover gericht op fotobewerking zoals printers, scanners, beeldschermen, (exterene)hardeschijven etc

Is het wat?
« Laatst bewerkt op: 3 november 2007, 11:08:18 door EviZ »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Ideeënbus
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2007, 02:15:04 »
Citaat
..... Is het mogelijk om op dit forum de datumnotatie te veranderen? ....

Kan je instellen in je profiel.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2007, 02:15:44 door John »

Fransje

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #23 Gepost op: 2 november 2007, 23:45:29 »
Hallo, ik ben een volslagen leek, maar leergierig tot en met. Net een K10D gekocht en me aan het oriënteren op het gebied van lenzen. Ik heb al eea op andere sites gelezen enz. Is het mogelijk om op dit forum de datumnotatie te veranderen? Hier wordt nu de Amerikaanse wijze van datumnotatie gebruikt - dus maand-dag-jaar - maar dat is voor mij heel verwarrend. Ik zit dan constant te kijken welke dag bedoeld wordt. Is de Europese wijze geen beter idee - dus gewoon dag-maand-jaar -? Mvg, Fransje.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Ideeënbus
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2007, 11:23:02 »
Ik heb het idee dat deze discussie beter in het objectieven forum past en niet meer in de ideenbus. Het idee is interessant, de discussie hoort ergens anders.  ;)
Het zal toch wel voor een groot deel afhankelijk zijn van je fotografie interesse wat voor jou een must have objectief zou zijn.
Voor mij zijn een 200mm F2.8 en/of een 300mm F2.8 best wel een must have, maar daar hangt dan wel een prijskaart, nee geen "tje" aan.  :(
Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die van architectuur houdt mischien wel begint te kwijlen als die een tilt en shift supergroothoek tegen komt.   ;D
Als je een aanbieding ziet of een vraag hebt mbt tot een bepaalde lens of brandpunt zou ik op dat moment gewoon hier een vraag posten. Er zijn genoeg mensen met kennis die een antwoord kunnen geven.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2007, 06:22:15 »
Citaat
Must-have objectieven bestaan niet! De één is de ander niet, budgetten verschillen, voor de één is lichtsterkte heel belangrijk, anderen boeit het niet, blahblahblah....  :-/
Ik ben er wel voor de afdeling objectieven te herzien, interessanter te maken. Zoiets:

Objectieven (lenzen
Zoom objectieven (variabele brandpuntafstand)
Standaard objectieven (vast brandpuntafstand)
Speciale objectieven (bijv. Macro, Portret, Fisheye)

Mijnsinziens een betere onderverdeling dan het nu is!

Wat mij betreft is één forum genoeg: objectieven... Als er al een onderverdeling zou moeten komen lijkt mij K-mount versus M42 geschikt.
Simpele reden is dat dat bijvoorbeeld de categorie Speciale objectieven één van de andere twee zal overlappen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:03:36 »
Citaat
Citaat
Er bestaan geen must have objectieven...helaas... Het is maar helemaal wat je zoekt: tele, standaard, groothoek en .. hoeveel je kan betalen ... Echt slechte objectieven zijn er niet .... Ik denk dat meningen wel erg subjectief worden en dat links naar review sites volstaan ... Ik ben niet voor een lijst met "aangeraden door het NL Pentax forum" als kwaliteitskeurmerk.

Je kan altijd in het objectieven forum nadere info van bestaande gebruikers vragen.

Ik ben mij er van bewust dat elke gebruiker zo zijn eigen wensen heeft. Een macro-fanaat zal niet snel enthousiast worden van een SMC-FA* 80-200mm f/2.8 [IF] ED en vice versa. De 80-200 zou voor mij een must-have zijn. Het was mijn bedoeling om een lijst te creëren van kwalitatief goed lenzen. Een ieder kan voor zijn eigen "categorie" daaruit een geschikt objectief "kiezen". Het lijst je was overigens niet bedoeld als kwaliteitskeurmerk.
Maar goed, als er geen draagvlak voor is, houdt het op. Als alternatief is wellicht de indeling die Vulcan noemt wel een idee.

greetz

Wel jammer,er zou best meer aandacht aan besteed moeten worden maar sowieso is er weinig leven in de glasfabriek op dit forum. Hoe het er ook uit komt te zien,ik tiep toch wel m'n dingen als ik iets te melden heb. Heb mijn voorkeuren en wil dat best delen.

Groet,
Pim.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2007, 22:28:28 »
Citaat
Er bestaan geen must have objectieven...helaas... Het is maar helemaal wat je zoekt: tele, standaard, groothoek en .. hoeveel je kan betalen ... Echt slechte objectieven zijn er niet .... Ik denk dat meningen wel erg subjectief worden en dat links naar review sites volstaan ... Ik ben niet voor een lijst met "aangeraden door het NL Pentax forum" als kwaliteitskeurmerk.

Je kan altijd in het objectieven forum nadere info van bestaande gebruikers vragen.

