Auteur Topic: Foka overgenomen.....  (gelezen 4040 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2016, 23:11:04 »
"Groeiambities" in een markt die alleen maar kleiner wordt. Klinkt als een kip zonder kop........

Volgens cipa is januari wereldwijd de slechtste verkoop januarimaand voor de Japanse camera fabrikanten sinds 2002. Spiegelreflexen -20 %, maar wel een groei van 22 % in mirrorless.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2016, 23:11:04 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2016, 22:28:03 »
Nu is Kamera Express de eigenaar geworden van Foka.
Daarnaast heeft Kamera Express foto Klein overgenomen en is van plan om verder te gaan met de XL winkels.

http://www.connexieb2b.nl/actueel/11912/soap-gaat-door-kamera-express-koopt-na-failliete-foto-klein-nu-ook-foka.html

"Groeiambities" in een markt die alleen maar kleiner wordt. Klinkt als een kip zonder kop........

Ik blijf er bij, een winkel in het centrum is alleen nog interessant voor dingen die je moet passen en niet steeds terug wil sturen. Hoewel dat zelfs minder wordt.
Parkeerkosten en bereikbaarheid, in samenhang met een zeer beperkt assortiment nekken deze winkels.

RonHendriks

  • Gast
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2016, 00:13:08 »
Poeh......ik blijf vinden dat al die winkels veel te veel overhead kosten met zich meebrengen. Ik zie dit geen jaren goed gaan.

Stout

  • Gast
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #23 Gepost op: 6 maart 2016, 11:01:49 »
Nu is Kamera Express de eigenaar geworden van Foka.
Daarnaast heeft Kamera Express foto Klein overgenomen en is van plan om verder te gaan met de XL winkels.

http://www.connexieb2b.nl/actueel/11912/soap-gaat-door-kamera-express-koopt-na-failliete-foto-klein-nu-ook-foka.html

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2016, 21:15:06 »
Citaat
Dit is precies de kern van het probleem. Klein had met enkel de XL shop in Barendrecht het waarschijnlijk prima kunnen redden. Een flinke brok in de internet verkoop in combinatie met 1 grote winkel waar alles te zien en kopen is.

De sleutel van Cameranu? een prima winkel in Urk, met deskundige mensen. Alles kunnen zien en voelen. Direct meenemen of op het verlanglijstje voor internet een paar maanden later. Ja de combi van een goede winkel en een vlotte webshop dat lijkt het wel te zijn. Hoop maar dat ze het nog lang volhouden.
Trouwens fotobooms (Amsterdam) net zo
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2016, 20:59:22 »
Foka, mijn Manfrotto statief gekocht in de jaren '90. Mijn allereerste aankoop die ik met pinpas betaalde.... Moet er altijd aan denken als ik mijn statief pak. ;-)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2016, 13:32:40 »
Tja, klein, niet zo'n fijne zaak in barendrecht. Moet wel zeggen, dat de zaak op de Weena in Rotterdam een erg fijne zaak was was zeer deskundig personeel. Het heette vroeger natuurlijk niet voor niets Foto Klein Professional. En Foka, ook heel veel spullen gekocht daar, altijd een hele fijne zaak gevonden. Hoop dat het zo blijft.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2016, 09:29:21 »
Niet ?

Ok ..   mooi zo .. dan valt de schade nog mee ..  ...   :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2016, 09:24:42 »
Foto Klein .. mijn Kr gekocht ( failliet )
Foka ....  mijn K5 gekocht  ( failliet )
Kamera Expres ... mijn  K3 gekocht ... ( sorry als jullie nu ook in de problemen komen )

Foutje Thoran,

Foka is NIET failliet!

RonHendriks

  • Gast
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2016, 09:02:09 »
Het valt boekhoudkundig blijkbaar niet te verantwoorden om als keten flink wat outlets te hebben en dan tegen internetprijzen te gaan verkopen. Dat is wel waar de klanten om vragen.

