Auteur Topic: Ook even voorstellen  (gelezen 1098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 14:05:09 »
Welkom Arnold,

Misschien zijn er geen 645(D) gebruikers, maar des te meer K1(II) gebruikers. zeker als AF tracking en face detection niet belangrijk voor je zijn dan is de K1 een perfecte camera voor jou!
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ook even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 14:05:09 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:23:00 »
Welkom op het forum Arnold. Ik heb de eerste foto's van je reeds in de fotohoek zien verschijnen, je weet deze mooie apparatuur goed te gebruiken.

Groet,  Peter

Offline arnold_w

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
    • Arnold van Wijk Fotografie
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:29:58 »
:lolk: idd

En je bent - volgens mij - de enige op dit forum met een 645D!

Oh, is dat zo?
Ook geen 645Z gebruikers?
Pentax K1 MK II | Irix 15mm f/2.4 Blackstone | D FA 28-105 mm F3.5-5.6 | SMC DA* 60-250mm f/4 ED IF SDM | smc DA* 200mm F2.8
Pentax 645Z | FA 645 SMC HD 28-45mm/4.5 | smc FA 645 45-85 mm F4.5 | smc D-FA 645 55mm F2.8 | smc FA 645 80-160mm f/4.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:36:43 »
Welkom op het forum en succes met je nieuwe spullen.

Groeten, Arno

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:55:43 »
[...]Beetje lange introductie geworden zie ik...  ;D[...]
:lolk: idd

En je bent - volgens mij - de enige op dit forum met een 645D!

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Ook even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 17:42:28 »
Welkom op het forum.

Offline arnold_w

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
    • Arnold van Wijk Fotografie
Ook even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2019, 11:07:56 »
Als kersverse Pentax gebruiker wil ik me graag even voorstellen.
Mijn naam is Arnold van Wijk, voornamelijk actief in de landschapsfotografie en voor het eerste in mijn leven de keuze laten vallen op Pentax.
Een keuze die in mijn fotokring (voornamelijk Fuji, Canon, Nikon, Sony gebruikers) als zeer onverwacht en verrassend werd ontvangen.

Na vroeger altijd met Minolta analoog te hebben gefotografeerd (X-300, 9000 en 7000) ben ik in 2003 uiteindelijk naar Canon digitaal overgestapt, eerst de Canon 30D, later de 5D, 5d MKII en 5D MKIII met een serie L-objectieven. In 2014 heb ik al mijn Canon spullen verkocht en ben ik overgestapt op Fuji. Eerst de X-E1 en later zijn daar de X-E2, X-T1 en X-T2 bijgekomen. Ik heb ruim 5 jaar met veel plezier gebruik gemaakt van dit systeem, met de nodige fraaie objectieven, zowel prime als zoom. Belangrijkste reden was gewicht en omvang, hoewel dat later met de komst van de 16-55 2.8, 50-140 2.8 en 100-400mm al snel leidde tot wederom een volle en zware rugzak. Het hele idee van compact en lichtgewicht was al snel ver te zoeken.

Omdat ik op de één of andere manier toch ook niet kon wennen aan het demosaicing proces van de X-Trans RAW bestanden, waarbij ik alles heb geprobeerd van Lightroom, Capture One, Irdient developer en nog een handje vol RAW converters, ben ik opnieuw gaan kijken naar een ander systeem dat beter past bij mijn vorm van fotografie. De wormvormige en water color artefacts die de X-trans RAW bestanden bij kleine details laten zien hebben me doen besluiten weer terug te gaan naar een normale CMOS sensor en bij voorkeur weer in full frame formaat.   

Naast de Fuji was ik al voorzichtig begonnen met Medium format, via via kon ik een mooie Phase One DF+ met 22 MP digital back en 5 AF prime objectieven op de kop tikken. Prachtige beelden, haarscherp en prachtige kleuren, maar ik vond het systeem niet geschikt voor outdoor fotografie. Voor mijn reisfotografie (oa IJsland, Schotland, Noorwegen) heb ik een betrouwbaar en weather sealed systeem nodig, dus een paar weken geleden de hele Phase One set weer in de verkoop gedaan, mijn keuze viel toen op de Pentax 645D.

Mijn eerste kennismaking met dit merk beviel me meteen goed. Robuust, no-non-sense bediening, echt een fotografentool zonder poespas.
Het eerste objectief dat ik erbij aangeschaft heb is de 55MM F/2.8 AL (IF) SDM AW SMC D-FA.
De FA 35mm en FA 80-160mm zijn nog onderweg, maar ik ben nu al helemaal ondersteboven van het beeld van de 55mm icm met de CCD sensor, die een bijna analoge look teweeg brengt. Ook kan ik nu mijn foto's weer ontwikkelen in DxO, de RAW converter die ik in mijn Canon periode ook veel gebruikte, maar vaarwel moest zeggen toen ik met Fuji begon. Fuji X-Trans wordt door DxO niet ondersteund.

Nu zat ik dus met een mooie medium format camera en een Fuji systeem dat niet erg lekker met elkaar matcht.
De beeldkwaliteit (en sensor grootte) lag te ver uiteen, zeker voor mijn vorm van fotografie, waarbij de kleinste details belangrijker zijn dan de filmsimulaties, waar Fuji overigens wel erg goed in is. Aan de jpeg bestanden, rechtstreeks uit de camera, kan menig camera fabrikant nog een puntje zuigen. Maar ik ben geen jpeg shooter en was al te lang aan het worstelen met de RAW bestanden.

De vraag is dan, wat past daar het beste bij, ook rekening houdende met bedieningsgemak, accu's, weather sealing en robuustheid.
Na de Nikon D810 overwogen te hebben ben ik uitgekomen op de K1 MK II met de 28-105 "kit lens". De camera is echt fantastisch, de lens zal moeten worden omgeruild, omdat deze echt niet goed is, erg soft en heel erg onscherp aan de rechterkant. Morgen sturen ze een nieuwe op.
Verder heb ik er een mooie tweede hands Pentax DA* 200mm f/2.8 ED IF SDM bijgekocht, waarmee ik afgelopen weekend even op stap ben geweest naar een dierenpark in Duitsland.

De K1 biedt mij opties die ik bij Canon en Nikon niet terug kan vinden, met name in body stabilisatie en astro tracer spreken me erg aan, omdat ik met regelmaat het noorderlicht fotografeer. Voor toekomstige uitbreiding heb ik de Irix 15mm op het oog.
De Fuji blinkt ook niet uit in low light situaties, hoge iso waarden kan hij best wel aan, zeker tot iso 3200, maar bij nachtfotografie worden de beelden er niet beter op. Voor wat ik in diverse reviews gelezen had is dat de K1 op dit moment de beste optie is voor astro en landschappen in het algemeen. Aan het hele concept zie je ook duidelijk terug dat het het een pure fotocamera is met slimme en doordachte opties, met name gericht op de serieuze landschapsfotograaf.

Ik vind het dus ook helemaal geen probleem dat Pentax niet uitblinkt in de video opties, omdat mij dat echt 0,0 interesseert. Als ik een een videograaf zou zijn, kocht ik wel een dedicated videocamera en geen fotocamera die toevallig ook kan filmen. Ook de beperkte burst rate van 4,5 beelden per seconden boeit me totaal niet, ik ben geen sportfotograaf en leg geen landschappen vast met 4 beelden per seconde. Bij Fuji zag je de laatste jaren een enorme ontwikkeling in het video gebied, met name AF snelheid en een krachtige processor om de 4k beelden te kunnen verwerken zorgde voor een camera die qua fotografische opties weinig vernieuwends bracht, het aantal megapixels ging van 24 op de X-T2 naar 26 op de X-T3. Ik denk dat de grens daar ook wel een beetje ligt voor APS-c sensoren.

En met een camera die al 12 beelden per seconden deed (waar ik nooit gebruik van maakte), zat ik niet te wachten op nog meer beelden per seconden, nog betere video en betere AF. Voor mijn tak van sport hield het bij de X-T2 eigenlijk wel een beetje op. Ik heb nooit de behoefte gehad te upgraden naar de X-T3 omdat deze voor mij geen verbetering gaf. De X-T1 met 18-55 kitlens heb ik gehouden, omdat ik het een fijne lichtgewicht walk-around set vind die heel geschikt is voor city trips en familie uitjes, maar voor het serieuzere werk zal de 645D en K1 die rol over moeten gaan nemen.

Uiteindelijk zal de 645D mijn belangrijkste landschapscamera worden, waarbij de gaten in het ultra groothoek en tele zullen worden aangevuld door de K1.
Tevens zal de K1 worden ingezet bij regenachtig weer, daar waar het niet meer verantwoord is om met de FA 35mm of FA 80-160 verder te gaan.
Voor die omgevingen waar weather sealing een must is moet ik kunnen vertrouwen op een camera die ook in de stromende regen ingezet kan worden, dus met deze twee sets heb ik denk een mooi systeem samengesteld die mij de komende jaren hopelijk veel mooie platen op gaan leveren.

Mijn eerste serieuze fototrip staat gepland voor de 2e week van oktober, naar de Schotse Hooglanden.
Ik kan niet wachten om beide sets daar flink aan de tand te gaan voelen.

Beetje lange introductie geworden zie ik...  ;D

Groet,
Arnold
   
Pentax K1 MK II | Irix 15mm f/2.4 Blackstone | D FA 28-105 mm F3.5-5.6 | SMC DA* 60-250mm f/4 ED IF SDM | smc DA* 200mm F2.8
Pentax 645Z | FA 645 SMC HD 28-45mm/4.5 | smc FA 645 45-85 mm F4.5 | smc D-FA 645 55mm F2.8 | smc FA 645 80-160mm f/4.