Auteur Topic: Adobe Lightroom  (gelezen 1313 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2010, 12:23:46 »
Ik ben weer terug gegaan naar Bridge CS4 en PS CS4. Met deze combinatie kan ik in principe hetzelfde als in LR 2.7. LR is alleen af en toe wat handiger. Alleen mijn PC is niet meer zo jong, dus trekt hij Bridge gewoon beter. Ik kan veel sneller door de thumbnails heen bladeren.
Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe functies in LR3 en PS CS5. Vooral de lens profielen in de nieuwe CameraRAW (die te downloaden zijn) lijken me erg handig. Ook dat Bridge (light) bij PS inbegrepen zit. 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Adobe Lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2010, 12:23:46 »

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2010, 00:07:03 »
Ik ben ooit begonnen met V2.0 Toen ben ik overgeschakeld naar Elements 7. Daar heb ik wat ervaring mee opgedaan.
Maar zoals iemand hier al zei, ik gebruik niet veel meer functies dan dat in lightroom zit. Vanavond even druk geweest en Lightroom V3 gedownload. Het is wel even wennen waar alles zit en hoe het precies werkt maar het ziet er veel belovend uit.
Ik vind alleen de aankoop prijs absurd hoog. Maar dat is mijn mening. Voorlopig even met een "speciale" versie werken, als het me bevalt kan het altijd nog worden aangeschaft.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

asplx

  • Gast
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2010, 19:08:05 »
Da's mooi....

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2010, 15:21:16 »
ik gebruik ook naar alle tevredenheid LR3

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2010, 14:37:39 »
Ik ben ook tevreden maar heb toch wel een paar bugs ontdekt.
Oa perspectief aanpassingen (lenscorrectie) worden niet meegenomen tijdens bewerken met PS.
Hopelijk komt er binnenkort al een update...


Voor Pentax bestaat zelfs geen lenscorrectie in LR3. Eigenlijk zou Adobe het pakket moeten aanbieden in tenminste twee versies : eentje met en eentje zonder (dus goedkoper!) lenscorrectieprofielen.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2010, 13:06:12 »
Ik ben ook tevreden maar heb toch wel een paar bugs ontdekt.
Oa perspectief aanpassingen (lenscorrectie) worden niet meegenomen tijdens bewerken met PS.

Hopelijk komt er binnenkort al een update...

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2010, 12:45:36 »
Ben de LR3 nu al een week of wat aan het uitproberen in testversie, omdat ik denk over te stappen van elements op LR.

Die ruisreductie gaat inderdaad zeer vlotjes en levert prima resulaten op. Wat mij betreft alvast een pro t.o.v. elements (waar ik een zelfde resultaat enkel kan bereiken met een plugin).

Wat mij echter niet aanstaat in LR is de opvolging van de bewerkingen: stel dat je 10 bewerkingen hebt doorgevoerd (die staan dus opgelijkst in de linkerkolom) en je wil vb. de 5de bewerking van de lijst annuleren of aanpassen, dan verdwijnen ook tegelijk alle andere daaropvolgende bewerkingen. Of doe ik iets verkeerds? Persoonlijk vind ik dan mijn werkwijze in elements handiger: daar werk ik per bewerking(sgroep) met lagen: staat de bewerking niet aan dan kan je de ganse laag weggooien (of de dekking ervan verminderen) zonder dat daardoor de andere bewerkingen verdwijnen.

Ik vind het ook nogal sloom dat in LR zelfs het aan- of uitvinken van een actie in de rechterkolom, in de linkerkolom als een bewerking wordt opgelijst. Komt de overzichtelijheid mijns inziens niet ten goede.

enfin: LR is wat mij betreft niet slecht, maar ik ben nog altijd niet overtuigd van de échte meerwaarde ervan ten opzichte van PS Elements. Ik zoek verder ...
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2010, 12:49:23 door y-cam »

Offline TdM

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 81
  • Geslacht: Man
Re:Adobe Lightroom
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2010, 12:34:46 »
Ik gebruik ook LR3 en ben er erg tevreden over. Werkt super en wat mij betreft een aanrader.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Adobe Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2010, 10:23:26 »
Met name de nieuwe RAW engine komt erg goed uit de reviews. Bij hogere iso waarden wordt met name kleurruis prachtig aangepast. De test in dpreview is zo positief dat ze vermelden dat het bijna aanvoelt als het kopen van een andere body.

http://www.dpreview.com/reviews/AdobeLightroom3/

Dus voor de K7 ruis twijfelaars (waarbij met name kleurruis niet al te mooi uitpakt) wacht niet langer en schaf gelijk Adobe Lightroom 3.0 aan.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.