Auteur Topic: Interieur van een kerk  (gelezen 942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elkim

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2009, 17:27:23 »
mooi werk, ook ik ben zeer te spreken over deze vorm van HDR  techniek. mooie compositie en door het grotere bereik zeer mooi uitgebalanceerd licht. 3 en 5 zijn voor mij zeer geslaagd, en zouden niet misstaan op een mooi groot canvas.
ze komen ook bij mij niet helemaal haarscherp over maar dat kan misschien aan de HDR liggen?
knap werk. :) tijd voor een 10-20
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2009, 17:28:16 door elkim »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Interieur van een kerk
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2009, 17:27:23 »

Alwin

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2009, 11:29:34 »
Het is de Hooglandse kerk in Leiden.

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2009, 01:04:25 »
Wat een prachtige reeks, Alwin! Nummer 3 en 5 springen er nog meer uit! Welke kerk/waar is dit?
K-5 en wat lenzen

Alwin

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2009, 20:28:45 »
Hallo Jazzer,

Via een link op dit forum ben ik inderdaad een verscherpings- en ruisverminderingstechniek gaan gebruiken. Hierbij nog een keer de link:

http://www.ephotozine.com/article/SharpenoMatic--a-digital-sharpening-technique-4909

Heb je een mening over deze verscherpings- en ruisonderdrukkingstechniek?
't Is wel zo dat ik deze techniek ook op de foto's van deze draad die je nu leest heb toegepast, niet alleen op de Oudenbosch foto's. En op de foto's van deze draad zijn wel struktuurdetails zichtbaar. Niettemin ook niet op alle foto's even goed. Maar dat kan ook weer komen door het HDR-procédé.
Wat verder misschien meespeelt is dat het interieur van de kerk in Oudenbosch een replica is van de St.Pieter in Rome, zonder dat ze het geld ervoor hadden om ook dezelfde materialen te gebruiken. Het is bijvoorbeeld geen echt marmer, maar een laagje namaakmarmer op de pilaren. Het geheel doet daarom ook wat gladjes en plastic aan. Dat klopt wel op die foto's.
En verder is het dynamisch bereik van de Raw-foto's zo groot, dat je meestal wel een op daglicht gelijkende situatie kunt weergeven op de Jpg (je kunt de onderbelichte gebieden "wegtrekken" met het "Fill light" commando), terwijl in echt die kerk op veel plaatsen best wel donker was. Dat doet ook wat kunstmatig aan, zou het niet?

Gr. Alwin
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2009, 20:44:45 door Alwin »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2009, 20:19:23 »
Top HDR foto's, mooie kleuren en prima composities
Ik heb wel een opmerking, een paar foto's staan net een tikkeltje te scheef
Desalniettemin inspirerend vastgelegd
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2009, 20:19:50 door bbwijdieks »

Alwin

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2009, 19:57:23 »
Hallo Yves,

Ik had Photomatix al redelijk afgeschreven als een pakket waarmee ik alleen maar vrij kunstmatig ogende foto's kon maken. Ik heb deze keer het niet veel anders gedaan dan andere keren, daarom ben ik blij verrast met deze realistischer ogende HDR-foto's.

Wat ik altijd al deed en zo ook deze keer: Ik trek in Photomatix vooral aan de schuiven en druk op de knoppen die een duidelijk effect teweegbrengen. Dat zijn "strength" (schuif), "Light Smoothing" (knoppen)(vooral deze twee) en "Luminosity" (schuif). Ik probeer dan combinaties uit van standen van deze parameters. Als je Photomatix kent, zul je waarschijnlijk ook op deze manier gewerkt hebben. "Strength" zet ik vaak op 50, 70 of 100. "Light Smoothing" moet niet te ver naar links staan, want dat levert plastic plaatjes op, tenzij je dat beoogt, alsook halo's en oplichtende gebieden. Zoals het muurorgel rechtsboven in foto 2. Wat je volgens de mores het beste kunt vermijden, maar het is me niet gelukt dat muurorgel gemiddeld te belichten. Maar soms kunnen oplichtende gebieden ook delen van de foto belichten op een manier dat je het mooi vindt. Zoals het houten kabinet en de muur erboven rechts op foto 4.
Ook kun je met minder dan vijf foto's gaan werken. Als je de schaduwpartijen meer wilt benadrukken kun je een foto met een hogere belichtingswaarde weglaten en kijken hoe dat uitpakt. Het lijkt me vrij algemene info die ik hier gegeven heb - ik bedoel veel is al vaker genoemd op dit forum - maar misschien dat je er iets aan hebt.

gr. Alwin
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2009, 20:51:49 door Alwin »

Alwin

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2009, 18:52:22 »
Lysvik,

Ik heb de site "How to use an Ultra-wide" gelezen en vond het leerzaam. Bedankt!

