Auteur Topic: De Leerlooierij  (gelezen 2083 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:De Leerlooierij
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2011, 21:08:17 »
Cees,
Bijzonder fraai hoor !
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:De Leerlooierij
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2011, 21:08:17 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:De Leerlooierij
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2011, 21:32:14 »
Zie deze serie nu pas, maar 't is weer prachtig. Was de lucht al wel een beetje opgetrokken? :D Nou ja, dat ruik je op de foto toch niet. Maar bijzondere lichtinvallen en compo's.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2011, 16:58:22 »
Hele fraaie serie, Cees.
Ben wel 'n liefhebber van dit soort platen, zowel vwb. de locatie als vwb. de bewerking.

Persoonlijk spreekt me wel aan dat je op 'n "ingetogen" manier tonemapping hebt toegepast waardoor de foto's m.i. 'n breder publiek aanspreken.
Mooie composities waarbij de 3e plaat bij mij torenhoog favoriet is.

Ik ga 'ns naar de rest van de serie op jouw site kijken.............. "klik".



Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:De Leerlooierij
« Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2011, 16:47:40 »
Mooie serie hoor, mooie lichtval ook op veel foto's (ook op die hier niet staan).
Favoriet voor mij 2 en 5. Lichtval op 5 is prachtig en de uitsnede doet het hem. Bij 2 zorgt de doorkijk voor een leuke compositie.

Puntje van kritiek:
De foto's die meer een overzicht geven van de ruimtes doen mij niet zoveel en zijn veelal op dezelfde manier vanuit een hoek gemaakt. Het gebouw is dan wel interessant om te zien en het geeft een leuke overview, maar de foto's worden al snel cliche en laten eigenlijk niets zien doordat juist alles er op staat.

'Less is more'? Misschien proberen om in de grotere ruimtes ook wat meer details te kiezen en/of te spelen met compositie ipv steeds vanuit een hoek de hele ruimte er op te krijgen. Foto's 2 en 5 zijn hier een goed voorbeeld van.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

SMO

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2011, 23:10:29 »
Heerlijk licht in deze serie!
Ik vind het licht en details in foto 5 (3 op de site) erg mooi. Op de site zag ik ook nog nr 7 (met de klok).
Ben wat minder gecharmeerd van het "troebele"/wazige effect dat sommige foto's hebben.

Maar foto's als 5 maken dat dus ruimschoots goed.

bvangrootel

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2011, 19:07:11 »
Ben zelf ook bezig om dit soort bewerkingen te maken.

100 punten om alleen al zo'n lokatie te vinden en er binnen te komen!!!

Verder een mooie serie, hou wel van deze kleuren.  :toppie:

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2011, 17:02:20 »
Een hele mooie serie, en over bewerkingen kun je altijd discussiëren. Mij spreken dit soort foto`s in ieder geval wel aan.

Henk

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:De Leerlooierij
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2011, 12:36:16 »
Erg knappe serie. Ik heb zelf zoiets nog niet gedaan maar het spreekt me wel erg aan. :toppie: :toppie:

Gr. Ron
2X Sony A7RIII

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:De Leerlooierij
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2011, 12:28:35 »
Deze serie houdt mij bezig. Ik kom regelmatig terug kijken  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:De Leerlooierij
« Reactie #22 Gepost op: 8 maart 2011, 22:10:09 »
Wederom een erg mooie serie Cees, complimenten!
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

gnodde

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #21 Gepost op: 8 maart 2011, 21:46:37 »
Wel leuk in foto 2 is de tekst op de latei: kick snuiver  :cooll:

Jan.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:De Leerlooierij
« Reactie #20 Gepost op: 8 maart 2011, 19:09:01 »
Bijna gemist  :)

Ziet er weer netjes uit, met een voorkeur voor foto 1, 3 en 4. Foto 2 en 5 zien er nogal vlak uit. Wellicht komt het door de bewerkingen (of hoort er het gewoon bij) maar ik mis toch wel wat scherpte.

newmikey

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #19 Gepost op: 8 maart 2011, 15:36:12 »
Oh, ja! Vergeten te zeggen dat ik natuurlijk erg gecharmeerd ben van de hele serie. Kan de 4 hier niet zien (waarschijnlijk firewall op het werk) maar de hele gallery is top - genieten +++

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2011, 14:58:31 »
Mooie serie, dit is een mooie locatie.

Henk

newmikey

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2011, 14:27:00 »
Onregelmatige vervorming ja. Ergens rondom het centrum van de foto trekken de lijnen zowel verticaal als horizontaal. Dit valt vooral op in architectuurfoto's met rechte lijnen. Overigens kon ik deze onregelmatige vervorming niet terugvinden in de review van photozone.de (http://www.photozone.de/pentax/146-sigma-af-10-20mm-f4-56-ex-dc-pentax-k-review--test-report?start=1), maar ik meen ik wel een keer ergens gelezen te hebben.

