Auteur Topic: 210 seconden belichting overdag!  (gelezen 972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: 210 seconden belichting overdag!
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2017, 22:28:19 »
Mij valt op:

- het gewassen wolken effect. Niet verkeerd.
- er heeft nauwelijks kleurverschuiving plaatsgevonden, ondanks het gebruikt van twee op elkaar geschroefde ND-filters. De filters zijn zo te zien dus van goede kwaliteit.
- vignettering ten gevolge van de twee op elkaar geschroefde filters heeft alleen aan de bovenkant plaatsgevonden. Aan de onderkant is het weg. Is het misschien een gecropte foto? Op een FF zou meer vignettering hebben plaatsgevonden. Maar dat is hypothetisch, want dan zou je ook een FF-objectief hebben gebruikt, die een grotere beeldcirkel heeft.
- de kleuren zijn helder. Ook niet verkeerd. Datzelfde effect kreeg ik toen ik een keer met mijn ND1000 filter een foto maakte.

Heb je trouwens gebruikt gemaakt van pixel shift? Ik neem aan van niet, anders had je het wel verteld. Het zou wel goed passen bij een gebouw fotograferen met gebruik van een statief.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 210 seconden belichting overdag!
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2017, 22:28:19 »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: 210 seconden belichting overdag!
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2017, 10:41:15 »
Mooie bruikbare tips ... 
Ga je het nogmaals doen en zo ja zou je het dan verkregen resultaat ook willen delen hier ... 
Kunnen we mooi het verschil aanschouwen ..

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: 210 seconden belichting overdag!
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2017, 00:23:32 »
Goed om dit soort experimenten gewoon te doen en te delen... Thanks...
Je brengt vast iemand op een goed idee.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

newmikey2

  • Gast
210 seconden belichting overdag!
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2017, 21:02:54 »
ND1000 en ND64 samen zorgden voor een mooie lange belichtingstijd. Ondanks het stevige statief is er toch bewegingsonscherpte opgetreden - ik denk door de brede draagriem die in de wind wapperde - volgende keer beter op letten dus. Het is maar een experiment van slechts theoretische waarde en een onderwerp - overkant straat - dat nu niet echt tot de verbeelding spreekt maar wilde het toch even delen.

Mijn lessen voor de volgende keer: draagriem van de camera af en een flink gewicht aan het statief voor nog meer stabiliteit.