Auteur Topic: Echte supporter  (gelezen 621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey

  • Gast
Re:Echte supporter
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2011, 11:02:13 »
Albert: je horizontalen lopen nog steeds niet goed, draaiing was 1.34 graden naar rechts, gemeten op de onderkant van één van de balkons.

Jan: ietwat over gecorrigeerd naar mijn smaak.

Over perspectief correctie: houdt er rekening mee dat ons oog verwacht dat bij een bepaald camerastandpunt de bovenkant van gebouwen smaller is dan de onderkant - de bovekant is immers verder weg. Ons brein interpreteert visuele informatie tot een diepte beeld. Door alle lijnen helemaal verticaal te trekken doet ons brein nu het omgekeerde: het concludeert dat het gebouw blijkbaar naar ons toe overhelt zodat de afstand van ons oog tot de onderkant gelijk is aan die tot de bovenkant van de gebouwen. Het natuurlijkst is het om nog een klein beetje perspectief te laten zitten, minder dan het was maar meer dan niets.

Kijk eens naar dit voorbeeld, een snelle edit in GIMP (mag uiteraard weg als je er bezwaar tegen hebt):

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Echte supporter
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2011, 11:02:13 »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Echte supporter
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2011, 23:23:10 »
De lijnen waren daar echt lastig, er is daar werkelijk niets horizontaal en ook verticaal mankeert er wel eens wat aan.
Dat geld overigens ook voor ons huis hoor  :D ;)

Ik heb een 30 tal foto's waarbij ik mij geen raad weet met de lijnen, ik heb nog goed voor ogen staan hoe het eruit zag maar soms komt het foto´s heel raar over.
Ik heb er een van een gebouw met prachtige blauwe tegels, de straat was te smal om er iets fatsoenlijks op te krijgen, dus de foto een beetje diagonaal gemaakt. Het is maar moeilijk om de lijnen om de foto een beetje fatsoenlijk te krijgen, of de gevel hangt over of het gebouw staat er raar op.
Ik zal hem dadelijk even plaatsen.

Edit : http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20185.new#new


Met vriendelijke groet,
Albert
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2011, 23:46:47 door Albert »
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Echte supporter
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2011, 22:47:22 »
Ik vond die vallende lijnen in het origineel eigenlijk niet zo erg: heeft iets natuurlijks wat met de perspectiefcorrectie is verdwenen. bij het origineel was het duidelijk dat Albert vanop straatniveau omhoog heeft geschoten - bij de versie van Jan lijkt het of Albert recht vooruit, vanop de de eerste verdieping aan de overnkant heeft geschoten.

Hoe dan ook een mooie frisse foto met heerlijke kleuren.

gnodde

  • Gast
Re:Echte supporter
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2011, 22:41:41 »
En als je dan toch aan het "draaien" bent, kun je net zo goed wat perspectief-correctie toepassen  ;) :D :



(Als je dit, om wat voor reden dan ook, niet bevalt, haal ik hem zo weer weg.

Jan.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Echte supporter
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2011, 22:19:23 »
Gisteren even de tijd gehad om wat door Porto te zwerven met mijn pas aangekochte K10D.
Dat is even wennen, hij is zwaarder aan mijn nek dan de IstDs en heeft heel veel meer mogelijkheden.
Verder heb ik gemerkt dat ik de camera moet leren rechter te houden, de meeste foto's hangen wat rechts naar beneden, dat is wel snel recht te zetten, maar toch beter opletten.
Verder vind ik de kleuren wat minder sprankelend uit de camera komen, maar ook dat is, doordat ik alleen RAW fotografeer, ook snel op te lossen.

In een oud deel van Porto kwam ik deze gebouwen tegen, hier woont dus een echte voetbalsupporter.
Overigens is het naastgelegen kantoor nog steeds te huur.  ;D

Met vriendelijke groet,
Albert


Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters