Auteur Topic: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker  (gelezen 3389 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2019, 18:27:12 »
Dankjewel.
Niet echt hetgeen waar ik vrolijk van wordt, maar het is niet anders. Zelf oplossen gaat het niet worden. Op dit moment zijn mijn voorbeeldweergaves op het scherm ook al voorzien van rode silouetten op alle plekken waar wit normaal zou zijn. Ja ik geef het dus op. vrees ik. Dan maar camera + extra lens foetsie en kijken voor wat anders. Doet mij pijn zo'n beslissing want ik was echt blij met dit toestel. En ben het opnieuw na een aantal jaren niets nu ik zelf weer zover ben dat ik het weer de lol heb om het zelf te doen, er op uit en plaatsjes schieten.
Hoi

even google op aperture problem pentax kx

Het mechaniek in de body dat het diafragma aanstuurt is waarschijnlijk kapot, een veel voorkomend probleem bij de instap modellen van Pentax.
Km kx K30 K50 K70.
De modelen met enkele cijfers zitten anders in elkaar en hebben er geen last van.
https://www.youtube.com/watch?v=1ZZoTUQvwBI

Als je het niet zelf kunt repareren, is het goedkoper om een andere tweedehands body te kopen
Een K5 of K3 kost tegenwoordig ook niet veel meer en is een robuustere camera.

Gert Jan

Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2019, 18:27:12 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2019, 23:24:18 »
Hoi

even google op aperture problem pentax kx

Het mechaniek in de body dat het diafragma aanstuurt is waarschijnlijk kapot, een veel voorkomend probleem bij de instap modellen van Pentax.
Km kx K30 K50 K70.
De modelen met enkele cijfers zitten anders in elkaar en hebben er geen last van.
https://www.youtube.com/watch?v=1ZZoTUQvwBI

Als je het niet zelf kunt repareren, is het goedkoper om een andere tweedehands body te kopen
Een K5 of K3 kost tegenwoordig ook niet veel meer en is een robuustere camera.

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2019, 21:41:53 »
Dat is niet echt de oplossing, want zelfs op automaat is de belichting van iedere foto op dit moment 3 x niks. Gemaakte foto's zien er niet uit !!.
Ik heb het vermoeden dat er meer mis is met mijn camera. Denk echt dat ik hem naar ome dokter moet brengen op korte termijn, want zo is de lol van mooie foto's maken heel snel weg.
Weet er nog iemand een goed adres voor mij in de buurt van Doetinchem ?

Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2019, 15:51:55 »
Als je een belichtingsprogramma gebruikt, dan kan je de foto's lichter maken door de belichtingscorrectieknop op + 1 tot en met + 3 te zetten.
Bij handmatig belichten (M) kan natuurlijk het diafragma wijder ingesteld worden en/of de sluitertijd langzamer.

Groeten, Arno

Offline jmnetje

  • Junior Member
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Worstel en kom boven Altijd !!!!
    • Mijn persoonlijke website (meer voor testdoeleinden opgezet)
Foto's van mijn Pentax K-x zijn standaard te donker
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2019, 21:46:43 »
Ohhh, een onderwerp waar heel veel over geschreven wordt, maar helaas te veel en ik vind niet de reden van mijn probleem hierin terug.
Door mijn ziekte heeft mijn camera een paar jaar stilgelegen, maar ik wil nu de draad graag weer oppakken omdat fotografie nu eenmaal een prachtige hobby is.
Dus bij deze, mijn K-x maakt ongeacht welke lens ik gebruik de foto's te somber op dit moment. Eigenlijk alle foto's vallen te donker uit. Zelf een foto in een zonnige omgeving wordt somber weergegeven wanneer ik de foto bekijk.
Kan dit komen door een paar jaar stilliggen van de camera ?
Maar veel belangrijker, wat kan ik er aan doen. Hij heeft zeker 4 jaar niet gebruikt in de tas in de kast gelegen (doodzonde) ja ik weet het.
Maar wie weet of ik er zelf wat aan kan doen, of dat een fotospeciaalzaak mij een helpende hand kan bieden of iemand uit de groep. Ik wil heel graag weten wat hiervan de reden is. Want ik wil nu weer graag maar de lol ontbreekt vanwege de donkere kwaliteit van de foto's.
Wie oh wie heeft de tip voor mij.
Laat maar horen mensen. Alle hulp is welkom. :-[ De donkere instelling en dus weergave in de foto's (somber noem ik het) is dus standaard geworden. ik verdenk zelf een foute instelling, maar terug naar fabrieksinstellingen was ook niet de oplossing. HELP
« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 23:42:38 door jmnetje »
Na een aantal jaren ik worstel en kom boven ben ik er langzamerhand weer.