Auteur Topic: Aan de pomp  (gelezen 14146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #145 Gepost op: 9 maart 2012, 21:41:31 »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Aan de pomp
« Reactie #145 Gepost op: 9 maart 2012, 21:41:31 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #144 Gepost op: 26 februari 2012, 13:51:14 »
Voor de kachel :D. Maar even serieus. Vnl voor de motor natuurlijk bij het op/aftuigen. Ook bij het haaks oversteken van de vaargeul(en) is het zeker niet onverstandig om de motor standby te hebben. En zoals vermeld bij problemen met zeilen is ook een motor als reserve optie essentieel. Ook is de motor bij langere tochten nodig voor het opwekken van electriciteit (opladen van de accus' dus).

Al met al alle reden om je tank bij een langer oversteek vol te houden.

Groeten, Bob

p.s. mijn verbruik per jaar is overigens niet meer dan 80ltr diesel  ;)
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

patrick91

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #143 Gepost op: 24 februari 2012, 11:55:26 »
Dat is niet zo lastig te verzinnen Roeland! laten we een gescheurd zeil maar als eerste aanhalen.. windstilte is ook wel een aardige :) Ik zou ook niet zonder volle tank vertrekken..

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #142 Gepost op: 24 februari 2012, 09:13:39 »
Nu ben ik ook een vervent zeiler en als je naar Engeland vaart is er aan de overkant voor schepen alleen maar rode diesel te krijgen. Voor de veiligheid vertrek ik bij een oversteek altijd met een volle tank. Om vervolgens in nederland het risico te lopen dat ik bekeurd wordt voor belasting ontduiking. Als of ik als recreatie zeiler naar Engeland ga om een paar euro op de diesel te verdienen. Ik het er maar een woord voor ZIELIG.
Mijn kennis van de edele watersport is beperkt tot Kapitein Haak maar waarom heb je een tank met Diesel nodig bij het zeilen?
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #141 Gepost op: 24 februari 2012, 09:00:19 »
Nu ben ik ook een vervent zeiler en als je naar Engeland vaart is er aan de overkant voor schepen alleen maar rode diesel te krijgen. Voor de veiligheid vertrek ik bij een oversteek altijd met een volle tank. Om vervolgens in nederland het risico te lopen dat ik bekeurd wordt voor belasting ontduiking. Als of ik als recreatie zeiler naar Engeland ga om een paar euro op de diesel te verdienen. Ik het er maar een woord voor ZIELIG.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Aan de pomp
« Reactie #140 Gepost op: 24 februari 2012, 08:14:21 »
Rooie diesel is alleen voor tractoren voor zover ik weet, en is een stuk goedkoper als normale diesel. Nadeel is dat je motorblok rood kleurt, en als de politie een vermoeden heeft dat je dat in je normale auto tankt ze het meteen kunnen zien. Of het met speciale kleurstof weer te verbergen is weet ik niet..

Nee, rooie diesel is niet te maskeren, juist die rode kleurstof wordt toegevoegd om fraude te voorkomen cq. aan te tonen. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat de politie bij beurzen voor de agrarische sector in de direct omgeving een algemene verkeerscontrole hield waarbij ook even in de tank en onder de motorkap gekeken werd. Standaard werden daarbij heel wat boeren gepakt die niet alleen hun tractor maar ook hun auto met het goedje vol gooiden. En daar zaten soms best creatievelingen tussen met dubbele tanks etc. En dan krijg je een enorme naheffing voor misgelopen accijnzen en een flinke boete voor belastingontduiking.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

RonHendriks

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #139 Gepost op: 23 februari 2012, 22:20:58 »
Dat denk ik ook want zat er over te praten bij een klant van me vanmiddag. Ik heb gisteren getankt en dat was voor het eerst sinds vorige maand en dat gaat toch echt met stapjes op het moment.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #138 Gepost op: 23 februari 2012, 22:05:19 »

asplx

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #137 Gepost op: 20 februari 2012, 19:40:24 »
In Nederland was iemand aangehouden omdat de politie rook dat het gemengd was...

