Auteur Topic: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?  (gelezen 2109 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 05:38:44 »
Je kan ook proberen nog meer compensatie in te stellen (1 a 2 stops). Ik heb me laten vertellen dat hoge lichten echt het detail heeft verloren, maar dat in dichtgelopen zwarten vaak nogwel wat is op te halen....
Fotograferen = Proberen....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 05:38:44 »

Ruben

  • Gast
Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2007, 00:42:02 »
hehe jep is ook een vet nadeel van digitaal tov analoog he ;) Dynamic range is flink beperkter ALs je in RAW schiet heb je nog wel een groter bereik tussen wit en zwart dan wanneer je je jpeg schiet.

HDR kan maar is ook niet altijd evident


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2007, 20:00:42 »
Ik heb zelf ook regelmatig last van dit probleem, zelfs bij ISO 100. Uitgebeten lichten zijn altijd lastig. UV filter helpt niet.
Ik gebruik een zonnekap, belicht iets onder, en soms helpt inflitsen....
Andere mogelijkheid:| bracketen en eventueel HDR mergen.. Heb ik nog niet geprobeerd, maar heb spectaculaire resultaten gezien...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Ruben

  • Gast
Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2007, 18:47:02 »
Nee een filter is hier niet voor. Als de contrasten te goot zijn kan je gewoon niet alles goed belicht hebben Je moet compromis zoeken of softwarematig. Tegeven reflecties van niet metalen objecten helpt een Pola filter. Een UV filter is enkel maar om UV licht te filteren opdat je meer contrast kan vastleggen. Maar zelden heb je te maken met te grote hoeveelheden dat het storend is of zelfs zichtbaar.
Gebruiken als bescherming heeft ook een dubbelzijde. Namelijk laat je de lens perongeluk :) vallen, kan het zijn dat de ens nog gewoon perfect blijft, maar omdat het filter wat erop zat helemaal versplintert is kan je dus wel je lens beschadigt hebben waar je dat niet had gedaan zonder filter.
Een zonnekap helpt heel goed tegen flare. Ook een hand of petje ofzo bvoen de lens houden helpt. NIet tegen overbelichten maar wel bij flare.

Marleen

  • Gast
Re: Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2007, 12:03:09 »
Over het gebruik van UV filters bestaat veel discussie. De een gebruikt het ter bescherming, de ander zweert bij alleen het gebruik van de zonnekap. De meeste mensen zeggen dat het alleen nuttig is op het strand en in de bergen.

Hier meer info:
http://pics.idemdito.org/filters.htm

Volgens mij is jouw doel niet te bereiken met een uv-filter. Maar misschien wel met een ND-filter, die beperkt de helderheid. Ik heb er geen ervaring mee, misschien dat anderen je kunnen helpen
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2007, 12:03:33 door Marleen »

Danny

  • Gast
Geen ISO 100? Hoe los je dit op? UV filter?
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2007, 07:09:13 »
Hallo,

Op de K100D zit geen ISO 100. In volle zon heb ik gemakkelijk uitgebrande delen.

Meestal moet ik dan iets onderbelichten.
Ik vroeg me af of het gebruik van een UV filter een gunstig effect heeft op overbelichting in felle zon.

Iemand ervaring mee?