Auteur Topic: Hortus Botanicus - In de tropische kas  (gelezen 2954 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2010, 11:19:17 »
Goed plan! Dan kan Alwin ook weer foto's plaatsen met een gerust hart.  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2010, 11:19:17 »

asplx

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2010, 11:10:14 »
Daar ga ik in mee...

Ruurd

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2010, 09:55:43 »
Helemaal mee eens, en van mij mag dit alles verplaatst worden naar een apart topic.
Ik vind het wel een goede discussie namelijk.

eeyore_nl

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2010, 09:52:26 »
Plaatsen we hier zomaar wat kiekjes om de hele wereld te laten zien, of plaatsen we hier foto's waar aandacht aan besteed is en waar we commentaar (zowel positief als negatief) proberen los te krijgen?
Als we beide willen, zou onderscheid maken misschien niet verkeerd zijn.
Laten we niet vergeten dat er (naar mijn idee) steeds minder gereageerd wordt als de bedoeling van een foto niet duidelijk is...

Misschien is dit onderhand een eigen topic waard? We zitten Alwin's topic onderhand behoorlijk te vervuilen ...

Maar mijn mening; fora waar alleen maar "ohh" en "ahh" gezegd wordt, zijn er genoeg. Fora waar goede opbouwende kritiek wordt gegeven, zijn er veel minder, maar vind ik veel waardevoller. Zolang het kritiek is waar de fotograaf iets aan heeft (dus inderdaad niet: "de lijst is best leuk") lijkt het me dat iedereen daar iets van kan leren. Per slot van rekening, je leert van kritiek krijgen, geven en lezen.

Wat mij (als nieuweling) betreft; ik heb helemaal geen behoefte aan een tweede Flickr, waar het meest voorkomende commentaar "Great pic!" is.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2010, 09:46:48 »
Het idee van een zoals het genoemd wordt Überklasse is denk ik een beetje verkeerd overgekomen.
Ten eerste vind ik mijn eigen werk zeker niet tot een Überklasse behoren.
Als ik soms in fotoboeken of bladen kijk, nu dan heb ik nog HEEL wat te leren.

Maar ik begon hierover naar aanleiding van een paar opmerkingen:

"Wat ik vind, doet er minder toe.
Wie ben ik, om te oordelen, over wat Alwin mooi vindt."

"Oh boy ... dan stel ik voor dat we nu collectief stoppen met het beoordelen van foto's op dit forum. En je brengt me op gedachten, als ik de laatste evoluties hier zie."

Als ik dat lees denk ik: waar zijn we nu mee bezig?
Plaatsen we hier zomaar wat kiekjes om de hele wereld te laten zien, of plaatsen we hier foto's waar aandacht aan besteed is en waar we commentaar (zowel positief als negatief) proberen los te krijgen?
Als we beide willen, zou onderscheid maken misschien niet verkeerd zijn.
Laten we niet vergeten dat er (naar mijn idee) steeds minder gereageerd wordt als de bedoeling van een foto niet duidelijk is...

Hopelijk even goede vrienden,
Cees



asplx

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2010, 22:41:55 »
Negatieve kritiek zonder onderbouwing leidt slechts tot frustratie.
Daarom zal ik altijd proberen, om aan te geven wát ik nietgoed vind.
Op een fotoclub heb ik ooit op een foto het commentaar gehad: Mooie lijst. Verder niets.
Ik kon er niets, maar dan ook helemaal niets mee.

Evenzo goed zal ik proberen aan te geven, wat ik wél goed vind en warom.

En mocht ik dat nog niet weten, wel, dan reageer ik (nog) niet.

En een hogere klasse invoeren?
Van voetstukken kun je alleen maar afdonderen.

Groeten
Ruurd

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #32 Gepost op: 13 maart 2010, 22:29:46 »
Beste mensen,
Het feit dat ...bla, bla, bla... Gary Winogrand is me daarom uit het hart gegrepen.
Helemaal mee eens! Net zoals ik al eerder in dit topic melde
Citaat
Laten we wat meer respect tonen voor elkaars werk.
Waarom reageren zonder het te onderbouwen. Het is zo makkelijk om te roepen het is waardeloos. Wat is het doel, wat wil je ermee? Onderbouw je kritiek en er is volgens mij niets aan de hand. Kritiek mag -indien duidelijk onderbouwd- best stevig zijn wat mij betreft. Maar probeer het in ieder geval zo te omschrijven zodat de persoon die de moeite heeft genomen om foto's te posten er iets mee kan. Geef aan wat je mist, wat er ontbreekt. Dan kan de fotograaf er iets mee in de toekomst.

Ik heb dan ook bijzonder veel moeite met de opmerking van Cemi om een soort überklasse te starten. Ook al beweert hij in de tweede regel het tegenovergstelde. Beetje flauw. Zoiets als: "Ik vind je een zak hooi, oh nee toch niet". Ondertussen is het wel genoemd. Wederom, als je niets wilt zeggen... zag het dan ook niet!
Mocht er een groepje mensen zijn dat zich verheven voelt boven de rest en alsnog besluit binnen dit forum een aparte überklasse te starten dan zal ik mijn lidmaatschap hier nog eens stevig onder de loep nemen.

