Auteur Topic: 50-135mm vandaag getest  (gelezen 2954 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2010, 17:41:38 »
Dat is natuurlijk niet raar, dat Tokina ook een dergelijke lens heeft.

Aleen is het dan ontzettend krom om voor die Tokina  voor  589 ero te koop is en voor de bijna exact dezelfde Pentax ruim 900 euro mag worden afgetikt. ::)

JA, idd. SDM, weather sealling en de Pentax coating mogen dan wel een hogere prijs rechtvaardigen,maar niet zoveel........Je betaald m.i. voor de Pentax-naam (en of dat zó veel waard is). Hetzelfde speelt bv bij de 12-24..........ook zo'n groot verschil.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2010, 17:41:38 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2010, 17:34:51 »
Ik heb vroeger heel veel met de combo ME-Super+winder+SMC 135 F2.5 sport gefotografeerd. Lag heerlijk in de hand en kwa gewicht niet te vegelijken met mijn tegenwoordige K7+50-135 combo, maar die combo voelt in elk geval niet aan als een bulk plastic.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2010, 17:02:07 »
Het is natuurlijk een kwestie van smaak en voorkeur. Wat mij zeer bevalt is de range, waar bij andere merken een gat zit. Alleen Tokina doet iets dergelijks, óók F2.8 en vergelijkbaar qua maten, zij het iets zwaarder. Mèt de batterijgreep onder de camera vind ik het een uitermate gebalanceerd geheel wat ook zeer stabiel in de hand ligt. Met zo'n extra brede neopreen draagriem heb je ook niet veel last van het gewicht.

Ik geloof dat ik gewoon erg ouderwets ben: ik ben opgegroeid met camera's die je gewoon in 1 hand vast kunt houden, zoals iedere normale spiegelreflex van vroeger: pak eens een me-super met een 100mm objectief: dat is gewoon een heel lichte camera vergeleken met een K20D; als er dan ook nog eens batterygrips en loodzware objectieven worden gebruikt, is de camera de afgelopen 30 jaar ondanks alle technische vooruitgang bijna 3 x zo zwaar geworden.

Ik weet wel dat ik appels en peren vergelijk, maar toch: voor mij voelt het gewoon niet lekker.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2010, 15:00:29 »
Aantallen...
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

gnodde

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2010, 14:18:57 »
SDM, Weather sealing?

Dat kan best. Kijk maar eens naar het prijsverschil tussen de 18-55 met en zonder WR: bij cameranu kost de ene € 50,- en de ander € 119,=, dus ruim 2x zoveel!

Jan.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2010, 14:03:46 »
SDM, Weather sealing?
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

ArjanvH

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 13:50:46 »
Wat mij zeer bevalt is de range, waar bij andere merken een gat zit. Alleen Tokina doet iets dergelijks, óók F2.8 en vergelijkbaar qua maten, zij het iets zwaarder.


Dat is natuurlijk niet raar, dat Tokina ook een dergelijke lens heeft.

Aleen is het dan ontzettend krom om voor die Tokina  voor  589 ero te koop is en voor de bijna exact dezelfde Pentax ruim 900 euro mag worden afgetikt. ::)

newmikey

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 12:05:55 »
Nou, als jij deze lens onopvallend aanwezig vindt kunnen zijn, dan is dat een mening, maar ik vind het een onbeschoft zware en indrukwekkende lens, en zeker geen lens die ik vaker ga gebruiken, daar ben ik ook wel achter.

In plaats van een lekker handzame camera, zelfs met de 12-24, heb ik nu een log beest om mijn nek hangen......
Optisch is het allemaal heel dik in orde, de AF vind ik wel wat traag, maar het werkt fijn. en de lens voelt heerlijk aan, maar voor mij is het niets......................

Het is natuurlijk een kwestie van smaak en voorkeur. Wat mij zeer bevalt is de range, waar bij andere merken een gat zit. Alleen Tokina doet iets dergelijks, óók F2.8 en vergelijkbaar qua maten, zij het iets zwaarder. Mèt de batterijgreep onder de camera vind ik het een uitermate gebalanceerd geheel wat ook zeer stabiel in de hand ligt. Met zo'n extra brede neopreen draagriem heb je ook niet veel last van het gewicht. Mèt en zònder zonnekap bedoelde ik dit mee:


Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #11 Gepost op: 9 juli 2010, 23:16:33 »
De 50-135 is een heerlijke lens en ik ben eigenlijk verbaast over hoeveel hij op mijn camera zit, het is bijna mijn standaardlens geworden. Mèt zonnekap is hij wel enigzins imponerend en dreigend maar zonder is hij onopvallend aanwezig.

Nou, als jij deze lens onopvallend aanwezig vindt kunnen zijn, dan is dat een mening, maar ik vind het een onbeschoft zware en indrukwekkende lens, en zeker geen lens die ik vaker ga gebruiken, daar ben ik ook wel achter.

