Auteur Topic: Delft. een jaar geleden...  (gelezen 3393 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2010, 16:28:25 »
Ik was een tijd terug in Delft en vond het vooral rommelig overkomen. Dat is iets wat ik wel deel met de andere toeristen. Niet heel perfect getoond hier. Voor mijn gevoel is 6000K voor een zonnige dag een betere instelling. Overigens zet ik hem op AWB en ga pas schuiven in de witbalans bij de ontwikkeling van de RAW. Zo heb je toch altijd zelf de touwtjes in handen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2010, 16:28:25 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2010, 14:31:27 »
Maar met of zonder waas moet je het er toch wel mee eens zijn dat de meeste foto's te druk zijn? Nu is het vrij lastig om gebouwen te isoleren als je een indruk wil geven van de laatste momenten van die gebouwen maar volgens mij waren er nog wel standpunten te vinden waarbij de gebouwen beter uitkomen dan ze nu doen. Een foto gezien vanaf de rand van het stationsgebouw was waarschijnlijker minder druk geweest.

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2010, 14:17:54 »
Die waas op de foto's komt doordat je de camera op 6500 K hebt staan. Als je de camera op AWB zet, krijg je mooie frisse kleuren.

Jammer maar helaas... geconverseer op interplanetair niveau:
1: De camera staat pas een paar maanden op 6500 K
2: De onbewerkte foto's hebben de waas niet.
3: Als ik de camera op AWB zet, bepaalt de camera wat er gebeurt en niet ik.

Groeten,
Ruurd

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2010, 14:00:56 »
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.

Die waas op de foto's komt doordat je de camera op 6500 K hebt staan. Als je de camera op AWB zet, krijg je mooie frisse kleuren.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2010, 13:54:31 »
Alles is al gezegd. Toch is de serie an sich wel interessant, sowieso een leuk contrast met de andere gebouwen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2010, 13:43:15 »
Zo, dat gaat een lang antwoord worden, jjw.

Op dat plein was er - behalve op de rijstroken en de bus-perrons - geen enkele vierkante meter, waar géén fietsen stonden.

Citaat
foto 2 vind ik no g de beste omdat hier het gebouw het beste zichtbaar is, ik snap dat je vrijwel niet aan de fietsen ontkomt maar ik zou in ieder geval voor de witte reling gaan staan. Verder zou ik de foto links afsnijden tot en met de groene plant en het stationsgebouw, daar wordt de foto veel rustiger van en de aandacht komt meer op het gebouw te liggen.
Als jij vóór de witte railing was gaan staan, had je in de krant gestaan als stuntman... Dat kon niet, omdat ook daar fietsen stonden, maar wel anderhalve meter lager.... Edit: Zelfs de Delftse studenten deden dat niet en dát wil wat zeggen...  :evil:

Foto 3: Op dat moment niet aan gedacht; zou inderdaad beter zijn geweest. Ik was nog té zeer bezig met de techniek van de camera, om daar op te kunnen letten. Ik had de K10D pas enkele weken op dat moment.

Van de gehele situatie bestaat sinds enkele maanden niets meer. Op deze locatie wordt de spoortunnel door Delft aangelegd. Het huidge station blijft als gebouw bestaan, maar met een andere functie.

Dank voor je visie.
Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2010, 14:19:06 door asplx »

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2010, 12:54:35 »
Ik denk, dat er over de individuele foto's al genoeg gezegd is. Maar de serie als geheel vormen toch een document, een stadsbeeld, dat straks verdwenen is. Daarom zijn deze foto's toch waardevol.

Jan.

hier sluit ik mij graag bij aan.

gnodde

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2010, 12:51:55 »
Ik denk, dat er over de individuele foto's al genoeg gezegd is. Maar de serie als geheel vormen toch een document, een stadsbeeld, dat straks verdwenen is. Daarom zijn deze foto's toch waardevol.

Jan.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2010, 12:22:18 »
dat verklaart een hoop
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2010, 12:19:39 »
Dat mag je uiteraard vragen, JJW,

Op deze PC gebruik voorlopig nog IrfanView voor wat kleine bewerkingen en Shift-N voor rechtzetten.
De andere PC staat in de wachtrij om opgekrikt te worden en dan komt (eindelijk) PS er weer op...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2010, 13:43:51 door asplx »

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2010, 12:16:00 »
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.