Voor allen een fijn weekend nog en veel fotoplezier!

Gr. PentaxDonkey

eeyore_nl

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2010, 21:43:45 »
Beste mensen,
Het feit dat we hier onze gezamenlijke passie voor ons merk delen betekent nog niet dat we ook direct alles van elkaar de hemel in hoeven te prijzen. Sterker nog, af en toe stevige kritiek op elkaars werk moet zeker kunnen. Ik heb dat in dit draadje ook voorzichtig proberen te doen. Kritiek op elkaars werk mag m.i. zeker wel, ja, moet zelfs vind ik. Positieve kritiek, en dan altijd voorzien van een opbouwende noot.

Ik ben het volkomen met je eens, en dat vind ik juist zo verfrissend aan het Pentax-forum.

Voor mij persoonlijk: vaak als ik foto's post op een aantal andere sites, dan hoor ik niet anders dan "mooie foto!". Post ik ze hier, dan worden ze veel kritischer bekeken, en vaak voorzien van kundig commentaar.

Ik heb sowieso het idee dat het kennisniveau hier hoger ligt dan op sommige andere fora.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #30 Gepost op: 13 maart 2010, 20:41:33 »
Beste mensen,
Het feit dat we hier onze gezamenlijke passie voor ons merk delen betekent nog niet dat we ook direct alles van elkaar de hemel in hoeven te prijzen. Sterker nog, af en toe stevige kritiek op elkaars werk moet zeker kunnen. Ik heb dat in dit draadje ook voorzichtig proberen te doen. Kritiek op elkaars werk mag m.i. zeker wel, ja, moet zelfs vind ik. Positieve kritiek, en dan altijd voorzien van een opbouwende noot. Dat probeer ik meestal zelf ook zo te doen. Ik denk dat als we nooit kritiek op elkaars werk leveren we ook nooit beter worden. Zelf vind ik dat helemaal geen probleem. Ik waardeer het zelfs als er niet alleen maar opmerkingen als mooi en prachtig op m'n foto's komen, met een kritische noot doe je wat dat betreft meer, die neem je een volgende keer mee.
Laten we twee dingen wel uit elkaar houden: (opbouwende) kritiek op iemands werk is niet hetzelfde als kritiek op iemand als fotograaf / -amateur. Laten we elkaar hier met respect tegemoet blijven treden, maar tegelijkertijd nuchter en eerlijk zijn t.a.v. elkaars werk. De hierboven genoemde quote van Gary Winogrand is me daarom uit het hart gegrepen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Alwin

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2010, 19:21:27 »
Naar mijn idee zijn veel mensen op dit forum nog niet ontwikkeld als fotograaf. Wat wil je, amateurfotografen die we zijn, de een met wat meer aspiraties, begeestering  - of aanleg - dan de ander. Gelijk rijping als fotograaf is het geven van commentaar een rijpingsproces. Ik weet wel dat ik het geven van commentaar moeilijker vind dan het maken en plaatsen van een foto.

"The student who can learn from a good master doesn't need him". Gary Winogrand
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 19:27:25 door Alwin »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2010, 19:09:23 »
Je geeft een citaat van cemi en verwijst in je antwoord naar Eviz. Dat is wat onduidelijk. Verwijs je naar een posting van cemi of naar een van Eviz, en als het naar een van Eviz is, naar welke posting dan?

Alwin, het is deze:

Kennelijk maken jouw foto's dus wel was los bij mensen. Da's ook wat waard ;-)

Alwin

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2010, 19:07:19 »
Tsja... ik heb hier ook al eens iets van gevonden (ook in een recente posting van Alwin). Wat dat betreft heeft Eviz een punt. Maar kom op mensen, alleen maar lief zijn voor elkaar wordt wel wat klef.
Je geeft een citaat van cemi en verwijst in je antwoord naar Eviz. Dat is wat onduidelijk. Verwijs je naar een posting van cemi of naar een van Eviz, en als het naar een van Eviz is, naar welke posting dan?

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2010, 19:02:09 »
Maar ik vind de laatste tijd erg veel foto's simpelweg "heel mooi" gevonden worden terwijl ik dan denk: waarom in hemelsnaam?

Tsja... ik heb hier ook al eens iets van gevonden (ook in een recente posting van Alwin). Wat dat betreft heeft Eviz een punt. Maar kom op mensen, alleen maar lief zijn voor elkaar wordt wel wat klef.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2010, 18:54:33 »
Volgens mij heeft Cire niets met deze discussie te maken.
Cire moet zijn Cemi. Typfoutje en mijn excuses voor Cire.

asplx

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2010, 18:53:03 »
Citaat
En Ruurd, zou jij deze serie in je etalage hangen?

Nee.
En nu wil je natuurlijk weten, waarom niet.

En dan moet ik Yves gewoon gelijk geven:
Technisch goed, aardig standpunt, mooie kleuren...

Ja, wel hier plaatsen voor commentaar,
Nee, niet in de etalage.
De visie is nog niet voldoende uitgrijpt...

Ik vermoed ook, dat Yves dat probeert aan te geven.
Klopt dat Yves?

Groeten,
Ruurd

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2010, 18:39:55 »
Ter info: ik heb de notificatie van dit topic aangezet n.a.v. discussie y-cam en asplx. Sorry topicstarter.

Maar van mij mag je altijd foto's plaatsen. Iedereen wil toch response om een betere fotograaf te worden. Ongeacht je niveau. Dat er nu wordt geopteerd voor een superklasse stuit mij tegen de borst. Sorry Cire, maar in mijn ogen sla je de plank hier even volledig mis. Reageren is toch niet verplicht! Wens je anderen niet te helpen naar een ander niveau? Geen probleem, reageer gewoon niet (dus ook niet reageren om te melden dat je niet wenst te reageren). Zoek anders je heil op een forum met een hoger niveau. Niemand houdt je tegen daar je foto's te posten.
Blijkbaar voelen sommigen te goed voor een inhoudelijke reactie, en dat is jammer. Want zonder feedback hadden topfotografen zich ook nooit ontwikkeld tot hun huidige niveau.

Laten we wat meer respect tonen voor elkaars werk.
Volgens mij heeft Cire niets met deze discussie te maken.
En natuurlijk heb ik respect voor andermans werk.
Maar ik vind de laatste tijd erg veel foto's simpelweg "heel mooi" gevonden worden terwijl ik dan denk: waarom in hemelsnaam?
Niet dat ik mijzelf perfect vindt hoor, verre van dat!
Maar van respect alleen leert niemand wat, van goed bedoeld commentaar (ook slecht) wel.
Alwin heeft inderdaad al veel mooier werk laten zien.
En Ruurd, zou jij deze serie in je etalage hangen?
My2cts
Cees


Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2010, 12:23:22 »
Kennelijk maken jouw foto's dus wel was los bij mensen. Da's ook wat waard ;-)
Heerlijk zo'n positieve benadering! TOP!!!  ;)

Alwin

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2010, 12:22:18 »
Daar heb je ook weer gelijk in ...  ;)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2010, 12:19:52 »
Ik vind het jammer dat steeds mijn inzendingen gebruikt worden om niveau en stijldiscussies te starten. [...]

Kennelijk maken jouw foto's dus wel was los bij mensen. Da's ook wat waard ;-)

Alwin

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2010, 12:01:12 »
Ik vind het jammer dat steeds mijn inzendingen gebruikt worden om niveau en stijldiscussies te starten. "Niet geschoten is altijd mis", aldus het "credo" van yves. En ik leer best van minder prijzende bewoordingen, al is dat soms dat best wel eens slikken voor mij en duurt het soms een paar dagen voor tot mij doordringt wat de persoon bedoelt.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2010, 11:38:55 »
Ter info: ik heb de notificatie van dit topic aangezet n.a.v. discussie y-cam en asplx. Sorry topicstarter.

Maar van mij mag je altijd foto's plaatsen. Iedereen wil toch response om een betere fotograaf te worden. Ongeacht je niveau. Dat er nu wordt geopteerd voor een superklasse stuit mij tegen de borst. Sorry Cire, maar in mijn ogen sla je de plank hier even volledig mis. Reageren is toch niet verplicht! Wens je anderen niet te helpen naar een ander niveau? Geen probleem, reageer gewoon niet (dus ook niet reageren om te melden dat je niet wenst te reageren). Zoek anders je heil op een forum met een hoger niveau. Niemand houdt je tegen daar je foto's te posten.
Blijkbaar voelen sommigen te goed voor een inhoudelijke reactie, en dat is jammer. Want zonder feedback hadden topfotografen zich ook nooit ontwikkeld tot hun huidige niveau.

Laten we wat meer respect tonen voor elkaars werk.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2010, 11:22:07 »
Oh boy ... dan stel ik voor dat we nu collectief stoppen met het beoordelen van foto's op dit forum. En je brengt me op gedachten, als ik de laatste evoluties hier zie.
Misschien is het een idee om een nieuwe groep te openen waarin alleen foto's geplaatst moeten worden die echt kritisch bekeken mogen worden.
Gebeurt ook op andere forums...

asplx

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2010, 10:23:39 »
Heb jij appelsap gedronken vanmorgen bij je ontbijt of appelazijn?  ;)

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2010, 10:16:46 »


Wat ik vind, doet er minder toe.
Wie ben ik, om te oordelen, over wat Alwin mooi vindt.

Oh boy ... dan stel ik voor dat we nu collectief stoppen met het beoordelen van foto's op dit forum. En je brengt me op gedachten, als ik de laatste evoluties hier zie.

asplx

  • Gast
Re:Hortus Botanicus - In de tropische kas
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2010, 09:57:00 »
Het gaat er om, dat Alwin het mooi vindt.

Wat ik vind, doet er minder toe.
Wie ben ik, om te oordelen, over wat Alwin mooi vindt.