Dit is precies de kern van het probleem. Klein had met enkel de XL shop in Barendrecht het waarschijnlijk prima kunnen redden. Een flinke brok in de internet verkoop in combinatie met 1 grote winkel waar alles te zien en kopen is.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2016, 22:37:35 »
Foto Klein .. mijn Kr gekocht ( failliet )
Foka ....  mijn K5 gekocht  ( failliet )
Kamera Expres ... mijn  K3 gekocht ... ( sorry als jullie nu ook in de problemen komen )

Oke, blijf weg bij mijne winkel hé ;D ;)
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2016, 21:34:03 »
Foto Klein .. mijn Kr gekocht ( failliet )
Foka ....  mijn K5 gekocht  ( failliet )
Kamera Expres ... mijn  K3 gekocht ... ( sorry als jullie nu ook in de problemen komen )
Ik heb een dergelijk verhaal:

Mijn K20D kocht ik bij Speedtronics. Deze winkel was binnen een jaar na mijn aankoop failliet.
In hetzelfde pand als waar Speedtronics zat kwam toen Foto Klein. Deze zou het volgens de verkoper toen veel langer kunnen volhouden dan Speedtronics omdat Foto Klein een veel grotere organisatie betrof. Maar zie: Anderhalf jaar na mijn aankoop van de 6D is ook Foto Klein failliet. Het valt boekhoudkundig blijkbaar niet te verantwoorden om als keten flink wat outlets te hebben en dan tegen internetprijzen te gaan verkopen. Dat is wel waar de klanten om vragen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2016, 22:42:28 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2016, 21:20:56 »
Foto Klein .. mijn Kr gekocht ( failliet )
Foka ....  mijn K5 gekocht  ( failliet )
Kamera Expres ... mijn  K3 gekocht ... ( sorry als jullie nu ook in de problemen komen )

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2016, 20:31:10 »
Stel..... Foto Klein was op sterven na dood. Jeroen Klein neemt Foka op persoonlijke titel over. Foto Klein gaat zoals aan te voelen was failliet, maar Foka is behouden gebleven. Is dat geen goed nieuws? Of wel? Wij weten het niet. En natuurlijk gaan wij ook vaak voor het goedkopere op internet dan langs gaan bij de kleine/plaatselijke winkel (of hooguit even kijken en voelen).... Let wel, ik beschuldig niemand maar het is wel een oorzaak van al die winkels die weggaan (al hadden al die ketens dan ook weer internetshops dus waren in zekere zin hun eigen concurrent)  ::) ::)


Daar heb je wel gelijk in Kees. Ik bezoek de lokale Ringfoto hier in Voorburg om rolfilm 120 te kopen, de enige in de buurt en om zijn vitrine tweedehands analoog te zien. Ik heb in het verleden leuke dingen daar gekocht. De winkel heeft aardig wat aanloop en daarnaast ook een webshop. Bij mij aan de overkant zit Camera Top een zaak die ook een webshop onderhoudt. Ik zie daar nooit iemand, denk dat ze de fysieke winkel alleen als afhaalpunt gebruiken. Er staat dan ook weinig in de winkel. Het is een trend die snel aan zijn weg gaat. Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2016, 20:27:01 »
Foto Klein dus failliet... daar heb ik mijn eerste Pentax (K10D) gekocht. Inmiddels ruim 8 jaar geleden.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2016, 20:03:18 »
Dat ze ook achter camera.nl zaten, wist ik niet......
http://tweakers.net/nieuws/107687/bedrijf-achter-camera-punt-nl-sluit-winkels.html

Ik zou dat niet aannemen. Kijk op je polisblad wie de tegenpartij is. [...]
https://youtu.be/uwktszQbCdE

 :D :D :D Wederpartij is de term die ik zou gebruiken  :angel: :angel: :police: :azn:



Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2016, 17:24:24 »
Maar wel een directielid die op persoonlijke titel Foka overneemt. Die zag de bui kennelijk al hangen, het personeel van Klein zoekt het bij een eventueel faillissement maar uit. Komen zo bij de UWV terecht :(   Grt. Cliff.
Stel..... Foto Klein was op sterven na dood. Jeroen Klein neemt Foka op persoonlijke titel over. Foto Klein gaat zoals aan te voelen was failliet, maar Foka is behouden gebleven. Is dat geen goed nieuws? Of wel? Wij weten het niet. En natuurlijk gaan wij ook vaak voor het goedkopere op internet dan langs gaan bij de kleine/plaatselijke winkel (of hooguit even kijken en voelen).... Let wel, ik beschuldig niemand maar het is wel een oorzaak van al die winkels die weggaan (al hadden al die ketens dan ook weer internetshops dus waren in zekere zin hun eigen concurrent)  ::) ::)

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2016, 17:18:47 »
Vrees nog enkele jaren en de prijzen zullen flink stijgen.
Ook fabrikanten zelf krijgen het steeds moeilijker om boven water te blijven.
Hopelijk gaat dit niet lijden tot éénheidsworst, hoewel ik er wel voor vrees.
In Belgie verdwijnen ze ook als sneeuw voor de zon, Studio73 was op één na de grootste na FotoKonijnberg in Turnhout.
Als je dan ziet dat voor dezelfde lens bij een lokale dealer,de Tamron 28-75 maar liefst 245€ duurder is dan
CameraNu. ???
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2016, 16:25:28 »
Maar wel een directielid die op persoonlijke titel Foka overneemt. Die zag de bui kennelijk al hangen, het personeel van Klein zoekt het bij een eventueel faillissement maar uit. Komen zo bij de UWV terecht :(   Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

RonHendriks

  • Gast
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2016, 16:04:11 »
Een vriend van me heeft er recent nog een compact gekocht. Het waren t.e.a.b. weken en dus kon je een bod uitbrengen. Wat voorraad weg, maar voor de winkel weer niks verdient, wel een leuke camera. Tsja zo kun je geen zaak overerein houden.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2016, 15:15:37 »
Ik zou dat niet aannemen. Kijk op je polisblad wie de tegenpartij is. Als dat Klein is, heb je een probleem. Maar meestal zijn winkels alleen tussenpersoon en sluit je de polis af bij een verzekeringsmaatschappij.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2016, 14:58:05 »
 Jammer, ik heb mijn fototoestel (Canon EOS 6D) bij Foto Klein gekocht. Ik heb er ook een verzekering tegen diefstal en beschadiging bij afgesloten. Dat zal toch wel gewoon doorlopen, neem ik aan?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline poziloc

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2016, 14:14:24 »

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2016, 13:13:08 »
Met Foka heb ik wisselende ervaringen. Ik heb er mijn mintgroene Pentax K-x vandaan, stond netjes als vitrine model geadverteerd. Daarnaast een Logitech Soundblaster internetradio bij Foka gekocht, online gereserveerd en vervolgens afgehaald. Positief dus. Maar ook een negatieve ervaring. Ik had een Olympus OM-2 gezien en vroeg de verkoper om hem uit de vitrine te halen. Hij wilde hem demonstreren maar had niet in de gaten dat er eerst twee batterijen in moesten. Zat flink te prutsen en zei toen "ik denk niet dat ie het nog doet". Ik heb het maar zo gelaten en een mechanische OM-1 meegenomen. ;) . Tegenwoordig ligt er haast niets analoog meer in de vitrine, Leica meetzoekers uitgezonderd. We moeten afwachten denk ik. Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Foka overgenomen.....
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2016, 22:37:49 »
Het was ooit een leuke winkel dat FOKA.
Met Foto klein heb ik totaal niets en de vraag is hoe lang zij het vol gaan houden met de overnames de afgelopen jaren........