Auteur Topic: Brugge - het blauwe uurtje  (gelezen 2067 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline klompken

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2011, 18:33:31 »
Prachtige plaat, apparte sfeer door het prominent aanwezige blauw in de foto hoe meer ik er naar terugkijk hoe meer ik hem weet te waarderen TOP

PS,
dat de kerk in Brugge een scheef staat is normaal deze davert op zijn grondvesten :D :D :D

groeten,
Patrick
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2011, 18:33:31 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2011, 11:54:57 »
Het is ook een schitterende omgeving. Ben al een keer een paar dagen in de buurt van Gent geweest en een week in de buurt van Geraardsbergen.
Erg mooie omgeving. In de Kampioen van deze maand staat een stuk over Pajottenland. Ziet er ook erg mooi uit.
Pajottenland doet me altijd direct denken aan Urbanus zijn act "Biologisch tuinieren". "Goei poeier hè!!". Geweldig.

EDIT: Nog een fragmentje gevonden: http://www.jerrygordon.be/georgie/modules.php?op=modload&name=4nAlbum&file=index&do=showpic&pid=1387&orderby=dateD
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 12:24:39 door Edzo »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2011, 00:37:50 »
....Een rondje België gedaan?

Iets in die richting: een weekje in de meivakantie op een camping vlak onder Brugge. Een ideale plek voor uitstapjes binnen een straal van 60km (de Belgische kust met Brugge en Gent).

Wat je dichtbij haalt blijkt ook erg lekker...  Ik ga zeker nog een keer terug!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2011, 23:27:00 »
Erg sfeervolle foto inderdaad.
Een rondje België gedaan?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2011, 19:21:18 »
Inderdaad, een heel sfeervolle plaat!

Groeten, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2011, 00:52:29 »
Joost,
je hebt me weten te treffen met de prachtige sfeer
chapeau
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2011, 00:12:42 »
De opmerking is niet gemaakt om je foto af te kraken, integendeel...het is een mooie foto en dat verdient imho de juiste aandacht. Mijn 1e gevoel was: "de foto staat iets scheef" dus dat geef ik aan omdat dat (eventueel) makkelijk te corrigeren is en je dus (imho) nog meer uit de foto kan halen. Wat je daar mee doet moet je uiteraard zelf weten.

Ik heb het zeker niet ervaren als afkraken hoor, elke opmerking is welkom.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2011, 00:00:33 »
Zoals de meeste oude bouwwerken staan deze nooit loodrecht. Ook het Belfort van Brugge, of de Halletoren helt lichtjes over (1 meter op een hoogte van 83 meter). Een helling van een graadje meer of minder in de top van zo'n toren maakt dan ook niet uit. Ik deel jouw mening dat de discussie over 'het volledig recht' staan van alle objecten in de compositie niet zo interessant is.

In jouw eerste commentaar verwoord je vrij exact hoe ik de situatie beleefde tijdens het bepalen van de opname: voldoende details en diepte door het lijnenspel en het op F/11 gesloten diafragma en natuurlijk het fraaie moment tijdens het blauwe uurtje. Dit laatste is namelijk waar het naar mijn opvatting in deze foto om gaat en dat zie je in de meeste reacties ook terugkomen.

Bron: wikipedia
De opmerking is niet gemaakt om je foto af te kraken, integendeel...het is een mooie foto en dat verdient imho de juiste aandacht. Mijn 1e gevoel was: "de foto staat iets scheef" dus dat geef ik aan omdat dat (eventueel) makkelijk te corrigeren is en je dus (imho) nog meer uit de foto kan halen. Wat je daar mee doet moet je uiteraard zelf weten.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2011, 23:13:02 »
Fraaie scene vastgelegd op het mooiste moment van de dag!
Topper, Lyvsik!

greetz,
Erik

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2011, 19:52:01 »
...En nou maar hopen dat de echte Kerktoren niet scheef staat................  ;)

Zoals de meeste oude bouwwerken staan deze nooit loodrecht. Ook het Belfort van Brugge, of de Halletoren helt lichtjes over (1 meter op een hoogte van 83 meter). Een helling van een graadje meer of minder in de top van zo'n toren maakt dan ook niet uit. Ik deel jouw mening dat de discussie over 'het volledig recht' staan van alle objecten in de compositie niet zo interessant is.

In jouw eerste commentaar verwoord je vrij exact hoe ik de situatie beleefde tijdens het bepalen van de opname: voldoende details en diepte door het lijnenspel en het op F/11 gesloten diafragma en natuurlijk het fraaie moment tijdens het blauwe uurtje. Dit laatste is namelijk waar het naar mijn opvatting in deze foto om gaat en dat zie je in de meeste reacties ook terugkomen.

Bron: wikipedia

densch

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2011, 19:48:28 »
Ik heb ff mijn waterpas langs de toren op mijn scherm gehouden en ik vind het acceptabel  ;D

Gr Dennis

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2011, 18:15:20 »
Met respect voor alle visies en resultaten van "metingen" en dus zonder een discussie te willen beginnen over recht of scheef, heb ik de behoefte om mijn reactie nog even toe te lichten.

Jacco heeft natuurlijk gelijk met zijn stelling dat je 'n foto moet rechtzetten op de middelste verticale (of horizontale) as.
Maar dat staat los van mijn opmerking dat de rechter verticale lijn een grote invloed heeft op het "gevoel" in dit kader. Als een lijn die zo kort bij de rand van de compo staat namelijk niet volledig verticaal is, roept dit sterk het gevoel op dat het tafereel niet volledig recht staat.
En zoals ik aangaf staat deze lijn verticaal waardoor de foto mij persoonlijk (!) in ieder geval geen "scheef-gevoel" geeft.

De Kerktoren helt daadwerkelijk 'n ietsiepietsie naar rechts, maar voor m'n gevoel té gering om de foto de uitstraling te geven dat het tafereel scheef staat.

Wat absoluut klopt is dat de verticale lijnen aan de linkerzijde van de compo naar rechts hellen. Dit is mbv. perspectiefcorrectie (bijv. via PSP) echter nog redelijk eenvoudig op te lossen.
Voordeel hiervan is dat de Kerktoren (tenminste in de correctie die ik op deze foto heb toegepast) ook volledig verticaal komt te staan.

Allemaal heel persoonlijk, want met name in de "discussie" over recht of scheef zijn de meningen traditioneel altijd heel erg verdeeld.

En nou maar hopen dat de echte Kerktoren niet scheef staat................  ;)



Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2011, 17:16:58 »
Het is een hele mooie foto, maar is brugge maar 1 stukje water en een paar gebouwen en 1 kerk?

als het topic brugge is, is het vaak deze foto en alleen deze foto. ik zou toch graag meer zien en deze fotoplek mag wat mij betreft wel eens overgeslagen worden want dat brugge niet meer mooie plekjes heeft geloof ik niet.

gr Jos

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

gnodde

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2011, 15:10:58 »
Hallo Jacco, de foto staat echt wel recht hoor. Uitgelijnd op raster en een eventuele lenscorrectie in PS brengt hierin geen verschil. De toren staat verticaal uitgelijnd

Nee, de toren staat ècht een beetje naar rechts geleund. Maak in PS maar eens een selectie van het bovenste deel van de toren. De stippellijnen van de selectie lopen altijd keurig recht, en daarmee vergeleken staat de toren ietsiepietsie scheef (1-2 graden), maar misschien is dat ook wel de realiteit  ;)

Jan.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2011, 14:44:40 »
Ik betwijfel of in dit deel van Gent überhaupt een fatsoenlijke rechte lijn te vinden is, gezien de tijd waarin het gebouwd is.  ;)

Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb een flinke serie foto's van verschillende delen van dit stadje (overigens Brugge en geen Gent) en het helt alle kanten op. Dit geeft juist die authentieke sfeer. In Gent ben ik overigens ook geweest, alles is daar veel groter en ja... ook daar staat heel veel schots en scheef  ;)

macsterdam

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2011, 14:41:09 »
Ik betwijfel of in dit deel van Gent Brugge (dus) überhaupt een fatsoenlijke rechte lijn te vinden is, gezien de tijd waarin het gebouwd is.  ;)

(Gent in Brugge veranderd - zoveel lijken die twee toch ook weer niet op elkaar, ahum  :schaam: )
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2011, 20:35:54 door macsterdam »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2011, 14:10:46 »
Een foto moet je rechtzetten op de middelste vertikale as, niet aan de zijkant, Peter. Kijk maar eens goed: de rechtermuur staat idd recht maar hoe verder je naar links gaat des te schever komen de gebouwen te staan. Het linkergebouw staat bijna op instorten  ;)

Hallo Jacco, de foto staat echt wel recht hoor. Uitgelijnd op raster en een eventuele lenscorrectie in PS brengt hierin geen verschil. De toren staat verticaal uitgelijnd en alles naar rechts toe staat ook verticaal recht. Het perspectief naar links geeft enige vertekening maar dat is hier niet erg.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2011, 13:00:32 »
Een foto moet je rechtzetten op de middelste vertikale as, niet aan de zijkant, Peter. Kijk maar eens goed: de rechtermuur staat idd recht maar hoe verder je naar links gaat des te schever komen de gebouwen te staan. Het linkergebouw staat bijna op omvallen  ;)
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2011, 14:09:21 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2011, 12:01:27 »
Sfeervolle plaat, Lysvik. Prima moment gekozen voor het maken van de opname.

Maar je hebt wat mij betreft niet alleen de sfeer van het moment heel erg mooi weten vast te houden. Ook qua compositie vind ik dit 'n hele fraaie plaat.
Door de ruime DoF, de vele details (prima standpunt!) en de diepte (mooie lijnen) weet deze plaat de aandacht lang vast te houden.

Om nog effe in te gaan op de visie van C20v: bij mij roept de plaat niet het gevoel op dat ze ('n tikkeltje) scheef staat.
Sterker nog...... de volledig verticale lijn van de muur aan de rechterzijde zorgt voor 'n prima uitstraling in dit kader.
Gr.  Peter



Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2011, 11:06:13 »
Heel mooi, lekkere kleuren. Hij staat volgens mij wel een tikkie scheef  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2011, 09:48:46 »
Schitterende foto.

Gr Ron
2X Sony A7RIII

macsterdam

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2011, 09:02:20 »
Schitterend foto! Spijtig dat de reflectie van de toren er net niet helemaal op staat. Mooi licht ook.

densch

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2011, 08:54:48 »
Brugge is zeker een geweldige stad.
Foto is ook mooi, maantje bovenaan de hemel en het sterretje rondom de lantaarn maken het af.

Gr Dennis

newmikey

  • Gast
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2011, 04:06:00 »
Prachtig!

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Brugge - het blauwe uurtje
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2011, 23:58:45 »
Dit is een mooie sfeervolle plaat.

Henk