Mag ik vragen welke beeldbewerkingsoftware je gebruikt? Want die heeft het hier dan wel erg raar gedaan.

Groet
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2010, 12:12:58 »
2,3,4,5 zit inderdaad een rare waas over de foto's

foto 1, wat betreft kleur en scherpte de beste uit de serie. Hij zou het als tussen/detail-shot in een serie wel aardig doen. Als eerste foto weet ik niet waar ik hier naar kijk en ziet het er niet interessant uit.

foto 2 vind ik nog de beste omdat hier het gebouw het beste zichtbaar is, ik snap dat je vrijwel niet aan de fietsen ontkomt maar ik zou in ieder geval voor de witte reling gaan staan. Verder zou ik de foto links afsnijden tot en met de groene plant en het stationsgebouw, daar wordt de foto veel rustiger van en de aandacht komt meer op het gebouw te liggen.

foto 3, hier was ik meer achter de vrouw gaan staan, zodat ook duidelijk is dat ze het blauwe gebouw aan het fotograferen is. En zodat ook duidelijk is dat het in deze serie/foto om dat gebouw gaat en niet om de vrouw.

foto 4 is een aardige overzichtsfoto. Maar slechts puur vanuit het oogpunt van registratie, verder niets bijzonders en de details (en scherpte?) van het gebouw gaan verloren op deze afstand.

foto 5 vind ik de enige foto waar de fietsen niet storend zijn. Omdat hier duidelijk 'rijwielstalling' te lezen is, is het juist wel grappig. Alleen de kleuren, scherpte en belichting zijn hier niet lekker. Verder stoort de prullenbak en vind ik de dakrand van het gebouw te strak in het kader staan.

Eerlijk gezegd vind ik ook deze serie erg tegenvallen, ik ben benieuwd naar wat er morgen volgt. (en ben eigenlijk vooral benieuwd naar ingescande LX foto's!!! Aangezien je die denk ik beter onder de knie hebt :))


K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2010, 11:58:58 »
Dank je Eric,
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.
In de navolgende serie zal ik dat anders aan gaan pakken. Ik ben nu uitgegaan van de JPGs. Ik zal de volgende serie gaan bewerken van de DNGs.

Dank je voor je commentaar.  Ik heb al eens aangegeven: In omgaan met is het bepaald geen LX...

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2010, 09:49:10 »
Goed vastgelegd voor het nageslacht maar heb nog wel wat kritieken op de foto's zelf

#1 Zou sterker zijn zonder dat reepje fietsen op de achtergrond.

#2 Geeft aan dat je bij #1 meer gebouw had kunnen meepakken en daardoor de fietsen uit beeld had kunnen houden. #2 vind ik zelf te druk het blauwe gebouw verzuipt bijna in de omgeving. Lijkt ook wel of er een filter overheen gelegd is, doet nostalgisch aan maar vraag me af of dat de bedoeling is geweest. Uitgebeten lucht links kijkt ook niet prettig weg.

#3 Raak door de drukte het onderwerp kwijt als ik er vanuit ga dat nog steeds die blauwe gebouwen het onderwerp zijn. Ook hier weer een waas lijkt het.

#4 Nu wel alleen de gebouwen er bijna alleen op maar het kijkt nog steeds niet lekker weg door die waas.

#5 Had met prettigere kleuren de beste uit de reeks geweest. Alleen jammer van die out of focus prullenbak op de voorgrond.

asplx

  • Gast
Delft. een jaar geleden...
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2010, 02:35:36 »
Een jaar geleden kocht ik m'n K10D.
Rond die tijd werd een aantal panden rondom station Delft Delftsblauw geschilderd, waarmee werd aangegeven, dat ze binnen afzienbare tijd zouden worden gesloopt. Sommige toeristen snapten niets van de blauwe kleur. Een enkeling heb ik geattendeerd op de unieke opnames die ze konden maken.
Hieronder een aantal impressies...

#1:


#2:


#3:


#4


#5:


Dat is het voor vandaag.
Morgen volgt meer...

groeten,
Rruurd
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2010, 02:40:35 door asplx »