In plaats van een lekker handzame camera, zelfs met de 12-24, heb ik nu een log beest om mijn nek hangen......
Optisch is het allemaal heel dik in orde, de AF vind ik wel wat traag, maar het werkt fijn. en de lens voelt heerlijk aan, maar voor mij is het niets......................
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2010, 13:47:49 »
Een mooie lens, waarmee ik dit jaar toch een paar hele mooie foto's heb gemaakt.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2010, 12:07:11 »
Je zal je nog verbazen over de 50-135 Hans. Deze lens zit bij mij eigenlijk ook altijd op de camera, meer dan de 16-50 in elk geval.
Zoals je al gemerkt hebt is het mechanisch gewoon een pro lens. De AF is niet supersnel, maar ruim voldoende.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, maar voor mij is dit de enige lens die in staat is plaatjes af te leveren waar je normaal gesproken een goede prime voor nodig hebt. Je 55mm F1.8 zal zeker nog beter zijn, maar ik zou toch eens een testje doen, niet zozeer om te zien dat die 55mm beter is, maar hoe goed die 50-135 is.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

newmikey

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2010, 09:37:08 »
De 50-135 is een heerlijke lens en ik ben eigenlijk verbaast over hoeveel hij op mijn camera zit, het is bijna mijn standaardlens geworden. Mèt zonnekap is hij wel enigzins imponerend en dreigend maar zonder is hij onopvallend aanwezig. Ik gebruik hem vaak met de Metz 58 op de camera bij muziekvoorstellingen en schoolgelegenheden. Mijn enige, eigenlijk onzinnige, klacht is dat het eigenlijk een 40-135 zou moeten zijn, ik mis vaak aan de onderkant een ietsiepietsie bereik en dan is het wisselen geblazen.

De kleuren, onscherpte en scherpte en snelheid van focussen zijn allemaal dik in orde en ergonomisch vind ik het ook een plezierig geval.

Heb wel eens horen zeggen dat deze lens het equivalent is van Canon-L glas voor een fractie van de prijs. Géén idee of dat nou niet weer overdrijving is aangezien ik nooit Canon heb gehad, much less L-lenzen, maar toch...

Een geweldige en multifunctionele lens - portretten, feestjes en voorstellingen, stadsfotografie en nog véél véél meer zaken zijn de onderwerpen waar deze lens zich helemaal thuisvoelt!

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2010, 07:37:49 »
Erg mooi hoor. Voor een zoom de 50-135 een erg mooie bokeh!
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2010, 01:00:38 »
Ik gebruik maar even een oude discussie over dit objectief:

Dit weekend heb ik de zo veel geroemde 50-135 te gast.
Als gekend tegenstander van zoomlenzen en autofocus ben ik erg benieuwd wat ik ervan vind.

Vanavond heb ik het joekel op mijn K10 gezet, en de camera is meteen 2 x zo zwaar, of meer..........
En ik, gewend aan primes of de 12-24 zoom, de enige zoom die ik heb, was erg onder de indruk van de loodzware penis die er opeens aan mijn tot dan toe zo lieve camera hing.................

Morgen, of later vandaag beter gezegd, ga ik een paar testjes doen, en wellicht weet ik een paar foto's te plaatsen.

Maar als ik het toestel zo in mijn hand heb, en ik draai aan de machtige focus- en zoomring, dan voel ik meteen al wat dit objectief zo bijzonder maakt: wat voelt en draait dat allemaal lekker, en wat geeft dat gewicht een onwennig maar toch lekker gevoel.......... alsof je met een professionele camera rondloopt, wat natuurlijk onzin is, want ik weet heel erg zeker dat mijn 55/1.8 K-objectief op 55mm de 50-135 op alle kanten gaat passeren, dat ga ik niet eens testen.......
Maar tussen de 55 en de 100 heb ik niets, niet eens een aftandse oude zoom, en de 77mm is ook een heel dure aanschaf, en oude pentaxen in dit segment zijn ook erg zeldzaam en duur..................
Niet dat ik van plan ben de lens aan te schaffen hoor  ;D

En het is natuurlijk lekker licht door je zoeker, want dat vindt ik wel een van de grootste ergernissen van zooms; de 12-24 is 4.0, terwijl de 14mm prime 2.8 is, net als dit wonder van lenstechniek!

Wellicht later meer bevindingen,

groeten, hansli

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 01:04:57 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Sandra

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 16:46:48 »
De Pentax 50-135 bevalt zo te zien! :)

Mooie foto's !!!

RonHendriks

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2009, 20:41:21 »
Mooie foto's. Is ook een heerlijke lens, alleen gebruik ik hem maar af en toe. Moet ik ook eens serieus naar kijken hoe ik dat ga doen.

Danny

  • Gast
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2009, 20:39:23 »
Superlens! Daar wil ik nog wel foto's van zien! :toppie:

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:50-135mm vandaag getest
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2009, 20:27:24 »
Wat een heerlijk objectief. Qua resolutie niet te verslaan en jou foto's tonen dat wederom aan. Mooie scherpte diepte en composities overigens.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

krisc

  • Gast
50-135mm vandaag getest
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2009, 19:44:43 »
Vandaag in Brussel een paar leuke foto's geshoot met m'n nieuwe aanwinst,de 50-135mm(Merci,San)