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2009, 14:10:03 »
HDR heeft zijn voor- en nadelen. 't Is vanzelfsprekend een technische prestatie om zowat de hele dynamiekomvang die het menselijk oog aankan, samen te persen in een 8-bits RGB-afbeelding, maar de foto's lijken dan minder natuurgetrouw. Ze zijn wel bijzonder geschikt voor architectuur- of cultuurhistorische studie omdat geen details verloren gaan in duistere schaduwen en hooglichten.
Hier valt de graad van onnatuurlijkheid nog heel goed mee, moet ik toegeven.

Het eigenaardigste vind ik zelfs dat je in "Oudenbosch" geen HDR hebt toegepast en die foto's desondanks meer op tekeningen lijken dan deze. Zijn ze misschien in hoge mate aangescherpt en/of ruisvrij gemaakt?
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2009, 14:11:35 door Grandkazoo »

RonHendriks

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2009, 13:41:07 »
Heel mooi, ik zat al te bedenken waar je die hdr nou moet toepassen, maar dit een prachtig resultaat.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2009, 09:45:44 »
Mooie foto's Alwin. Mooi licht ook.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2009, 09:15:31 »
Citaat
Dank voor je reaktie. De foto's zijn genomen met de Sigma 17-70 mm, foto 3 is genomen op 17 mm, dus nog meer groothoek was niet mogelijk. Ik had wel meer naar achter kunnen wandelen, daar heb je gelijk in. Ik heb wel de Sigma 10-20 mm in bestelling bij Digital Street, 'k ben benieuwd wanneer die gaat komen, want ze hadden hem niet op voorraad leverbaar.

gr. Alwin


Als je eenmaal de 10-20mm binnen hebt Alwin zul je verstelt staan van de mogelijkheden die deze lens in gebouwen, maar ook buiten biedt! Het verschil tussen 10 en 17mm is enorm. Kijk dan ook even naar deze info van Ken Rockwell. Het heeft mij goed op weg geholpen om direct al meer uit de lens te halen. Nogmaals, fraaie foto's Alwin!

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2009, 00:12:45 »
Knappe foto's, Alwin!  Je hebt de smaak goed te pakken, hè?

Dit is HDR naar mijn goesting: functioneel en subtiel getonemapped. Kan je misschien kort je werkwijze eens beschrijven?

Oh, ja: de laatste is mij favo: heerlijke lichtwerking op die zuilen.

GRoetjes,
Yves

Alwin

  • Gast
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2009, 23:55:39 »
Dank voor je reaktie. De foto's zijn genomen met de Sigma 17-70 mm, foto 3 is genomen op 17 mm, dus nog meer groothoek was niet mogelijk. Ik had wel meer naar achter kunnen wandelen, daar heb je gelijk in. Ik heb wel de Sigma 10-20 mm in bestelling bij Digital Street, 'k ben benieuwd wanneer die gaat komen, want ze hadden hem niet op voorraad leverbaar.

gr. Alwin
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 23:58:08 door Alwin »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Interieur van een kerk
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2009, 23:31:58 »
Mooie foto's hoor. Foto 3 vind ik het meest geslaagd. Iets meer afstand/groothoek had de voorgrond meer gevuld met de fraaie vloer.

Alwin

  • Gast
Interieur van een kerk
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2009, 23:22:19 »
Ik fietste vanochtend langs deze kerk en er stond een groot bord voor dat deze toegankelijk was voor bezichtiging. En ik had nog mijn fototas met statief bij me ook.
Alle foto's zijn gemaakt met de HDR techniek. Ik heb nu geëxperimenteerd met het aantal foto's om te komen tot één HDR foto's. Bij foto's 1 en 3 heb ik de eerste van de vijf foto's weggelaten, vier foto's in totaal dus per HDR-foto. Het resultaat is dat er meer onderscheid is tussen de donkere en lichte delen van de foto - als ik het goed zie, wat ik best mooi vind.



1.


2.


3.


4.


5.


mvg. Alwin