Auteur Topic: Nik Collection desktop Gratis  (gelezen 1681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 21:01:41 »
Je kunt wel kiezen bij de plugin voor jpg-opslag. Na bewerking wordt dan een jpg in LR geļmporteerd.[...]
Verhip  :) Ooit gekozen voor 16bit TIFF en helemaal vergeten dat jpeg een keuze was.......
Ook met deze wetenschap zou ik zelf nooit kiezen om in LR al een jpeg aan te maken: jpeg is 8bit en gecomprimeerd. Je gooit dus veel informatie weg en je (ik) weet nooit zeker of de laatste bewerking ook daadwerkelijk de laatste bewerking is  ;D 8) Pas bij export uit LR komt bij mij jpeg in beeld........
Maar een TIFF heeft idd een grotere bestandsomvang, vraagt dus meer schrijfruimte en langere laad- en bewerkingstijden in bewerkingsprogramma's maar dat weegt voor mij op voor het kwaliteitsbehoud.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2016, 21:01:41 »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2016, 20:32:21 »
Te beginnen met het laatste....in LR zelf kun je toch geen jpg opslaan? Dat kan pas als een foto gaat exporteren.
Je kunt wel kiezen bij de plugin voor jpg-opslag. Na bewerking wordt dan een jpg in LR geļmporteerd. Die verschijnt automatisch als een soort virtuele kopie naast de originele RAW.
Ik kies voor jpg vanwege de bestandsomvang. Als je niet steeds de jpg blijft bewerken verlies je nauwelijks nog kwaliteit.
Bij TIFF verlies je geen kwaliteit bij nabewerking. Vandaar mijn vraag/suggestie om bij meerdere bewerkingen te starten met TIFF en pas als laatste te kiezen voor jpg.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2016, 20:28:53 »
Om je op weg te helpen, kijk op de volgende filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=YzcEmInTvGw
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2016, 17:58:03 »
De mooie nik filters zijn nu gratis te downloaden en te gebruiken. [...]
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39745.0  ;)

Ik gebruik deze set al een tijd. Eerst in een soort van verlengde proefperiode  ;C :angel: maar nu toch maar opnieuw gedownload en de oude set vervangen. Ik ben vooral fan van silver efex.

Ook gedownload. Vele opties zie ik. Nice to have!

Nu nog leren deze plugins effectief te gebruiken... Wie werkt er al mee en wie heeft tips?
Ik werk bv in LR: Als je plugins achter elkaar gebruikt, sla je dan op in TIFF en na de laatste bewerking in jpg?
Te beginnen met het laatste....in LR zelf kun je toch geen jpg opslaan? Dat kan pas als een foto gaat exporteren.
Als ik een foto vanuit LR in een externe bewerkers wil bewerken, of dit nu NIK, Photoshop of een andere plugin is, kies ik voor de optie "een kopie bewerken met lightroom-aanpassingen", zelfs als ik nog geen aanpassingen aan de foto heb gedaan in LR. LR maakt dan eerst een kopie en opent dan de plugin. Nadat ik klaar ben met de bewerking in de plugin, is de bewerking ook zichtbaar in de bewerkingsmodule (op de door LR aangemaakte kopie). Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik eerst naar de bibliotheekmodule moest oid. Ook ik heb er voor gekozen om bewerkingen in een 16bit ongecomprimeerde TIFF op te laten slaan.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2016, 15:25:16 »
Ik werk al met Nik software. Ik gebruik het haast altijd als plug-in binnen LR. Meestal gebruik ik HDR efex pro en Silver efex pro. Heerlijke plug-ins in het gebruik. Het resultaat van de plug-in is een TIFF bestand. Hoeveel bits weet ik niet. De bewerkte foto is niet meteen zichtbaar binnen de bewerkingsmodule van LR. Je moet eerst naar de bibliotheekmodule gaan en de map aanklikken waar het bestand in is opgeslagen. Dan wordt hij ook zichtbaar binnen de bewerkingsmodule.

Wat je beschrijft klopt, maar dat ligt aan je instellingen van LR. Het aantal bits geef je zelf aan. Bij tab bewerken kies je voorinstellingen. Dan extern bewerken. En daar kan je aangeven hoeveel bit de TIFF moet zijn. Ook kan het extern bewerkt bestand meteen zichtbaar zijn in de LR catalogus. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Gaat bij mij eingenlijk bijna altijd goed. Soms moet ik even terug naar de bibliotheek, maar meestal niet.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2016, 14:01:15 »
Ik werk al met Nik software. Ik gebruik het haast altijd als plug-in binnen LR. Meestal gebruik ik HDR efex pro en Silver efex pro. Heerlijke plug-ins in het gebruik. Het resultaat van de plug-in is een TIFF bestand. Hoeveel bits weet ik niet. De bewerkte foto is niet meteen zichtbaar binnen de bewerkingsmodule van LR. Je moet eerst naar de bibliotheekmodule gaan en de map aanklikken waar het bestand in is opgeslagen. Dan wordt hij ook zichtbaar binnen de bewerkingsmodule.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2016, 12:48:31 »
Ook gedownload. Vele opties zie ik. Nice to have!

Nu nog leren deze plugins effectief te gebruiken... Wie werkt er al mee en wie heeft tips?
Ik werk bv in LR: Als je plugins achter elkaar gebruikt, sla je dan op in TIFF en na de laatste bewerking in jpg?



Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2016, 20:27:47 »
en zet ze gelijk als plug in in PS. Is het makkelijkste.
Gr. Joop

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Nik Collection desktop Gratis
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2016, 15:29:19 »
De mooie nik filters zijn nu gratis te downloaden en te gebruiken.

https://plus.google.com/+NikCollection/posts/AFGsG2Di7EK

en de site van nik zelf:

https://www.google.com/nikcollection/
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! Itā€™s just a Xerox of what just happened"