Auteur Topic: kruisspinnetjes  (gelezen 1329 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2007, 13:00:25 »
Dit soort foto's te maken is mij nog niet gelukt.
Ik gruwel van allerlei soorten insekten maar op deze foto's komen ze heel fraai uit.
Ik doe het je (nog) niet na.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: kruisspinnetjes
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2007, 13:00:25 »

lreyns

  • Gast
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2007, 12:35:26 »
Citaat
Hoi Lucien Sr,


Ik zou het niet weten. Ik las tot mijn verbazing dat Asplx nu ineens "global moderator" is geworden met vijf blauwe sterren en dat met 17 berichtjes (  :o ). Ik neem aan dat er daarom voor ons nog wel een sterretje of tien, of anders een balkje, in het verschiet ligt!!!


Groet van de andere senior ( ;) ) :

Wytze



Toch een prettig gevoel.... zo senioren onder elkaar  niet?

Aspic is denk ik door Pentaxman bevorderd tot Global Moderator, volgens mij iemand die bepaalde zaken op het forum kan en mag wijzigen.
Hij (pentaxman) zocht een tijdje geleden steun bij het draaiende houden van dit forum.

Wat dat betreft is Aspic een prima keuze en wil ik hem hier namens ons allemaal van harte proficiat wensen met zijn promotie. [smiley=beer.gif] [smiley=birthdays.gif]

Maar Aspic en Pentaxman kennende zullen ze zeker het forum op de hoogte brengen van dit heugelijke feit.

Groeten, Lucien


Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2007, 11:34:49 »
Hoi Lucien Sr,


Ik zou het niet weten. Ik las tot mijn verbazing dat Asplx nu ineens "global moderator" is geworden met vijf blauwe sterren en dat met 17 berichtjes (  :o ). Ik neem aan dat er daarom voor ons nog wel een sterretje of tien, of anders een balkje, in het verschiet ligt!!!


Groet van de andere senior ( ;) ) :

Wytze

« Laatst bewerkt op: 11 september 2007, 11:35:17 door Wytze »

lreyns

  • Gast
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2007, 23:45:05 »
Wytze,

Het vorige berichtje heb ik geplaatst omdat ik ook (eindelijk) wel eens "senior member" wilde worden. ;)
Heb nu ook 4 van die gouden sterren.
Waar houdt dit op???? 8-)

Groeten, Lucien

lreyns

  • Gast
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2007, 23:41:35 »
Citaat
Beste Luciën,


En dan echt tot slot van deze zeurkous: als ik nu werkelijk lees dat je de volle capaciteit uit een 300 mm lens hebt gehaald (idd dat wordt dan 450mm!) kan ik enige bewegingsonscherpte begrijpen. Leve de macro-lens (die ik helaas niet heb....)   :'(  !!


Ja........ en dan heb ik er nog niet bijverteld dat ik ze "uit het handje" heb genomen. :)

Groeten, Lucien

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2007, 14:57:22 »
WAUW hele mooie foto
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Ruben

  • Gast
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2007, 14:09:38 »
gaaf die eerste met dat mooie licht en de harde werkelijkheid ;):)

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2007, 21:35:45 »
Beste Luciën,

Bedankt voor het bijschrijven of... ik heb het niet goed gelezen, sorry.

Van die lichtdemping is het me nu duidelijk waarom je een keuze hebt gemaakt dit niet teveel te doen.

Een paar opmerkingen:

Ik lees dat je de voorkeur Av had ingesteld. Ik zou bij dergelijke beweegbare objecten misschien eerder voor Tv kiezen. Je zal zeggen dat je dan in de problemen komt met de achtergrond (scherptediepte) maar dat kan ik vanaf hier niet inschatten.

Gezien het feit dat de draden van het web een wezenlijk onderdeel van de foto zijn, en dus ook haarscherp moeten zijn, zou ik niet kiezen voor een spotmeting maar eerder voor de gehele meting.

En dan echt tot slot van deze zeurkous: als ik nu werkelijk lees dat je de volle capaciteit uit een 300 mm lens hebt gehaald (idd dat wordt dan 450mm!) kan ik enige bewegingsonscherpte begrijpen. Leve de macro-lens (die ik helaas niet heb....)   :'(  !!


Groet,


Wytze
« Laatst bewerkt op: 4 september 2007, 21:40:03 door Wytze »

lreyns

  • Gast
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2007, 21:23:00 »
Wytze,

Ik heb de opnamedetails er bij gezet....
Bij de eerste foto heb ik bijgeflitst omdat het beestje in een donker hoekje zat weggedoken. Resultaat was dat het spinrag waar het wespje gevangen zit wel heel erg is belicht. Wellicht zou ik dat met PS kunnen oplossen.. :-/
Ik heb geprobeerd het "licht" te dempen maar dan komen de schaduwen op het beestje zelf heel onnatuurlijk over.
Trouwens die bewegingsonscherpte bij de webdraden is bijna niet te voorkomen, bij het minste zuchtje wind "wiebelt" alles heen en weer. :D

Groeten, Lucien
« Laatst bewerkt op: 4 september 2007, 21:25:18 door lreyns »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: kruisspinnetjes
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2007, 20:47:40 »
Aiai,

Fraaie beestjes en plaatjes, Lucien! Kan je bij foto 1 met Picasa het licht iets dempen? Of heeft dit met mij monitor te maken? Ik vermoed dit laatste want ook bij de laatste foto komen de draden wel erg apart door op mijn scherm. Aan de ene kant scherp en aan de andere (onder-) kant lijkt de foto last van bewegingsonscherpte te hebben. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit in de foto zit. Ik ben trouwens erg benieuwd met welke lens je deze foto's hebt gemaakt en wat de instellingen waren. Ben benieuwd!! Deze wil ik ook graag maken!


Groet,


Wytze

lreyns

  • Gast
kruisspinnetjes
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2007, 20:23:13 »
Kruisspinnen hebben er lol in om pakketjes te maken, ze doen blijkbaar niets liever....



Spinnetje vanaf onder gezien (niet de meest fraaie kant overigens)

File size: 125860 bytes
File date: 2007:09:04 12:17:41
Camera make: PENTAX Corporation
Camera model: PENTAX K10D
Date/Time: 2007:09:02 14:47:47
Resolution: 694 x 1023
Flash used: Yes (manual)
Focal length: 55.0mm (35mm equivalent: 82mm)
Exposure time: 0.013 s (1/80)
Aperture: f/5.6
ISO equiv.: 100
Whitebalance: Auto
Metering Mode: center weight



Ander spinnetje vanaf de bovenzijde bezien.

File size: 330491 bytes
File date: 2007:09:04 12:17:28
Camera make: PENTAX Corporation
Camera model: PENTAX K10D
Date/Time: 2007:08:05 12:45:20
Resolution: 1024 x 923
Flash used: No
Focal length: 300.0mm (35mm equivalent: 450mm)
Exposure time: 0.0063 s (1/160)
Aperture: f/5.6
ISO equiv.: 400
Whitebalance: Manual
Metering Mode: spot
Exposure: aperture priority (semi-auto)
« Laatst bewerkt op: 4 september 2007, 21:17:19 door lreyns »