Ik ben mij er van bewust dat elke gebruiker zo zijn eigen wensen heeft. Een macro-fanaat zal niet snel enthousiast worden van een SMC-FA* 80-200mm f/2.8 [IF] ED en vice versa. De 80-200 zou voor mij een must-have zijn. Het was mijn bedoeling om een lijst te creëren van kwalitatief goed lenzen. Een ieder kan voor zijn eigen "categorie" daaruit een geschikt objectief "kiezen". Het lijst je was overigens niet bedoeld als kwaliteitskeurmerk.
Maar goed, als er geen draagvlak voor is, houdt het op. Als alternatief is wellicht de indeling die Vulcan noemt wel een idee.

greetz

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2007, 20:32:24 »
Citaat
Er bestaan geen must have objectieven...helaas... Het is maar helemaal wat je zoekt: tele, standaard, groothoek en .. hoeveel je kan betalen ... Echt slechte objectieven zijn er niet .... Ik denk dat meningen wel erg subjectief worden en dat links naar review sites volstaan ... Ik ben niet voor een lijst met "aangeraden door het NL Pentax forum" als kwaliteitskeurmerk.

Je kan altijd in het objectieven forum nadere info van bestaande gebruikers vragen.

Er zijn wel degelijk objectieven die je beter kunt vermijden,die 28-80(85) takumars bijvoorbeeld,ze worden bij bosjes aangeboden en blijven het langst op marktplaats staan. Een 4.0/28-70mm is zo verkocht. Op vele Pentax sites is dit al jaren bekend.

Ander voorbeeldje, de M2.8-40mm wordt nogal eens aangeboden als zijnde zeldzaam. Nou dat valt wel mee,maar helaas de kwaliteit is niet vergelijkbaar met de DA 40mm. Het punt is dat je het zelf in vergelijking moet kunnen zien. Ook raak je er aan gewend HOE een objectief tekent,mits je het veel gebruikt. Verschil met andere,mindere kwaliteit, valt dan toch wel op. Mijn M uitvoering die op mijn Mx zat maar snel verkocht overigens.

Het is wel een prima idee om nadere info van bestaande gebruikers te vragen,ik denk dat het wel eens kan helpen je te verbeteren in de kwaliteit van je werk.

Tsja en dan de centjes,als echt iets wil dan kun je nog altijd gewoon sparen.Lukt mij ook zelfs.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:57:11 »
Must-have objectieven bestaan niet! De één is de ander niet, budgetten verschillen, voor de één is lichtsterkte heel belangrijk, anderen boeit het niet, blahblahblah....  :-/
Ik ben er wel voor de afdeling objectieven te herzien, interessanter te maken. Zoiets:

Objectieven (lenzen
Zoom objectieven (variabele brandpuntafstand)
Standaard objectieven (vast brandpuntafstand)
Speciale objectieven (bijv. Macro, Portret, Fisheye)

Mijnsinziens een betere onderverdeling dan het nu is!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:43:14 »
Er bestaan geen must have objectieven...helaas... Het is maar helemaal wat je zoekt: tele, standaard, groothoek en .. hoeveel je kan betalen ... Echt slechte objectieven zijn er niet .... Ik denk dat meningen wel erg subjectief worden en dat links naar review sites volstaan ... Ik ben niet voor een lijst met "aangeraden door het NL Pentax forum" als kwaliteitskeurmerk.

Je kan altijd in het objectieven forum nadere info van bestaande gebruikers vragen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:40:16 »
Citaat
Is het iets om naar aanleiding van het overzicht van de diverse review-sites ook een overzicht te maken van "must-have-objectieven".

Ik zie wel eens objectieven aangeboden worden maar moet dan soms diep zoeken of het iets is. Met een blik op het pentaxforum kunnen bepalen of het een goede deal is, lijkt mij wel wat.

greetz

Goed voorstel dat wel maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Sommigen zijn super tevreden met een superzoom (18-200 en erger). Vind ik prima alleen je kunt het hier op dit forum al zien aan de ingezonden foto's,geen goed contrast,lelijke bokeh,matige scherpte. Inhoudelijk kan de foto erg goed zijn maar de kwaliteit laat het afweten,ook de kwaliteit van de nabewerking overigens. Ik heb de indruk dat er ook nog veel met JPEG bestanden wordt gewerkt ipv in RAW. Dat laatste vind ik echt een must want je kocht toch een kamera met die mogelijkheid? Met een sportwagen rijd je toch ook geen 80km/u over de A2??
Pentax heeft zeer goede objectieven maar je moet ze wel goed gebruiken. Als nederlander kun je volgens mij wat betreft fotografie niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Gelukkig heeft de kitlens 18-50 wel kwaliteiten mits je ze LEERT te gebruiken en dat voor een hollandsch prijsje.
Nog wat voorbeelden;M3.5-28mm (€30,-) de K uitvoering is nog beter en zwaarder.
                                M1.7-50mm
                               M3.5-135mm
                               M4.0-200mm

De prijzen vallen nog mee van de bovenstaande objectieven tenzij ze uitgevoerd zijn in de A uitvoering die weer zo handig is met name voor de K10 die niet goed meet met M glas.