De z.g. "snorvormige vervorming" is wel in meer reviews vastgesteld, hier op http://www.bythom.com/sigma10to20.htm?cf0354E729=2DF756527!MTA2MDAzNTMxOmNvcnByYWRpdXNzc286ey2zvn6d9B9a2DP1dwEKGw== maar ook KenRockwell (http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-distortion.htm) heeft her er over.

De "snorvormige vervorming" schijnt er uit te zien als het stuur van een fiets, maar dan ondersteboven. is het meest prominent tussen 10 en 14mm en is moeilijk in software te corrigeren.

"Distortion: Things are a little different for really wide angle lenses. One of the problems that's encountered is unpredictable (or perhaps non-linear is a better word) distortion. At 10mm, this lens has something akin to what's called mustache distortion. At the edges, there's visible barrel distortion while in the center there's almost no visible distortion though there is a small bit of distortion that varies between barrel and pincushion. This is one of the side effects of using quite a few aspherical elements for wide angle lens design. The problem is that such distortions are difficult to remove from the picture. By 14mm, the lens is producing just barely visible pincushion distortion, and at 20mm that has lowered to being essentially invisible. Overall, the distortion handling is much better than you'd expect for such an extreme lens, as at all focal lengths the amount is relatively low. The primary problem is that at 10mm the distortion does become visible at the edges of the frame and is difficult to remove. "



Alwin

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2011, 13:10:50 »
Onregelmatige vervorming ja. Ergens rondom het centrum van de foto trekken de lijnen zowel verticaal als horizontaal. Dit valt vooral op in architectuurfoto's met rechte lijnen. Overigens kon ik deze onregelmatige vervorming niet terugvinden in de review van photozone.de (http://www.photozone.de/pentax/146-sigma-af-10-20mm-f4-56-ex-dc-pentax-k-review--test-report?start=1), maar ik meen ik wel een keer ergens gelezen te hebben.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2011, 08:09:20 »
Daarnaast levert de Sigma 10-20 mm vaak een zichtbare onregelmatige vervorming op die ik zelden mooi vind (zie foto 3).
Hu ??

Alwin

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2011, 12:57:42 »
Ik vind het jammer als ten gevolge van de tonemapping de dieptewerking uit een foto verdwijnt (à la foto 2) of de kleuren één gruizelige moes worden (opnieuw à la foto 2). Waar de dieptewerking er wel er wel is (foto 4, meer tgv de vallende lijnen) of er kleurendistinctie is (foto 5) vind ik het mooie foto's. Daarnaast levert de Sigma 10-20 mm vaak een zichtbare onregelmatige vervorming op die ik zelden mooi vind (zie foto 3).

met vriendelijke en waarderende groet, Alwin.

Offline Rugzak

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 293
  • Geslacht: Man
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
Re:De Leerlooierij
« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2011, 09:07:51 »
Geweldige serie.
Ben er zo'n 30 jaar geleden geweest op excursie.
Jammer dat alles gestript is, want die machine's en vaten waren ook erg intressant.
Foto 3 en 9 zijn voor mij de mooitste.
Chaos in het "laboratorium" en die brandblusser is ook niet meer nodig.

Eric

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:De Leerlooierij
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2011, 09:05:47 »
Prachtige serie met vakwerk!
Foto 1 is wel iets te kleurig in vergelijking met de rest (zelfstandig zou het niet opvallen). Wellicht ff a la Peter K mengen met een zwart-wit laag?

greetz,
Erik

gnodde

  • Gast
Re:De Leerlooierij
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2011, 08:20:35 »
Mooie serie. Mijn favorieten: nrs. 1 en 4.

Jan.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2011, 08:05:33 »
ziet er weer bijzonder uit.

bij de overige serie is nr 18 ook heel sterk. sterker zou die m.i. worden als je link en rechts een stuk eraf haal zodat de muren links en rechts erniet meer op staan.

gr Jos
Mmm... zou kunnen, maar dan heb je ongeveer weer de nr 22 die ik in het eerste topic al heb laten zien.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:De Leerlooierij
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2011, 08:02:12 »
Schitterend werk Cees. Gebruik je Photomatix of een ander programma om de tonemapping uit te voeren?
Deze keer zelfs de batch optie in Photomatix! Daarna LR voor perspectief corrigeren, verscherpen, ruisonderdrukking, vignetering e.d.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:De Leerlooierij
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2011, 23:27:24 »
Mooi verzorgd zoals altijd.

Nr. 4 steekt er voor mij boven uit.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:De Leerlooierij
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2011, 20:22:46 »
Schitterend werk Cees. Gebruik je Photomatix of een ander programma om de tonemapping uit te voeren?
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)