Auteur Topic: 'T Praethuys  (gelezen 1203 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: 'T Praethuys
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2016, 21:05:15 »
Heren, bedankt voor al jullie opmerkingen en suggesties :).

Wat de witbalans betreft: Ik was bij het plaatsen van de foto eigenlijk best tevreden met het gelige licht op de foto, want zo kwam het op de betreffende avond ook op mij over. Maar ik ga na al jullie opmerkingen eerdaags toch nog eens wat met de kleur balans spelen. Lijkt me leuk om te zien wat voor een andere resultaten dit kan opleveren. Bedankt voor het plaatsen van je bewerking ArnoR, het verduidelijkt heel goed wat je eerst met woorden aangaf. Ik vind de kleur bij jou bewerking echter te groen geworden. Maar laat jou bewerking maar mooi staan, dat verduidelijkt het alleen maar voor alle lezers van dit topic.

Wat het vele zwart betreft: De straat was maar spaarzaam verlicht, dit terras sprong er wat hoeveelheid verlichting echt uit. Dat sfeertje heb ik hier proberen vast te leggen en in mijn ogen is dat goed gelukt. In het zwart hoef ik in dit geval persoonlijk helemaal geen doortekening te hebben, als de belichting van het terras maar maar goed is. Zo zie maar weer: ieder heeft zo weer zijn eigen ideeën en dat maakt het reuze interessant :).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 'T Praethuys
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2016, 21:05:15 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: 'T Praethuys
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2016, 20:10:43 »
Een leuke foto, zeker als je de schoonheid van de stilte van die omgeving in de beschouwing mee neemt.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: 'T Praethuys
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2016, 19:04:07 »
Ik vind dat de foto ook wel wat te veel zwart heeft (zonder doortekening). Je hebt het niet altijd voor het kiezen, maar iets eerder op de avond had wss een mooiere foto opgeleverd in deze scene.
En voor wat betreft de witbalans....dat is een kwestie van smaak. Kleuren zijn in het donker toch al heel anders en vaak ook een mix van diverse soorten licht zodat een "juiste" witbalans niet bestaat.
Bij de versie van ArnoR vind ik dat er te veel groen mee komt....
Een oplossing zou kunnen zijn om verschillende witbalansen er op los te laten en met lagen te gaan werken......

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: 'T Praethuys
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2016, 15:52:12 »
Ik ben zeker tevreden met deze lens. Je hebt het over dat volgens jou de witbalans niet helemaal goed staat. Staat die te warm denk je?
Ja KB mag wat koeler. Ik heb wat gespeeld met je foto en kom op dit (met permissie)


Als de foto weg moet hoor ik het...
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: 'T Praethuys
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2016, 15:38:23 »
Ik ben zeker tevreden met deze lens. Je hebt het over dat volgens jou de witbalans niet helemaal goed staat. Staat die te warm denk je?

Als je iets meer naar blauw gaat, wordt het gelige minder een zweem en krijg je wat meer kleurscharkeringen is mijn ervaring.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: 'T Praethuys
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2016, 12:34:48 »
Die lens doet het goed zo te zien.
Ik heb wel wat opmerkingen over de foto:
De witbalans staat denk ik niet helemaal goed, en ik zou zeker ook de zwarten wat ophalen.
Ik ben zeker tevreden met deze lens. Je hebt het over dat volgens jou de witbalans niet helemaal goed staat. Staat die te warm denk je?

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: 'T Praethuys
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2016, 12:18:25 »
... het terras is leeg ...
Dat was ook mijn grote geluk. Omdat er geen mensen in beeld waren, kon ik een sluitertijd van 20 seconden gebruiken.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: 'T Praethuys
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2016, 12:15:32 »
Die lens doet het goed zo te zien.
Ik heb wel wat opmerkingen over de foto:
De witbalans staat denk ik niet helemaal goed, en ik zou zeker ook de zwarten wat ophalen.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: 'T Praethuys
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2016, 10:25:59 »
Goede foto, ziet er gezellig uit; het terras is leeg, maar dat zal wel komen door de omstandigheden (jaargetijde, temperatuur, tijd, gebrek aan seizoen drukte)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
'T Praethuys
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2016, 13:23:21 »
'T Praethuys op Vlieland:



De foto is gemaakt m.b.v. de Samyang 16mm F2.0

Groet,  Peter