Aahhaa...
Er lopen dus tóch nog speurneuzen rond bij Herman Dad.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #136 Gepost op: 20 februari 2012, 19:01:01 »
In Nederland was iemand aangehouden omdat de politie rook dat het gemengd was...
http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=news&item=273

B20 = 20% bio dus 1 op 5  ;)

Standaard diesl is tegenwoordig B5 in nederland dus beetje bij mengen zullen ze dat merken???
Kunnen ze het uberhoud zien of je bij de tank hebt gepompt of zelf heb gedaan???
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 19:07:01 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Aan de pomp
« Reactie #135 Gepost op: 20 februari 2012, 18:55:27 »
Maar vraag me af tot hoever ze het kunnen controleren.
In Frankrijk bijvoorbeeld zit er standaard al meer biobrandstof in de diesel bijgemengd dan in Nederland.
Dus laten uitgaan van 1/5 dat je bio bijmengt, zullen ze dat merken?

In Nederland was iemand aangehouden omdat de politie rook dat het gemengd was...
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #134 Gepost op: 20 februari 2012, 18:46:24 »
De boetes voor het gebruiken van rode diesel zijn ook niet mals.
Dat is stookolie? Daar hoor ik op partijtjes wel eens iets over. Sterke verhalen met kleurstoffen om het onherkenbaar te maken enzo, kan het allemaal niet zo volgen (ik heb geen Diesel en ik rij nog geen 10k/jaar)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #133 Gepost op: 20 februari 2012, 18:45:39 »
In Duitsland zijn figuren in de bak beland omdat ze zonder vergunning afgewerkt frituurvet in de tank stonden te proppen. De info daarvoor komt (vanzelfsprekend?) uit België maar ik heb een vaag vermoeden dat het hier ook niet mag.
Maar vraag me af tot hoever ze het kunnen controleren.
In Frankrijk bijvoorbeeld zit er standaard al meer biobrandstof in de diesel bijgemengd dan in Nederland.
Dus laten uitgaan van 1/5 dat je bio bijmengt, zullen ze dat merken?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:Aan de pomp
« Reactie #132 Gepost op: 20 februari 2012, 18:37:26 »
De boetes voor het gebruiken van rode diesel zijn ook niet mals.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #131 Gepost op: 20 februari 2012, 18:34:06 »
Weet iemand hoe het precies hier zit met Biodiesel.
Ik heb een oud dieseltje dus zal er volgens mijn best makkelijk wat sla ollie bij kunnen mengen  ;)
In Duitsland zijn figuren in de bak beland omdat ze zonder vergunning afgewerkt frituurvet in de tank stonden te proppen. De info daarvoor komt (vanzelfsprekend?) uit België maar ik heb een vaag vermoeden dat het hier ook niet mag.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Aan de pomp
« Reactie #130 Gepost op: 20 februari 2012, 18:02:13 »
Weet iemand hoe het precies hier zit met Biodiesel.
Ik heb een oud dieseltje dus zal er volgens mijn best makkelijk wat sla ollie bij kunnen mengen  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #129 Gepost op: 20 februari 2012, 16:31:25 »
ik wil helemaal geen Porsche, ik wil gewoon goedkope peut voor mijn Kadett
Mag dat  ::)

PS: heb Porsche gehad, geen prettige auto, in ieder geval niet als auto  :-X
Een "Porsche" is een wijd begrip....(wil niet zeggen dat alle Porsches hetzelfde zijn/rijden...)
En als ik voor de keuze stond Kadett <-> Porsche dan is voor mij de keuze wel heel erg snel gemaakt!  ;C

Weer getankt vandaag, en alweer een cent duurder.
Nu zeggen ze dat relatief gesproken de benzine in Hoogeveen goedkoop is, ik betaalde bij de Shell Express voor Euro95 €1,669 per liter.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #128 Gepost op: 20 februari 2012, 11:28:48 »
Lees Porsche als premium luxury car. Voor wat betreft de Kadett die zou in Dubai niet mogen. Auto's ouder dan (ik geloof) 6 jaar worden nl niet meer toegelaten. Een extreme vorm van APK :D :D :D
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #127 Gepost op: 20 februari 2012, 11:18:51 »
ik wil helemaal geen Porsche, ik wil gewoon goedkope peut voor mijn Kadett
Mag dat  ::)

PS: heb Porsche gehad, geen prettige auto, in ieder geval niet als auto  :-X
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Aan de pomp
« Reactie #126 Gepost op: 20 februari 2012, 11:02:40 »
Net terug van een week vakantie in Dubai. En de brandstofprijzen daar zijn ron de 30Euro ct per liter. Goedkoper dan water dus. Nu hebben ze in Dubai alleen tax op drank, sigaretten en hotels dus dat merk je aan veel prijzen waar de overheid ons melkt. Om over auto prijzen maar niet te spreken. De gemiddelde nederlander zou in Dubai nl in een Porsche rond rijden ;D.
 