Vermijdt de 2.8-24,blijft wollig ook na diafragmeren.

M.a.w. voor topkwaliteit neem vastbrandpunt objectieven,is volgens mij DE manier om te leren fotograferen. En veel goede foto's bekijken helpt ook.

Dat zijn zo een paar opvattingen van mij.

Groeten.
Pim.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ideeënbus
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:10:33 »
Is het iets om naar aanleiding van het overzicht van de diverse review-sites ook een overzicht te maken van "must-have-objectieven".

Ik zie wel eens objectieven aangeboden worden maar moet dan soms diep zoeken of het iets is. Met een blik op het pentaxforum kunnen bepalen of het een goede deal is, lijkt mij wel wat.

greetz

Raymond

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2007, 23:35:26 »
Ik kan niet wachten op reviews, met mijn K110 met kitlens is de collectie nog behoorlijk kaal.
Ik zoek heel wat sites af om te zien welk objectief bijvoorbeeld goed uit de testen komt...
Op dit moment heb ik er wel een op het oog (zou het Sigma 70-300 worden of Pentax 50-200, waarchijnlijk Pentax...).

Ik ben zeer benieuwd of er nog wat uit deze rubriek komt rollen...Lijkt me de aangewezen plek.

Groeten,
Raymond

Anton

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2007, 07:31:36 »
Kijk da's zeker mooi.

Dan moet ik volgende week eens tijd vrij maken om het een en ander aan reviews van diverse Pentax camera's op de site te zetten.

Bedankt!

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:53:57 »
Dat is nog eens snel,mooi en bedankt.

Pim

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:48:31 »
Citaat
Citaat
Citaat
Nog iets wat ik eigenlijk mis op dit forum.

Een rubriek waar al het officiele pentax nieuw kan komen te staan, en waar linkjes kunnen worden geplaatst naar diverse site's die de pentax camera's en objectieven hebben getest.

Voor een potentiele pentax gebruiker kan dat mijns inziens veel toevoegen. Ook voor onszelf als gebruiker kan het handig zijn als er linken staan naar reviews van objectieven.

Done...  :)

Wat?
Een nieuw board aangemaakt in Algemeen -> Pentax Nieuws & Reviews!
Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Pim

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:43:19 »
Citaat
Citaat
Nog iets wat ik eigenlijk mis op dit forum.

Een rubriek waar al het officiele pentax nieuw kan komen te staan, en waar linkjes kunnen worden geplaatst naar diverse site's die de pentax camera's en objectieven hebben getest.

Voor een potentiele pentax gebruiker kan dat mijns inziens veel toevoegen. Ook voor onszelf als gebruiker kan het handig zijn als er linken staan naar reviews van objectieven.

Done...  :)

Wat?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:28:43 »
Citaat
Nog iets wat ik eigenlijk mis op dit forum.

Een rubriek waar al het officiele pentax nieuw kan komen te staan, en waar linkjes kunnen worden geplaatst naar diverse site's die de pentax camera's en objectieven hebben getest.

Voor een potentiele pentax gebruiker kan dat mijns inziens veel toevoegen. Ook voor onszelf als gebruiker kan het handig zijn als er linken staan naar reviews van objectieven.

Done...  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Anton

  • Gast
Re: Ideeënbus
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:31:26 »
Nog iets wat ik eigenlijk mis op dit forum.

Een rubriek waar al het officiele pentax nieuw kan komen te staan, en waar linkjes kunnen worden geplaatst naar diverse site's die de pentax camera's en objectieven hebben getest.

Voor een potentiele pentax gebruiker kan dat mijns inziens veel toevoegen. Ook voor onszelf als gebruiker kan het handig zijn als er linken staan naar reviews van objectieven.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2007, 23:07:40 »
Zo, ik heb even weinig van me laten horen, maarja even een weekje op vakantie is ook lekker op z'n tijd!  ;)
@Harry en jbusser; DAM lijkt mij idd prima onder te brengen onder Digitale Doka. Volgens mij een goed idee voor een interresant topic! (?) Als één van jullie hier een start mee willen maken....
En w.b. "ideeen voor archivering": dit kan mijnsinziens in 1ste instantie in Algemene Discussie. Mocht dit erg veel ideeen/reacties oproepen, dan maak ik een sub aan onder de afdeling Foto's.
Dus ga jullie gang, prima initiatieven! :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ideeënbus
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2007, 07:47:18 »
Digital Asset Management (DAM) is de kreet voor bovenstaande. Lightroom is een eerste stap in de workflow van shot tot print :-)
Misschien bij Digitale Doka onderbrengen?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink