Auteur Topic: Adobe Lightroom 2 is uit  (gelezen 4475 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marinus84

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:49:58 »
Citaat

Het feit dat je je foto's makkelijker kunt beheren, catalogiseren en terugvinden?

Peter (die ook alleen maar ACR en CS3 gebruikt).

Ahja, daar gebruik ik de Picture Downloader icm Adobe Bridge voor... Die zaten gewoon bij mijn Premium CS3 pakket :)
Werkt heel snel en je hebt complete controle.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:49:58 »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:41:18 »
Citaat
Doe mij maar lekker ACR 4.5
Snap echt niet wat de meerwaarde is van Lightroom2 als je goed bent met Photoshop cs3 en ACR...

Iemand die me kan uitleggen wat het voordeel is?

Het feit dat je je foto's makkelijker kunt beheren, catalogiseren en terugvinden?

Peter (die ook alleen maar ACR en CS3 gebruikt).
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Marinus84

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:39:20 »
Doe mij maar lekker ACR 4.5
Snap echt niet wat de meerwaarde is van Lightroom2 als je goed bent met Photoshop cs3 en ACR...

Iemand die me kan uitleggen wat het voordeel is?

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2008, 02:39:11 »
Citaat

Heb je het opnieuw gedaan, zeker wetend dat je in Library gridmode staat? Bij mij werkt het feilloos zo (op een mac)
Bij mij ook. Bedankt! Het werkt alleen in de grid volgens mij  :)

Carel

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2008, 15:54:28 »
Nog iets anders over Lr2. Althans zo gebeurt dat bij mij. En het doet er niet toe in welke modus het programma staat. Wat dan? Wel, klik ik onderaan op een van de "punaises" en ik druk snel daarna op een andere - omdat de eerste de verkeerde was -, nou dan slaat de boel vast; (reageert niet) vertelt Lr2 mij dan na een momentje. Programma afsluiten en weer van vorenafaan. Blijkbaar, denk ik, mag je niks anders doen als Lr2 een foto inlaadt. Ik draai Windows Vista Ultimate 64 bits en 64 bits is ook Lr2. Bij LR 1.4 gebeurt dat niet!

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2008, 15:55:53 »
Citaat
raar.. ja dit heb ik gedaan.. alleen wanneer ik dan naar de map ga op mijn harde schijf staan ze er nog gewoon tussen  >:(  :'(

Heb je het opnieuw gedaan, zeker wetend dat je in Library gridmode staat? Bij mij werkt het feilloos zo (op een mac)

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:00:23 »
Citaat

Van disk verwijderen doet Lr prima in Librarymodus. Als je de grid-view aan heb staan kan je er ook meerdere tegelijk verwijderen. Je krijgt een keuzemenu: van disk verwijderen of uit catalogus alleen. Wijzigingen in Develop worden automatisch opgeslagen. Hoef je niets voor te doen. Voor een overzicht van de aangebrachte wijzigingen de linkerkant van je scherm onder History.
raar.. ja dit heb ik gedaan.. alleen wanneer ik dan naar de map ga op mijn harde schijf staan ze er nog gewoon tussen  >:(  :'(

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2008, 09:33:25 »
Citaat
Ik vind het alleen vervelend dat wanneer ik een foto verwijder en zeg dat hij hem ook van de disc moet verwijderen dat gewoon niet doet. Hij gaat alleen uit je bibliotheek. Ook worden wijzigingen niet automatisch opgeslagen met develop. Ik kon het ook niet vinden. Ik kan het alleen opslaan als ik het weer exporteer.

Van disk verwijderen doet Lr prima in Librarymodus. Als je de grid-view aan heb staan kan je er ook meerdere tegelijk verwijderen. Je krijgt een keuzemenu: van disk verwijderen of uit catalogus alleen. Wijzigingen in Develop worden automatisch opgeslagen. Hoef je niets voor te doen. Voor een overzicht van de aangebrachte wijzigingen de linkerkant van je scherm onder History.

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2008, 17:32:44 »
Ik vind het alleen vervelend dat wanneer ik een foto verwijder en zeg dat hij hem ook van de disc moet verwijderen dat gewoon niet doet. Hij gaat alleen uit je bibliotheek. Ook worden wijzigingen niet automatisch opgeslagen met develop. Ik kon het ook niet vinden. Ik kan het alleen opslaan als ik het weer exporteer.

HK

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2008, 15:39:40 »
Hmm .. handige info van die DNG en PEF. Ik ben zelf nog in DNG bezig, omdat ik hoopte dat het meer compatible is met de rest van de wereld.

Ik ben nu Lightroom 2 (trial) aan het uitproberen. Het is mooi om te zien hoe je bij DNG de kleuren naar voren kunt halen, iets wat mij in die mate in PS nog niet gelukt was.
Maar sjemigdepemig, wat een interface en wat zitten sommige functies voor een leek als ik verstopt zeg.
Ik vraag me af of ze er een echt UI developer op hebben gezet, of dat het gewoon een designer was.

En ligt het aan mij of is het een programma voor de wat snellere CPU's? Mijn 2.4GHz P4 moet soms flink aan de bak :)

Kortom: er ligt dus nog wat studie te wachten op mij. :D

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2008, 14:00:40 »
Citaat
Ja, PEF's zijn kleiner dan DNG's maar bij lange na geen 50 %. Op mijn K20d geeft een lege 4GB-kaart als capaciteit 165 DNG's aan tegenover 166 PEF's. En om dan alle PEF's weer in DNG's om te moeten zetten bij het importeren in Lightroom?

Ik bedoel dat je 50% meer PEFs op de kaart krijgt dan DNGs. Dat zou betekenen dat de gemiddelde grootte van PEFs 2/3 is van de DNGs.

Op m'n 4GB kaarten geeft die K20D idd rond de 165 aan. Maar met PEFs is die schatting slechts een worst case schatting. In praktijk haal je een stuk meer, alleen hangt dat af van de graad waarin de beelden comprimeerbaar zijn, en dat varieert. Ik testte nog niet op 4GB kaarten, maar met m'n 2GB kaarten kreeg ik ipv de gestelde 82/83 beelden soms meer dan 140 PEFs op m'n kaartje, da's nog meer dan 50% extra. 50% extra lijkt me een eerlijke conservatieve schatting.

De winst bij import in Lightroom is een stuk kleiner. Maar ook daar is er een winst, maar m.i. niet meer dan 10%. Bovendien hou ik zo m'n hele library in DNG. Voordeel van DNG is overigens dat alle aanpassingen die je in Lightroom maakt in je bestand worden opgeslagen wat bij PEF enkel ofwel in de Lightroom catalog ofwel in aparte XMP bestanden kan. Dat maakt DNGs ook een stuk makkelijker te beheren...

hth, Wim

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2008, 13:39:23 »
Ik heb de volledige versie nu.. Werkt een stuk beter dan de Beta. Dit is het programma dat ik zocht. Je kunt snel RAW bewerken (daarna eventueel in CR), je kunt je foto's bekijken en beoordelen (eventueel wissen) en bewerken (meestal open ik ze in PS CS3). Zoektermen toevoegen is handig. Ook vind ik het importeren van de camera veel beter dan dat programma van Pentax zelf.

Ik heb het nu nog op de scrale studentenmanier bemachtigd, maar het is het zeker waard om aan te schaffen (als ik geld heb en alle lenzen die ik wil  ;)) Al ga ik volgend jaar waarschijnlijk overstappen naar Apple  :)

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2008, 22:05:30 »
Nu je dat zegt ben ik maar eens in bestandsbeheer gaan kijken. De DNG's van de K20D zijn inderdaad een stuk groter dan die van de K10D! Ruim 23Mb tegen 16MB! En voor de PEF's zal die toename dus relatief groter zijn als ik zie wat de camera als capaciteit geeft.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:45:12 »
Op mijn K10D is een PEF ca 10 MB en een DNG ca 15 MB. Dat is dus duidelijk anders in de K20, maar ja die heeft ook een 14 MP sensor.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2008, 14:00:58 »
Ja, PEF's zijn kleiner dan DNG's maar bij lange na geen 50 %. Op mijn K20d geeft een lege 4GB-kaart als capaciteit 165 DNG's aan tegenover 166 PEF's. En om dan alle PEF's weer in DNG's om te moeten zetten bij het importeren in Lightroom?

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2008, 13:11:31 »
Citaat
Maar DNG is wel toekomstbestendiger, denk ik, en je camera kan die ook leveren. Wat is er dan tegen DNG en vóór PEF? De maat van de bestanden doet er bij de huidige ontwikkeling in geheugencapaciteit niet echt meer toe.
De DNG-PEF-DNG discussie is al veelvuldig gevoerd, als niet hier, dan toch elders. Mijn conclusie is dat PEFs toch de voorkeur genieten boven DNGs tijdens het fotograferen, omwille van de kleinere omvang van de PEFs. 't Scheelt snel 50% extra in 't aantal foto's op een kaartje.

Bij import in Lightroom converteer ik echter wel naar DNG. Vooral omdat deze nog een beetje compacter zijn dan de PEFs uit de camera. Lightroom past immers een compressie toe zonder verlies, terwijl de K10D/K20D ongecomprimeerde DNGs en gecomprimeerde PEFs produceert.

Size does matter voor mij. Je kan inderdaad voor geen geld naar grotere harde schijven gaan, maar hoe minder ik er heb en hoe langer ik die kan gebruiken hoe overzichtelijker het zaakje blijft... En tijdens het fotograferen wil ik liefst zo'n groot mogelijke capaciteit hebben zodat ik niet in 't midden van een reeks van kaartje moet wisselen...

Wim

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2008, 00:08:57 »
Citaat

Door te studeren.................?
Dat doe je alleen tussen het bier drinken door ;)


Carel

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2008, 22:58:54 »
Citaat
Ik heb een beetje met de beta gespeeld. Werkt leuk samen met PS CS3.. Ik ga over een tijdje maar eens kijken of hij voor een studentenprijs is aan te schaffen via de hogeschool. En anders maar voor de meest reguliere studenten manier  ;)

Door te studeren.................?

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2008, 10:51:31 »
Citaat
En LR2 opent zonder problemen PEF bestanden. DNG heb je dus helemaal niet nodig... ;)

Vriendelijke groet, René
Maar DNG is wel toekomstbestendiger, denk ik, en je camera kan die ook leveren. Wat is er dan tegen DNG en vóór PEF? De maat van de bestanden doet er bij de huidige ontwikkeling in geheugencapaciteit niet echt meer toe.

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2008, 00:01:19 »
En LR2 opent zonder problemen PEF bestanden. DNG heb je dus helemaal niet nodig... ;)

Vriendelijke groet, René

Serpiente

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2008, 18:29:40 »
Ik heb een beetje met de beta gespeeld. Werkt leuk samen met PS CS3.. Ik ga over een tijdje maar eens kijken of hij voor een studentenprijs is aan te schaffen via de hogeschool. En anders maar voor de meest reguliere studenten manier  ;)

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2008, 16:30:18 »
En nog een keer bedankt. Ik download het maar

Carel

  • Gast
Re: Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2008, 15:12:24 »
Bedankt voor de boodschap!

Offline ishpuini

  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Adobe Lightroom 2 is uit
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2008, 12:38:52 »
Hoi allemaal,

Adobe heeft versie 2 van z'n uitstekende Lightroom software gereleased. Hier vind je de press release:
http://lightroom-news.com/2008/07/28/adobe-releases-photoshop-lightroom-2/

De upgrade kost EUR 99 excl BTW, de volledige versie EUR 249 excl BTW. Er is een optie om te downloaden, maar je kan het ook netjes in een doos laten verzenden. Die doos vertrekt wel pas 1 augustus. Ik verkoos het laatste dus wacht nu op de doos...

Wim