Groeten, Bob
Tja...we zijn aardig doorgeslagen in Nederland.... ::)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #125 Gepost op: 20 februari 2012, 10:34:36 »
Ik ga verhuizen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ;C
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Aan de pomp
« Reactie #124 Gepost op: 20 februari 2012, 09:57:18 »
Net terug van een week vakantie in Dubai. En de brandstofprijzen daar zijn ron de 30Euro ct per liter. Goedkoper dan water dus. Nu hebben ze in Dubai alleen tax op drank, sigaretten en hotels dus dat merk je aan veel prijzen waar de overheid ons melkt. Om over auto prijzen maar niet te spreken. De gemiddelde nederlander zou in Dubai nl in een Porsche rond rijden ;D.
 

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #123 Gepost op: 18 februari 2012, 15:31:40 »

Mijn conclusie is dus dat de brandstofprijs dus blijkbaar nog niet zo hoog is dat het de algemene rijstijl beïnvloed.
Dat zal denk ik ook niet zo gauw veranderen, de grootste haastjagers rijden toch van afspraak naar afspraak in de auto (en op (brandstof)kosten...) van de baas. Er zijn gentlemen op de weg, maar ook zat hufters.
En wat ik wilde toevoegen is dat het omgekeerde (veel langzamer rijden dan het overige verkeer) bumperkleven en grof (geirriteerd) inhalen tot gevolg kan hebben. Je snelheid in redelijkheid aanpassen aan het overige verkeer is ook anticiperen. Let wel, ik probeer hier geen lans te breken voor (te) hard rijden. Maar zoals aan veel dingen zitten ook hier meerdere kanten aan en de brandstofprijzen zijn al tijden veels te hoog.  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mehari

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Aan de pomp
« Reactie #122 Gepost op: 18 februari 2012, 14:41:43 »
En daarom moeten de brandstofprijzen maar steeds hoger worden?  :o :-X
Kort op de voorganger rijden of niet anticiperen heeft minder met brandstofgebruik, maar meer met hufterigheid te maken..
Met vlot rijden, dus ook soms flink acceleren hoeft ook helemaal niets mis mee te zijn. Ik erger me soms ook weleens als er iemand voor me op een 80km weg 60 rijdt, dat noem ik ook geen anticiperen en daar wil ik dan wel vlot even voorbij als het veilig kan...
Ik heb de indruk dat je me niet begrepen hebt.
De uitdrukking veel te hard, houdt niet in 80 op 80km wegen maar wel ruim 100 op 80km wegen.
Anticiperen is een mogelijk veranderende verkeers situatie inschatten.
Door anticiperen kan je je snelheid beter aan passen aan de verkeers omstandigheden.
En dat is dus niet maximaal doorgassen tot je kort op de achterbumper zit.
Dat zijn situaties die ik erg veel zie gebeuren en die een enorme invloed op het brandstof gebruik hebben.
Mijn conclusie is dus dat de brandstofprijs dus blijkbaar nog niet zo hoog is dat het de algemene rijstijl beïnvloed.
K100D, K200D, DA 18-55mm, DA 50-200mm, 50mm 1.2,
50mm 1.7 * Vivitar 28mm 2.8, 75-205mm 3.8 * Tokina AT-X 28-85mm 3.5 5.6 * Sigma 18-200mm 2x
(en nog wat Canon spul: 2x 20D met divers glas)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Aan de pomp
« Reactie #121 Gepost op: 18 februari 2012, 11:33:30 »
Omdat ze in Iran wellicht een raketje af gaan schieten, gaat de benzineprijs hier gelijk mee omhoog.
Tenminste, dat wordt dan als excuus gebruikt. Ondertussen zitten er weer een aantal bedrijven aardig wat aan te verdienen.
OK, geld moet rollen, maar dit gaat ondertussen nergens over.
Treft ons eigenlijk niet zozeer, beide een lease auto, maar is toch wel vreemd dat zo een "spanning" in de wereld leidt tot zo een enorme prijsstijging.