Auteur Topic: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10?  (gelezen 1465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

piet66

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2007, 18:30:11 »
Citaat
Piet,

Om die grote platen te maken, pas ik een - misschien bekende? - truc toe.

Ik doe het volgende: ik vergroot een aantal keren in Photoshop een foto, i.p.v. van mm vul ik het percentage in en zet het op 110 %.
Dit kun je een aantal keren ongestraft doen, zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Je pept een foto zo op naar bv. 4000 x 3000 pixels. Wanneer dat klaar is, kan ik de foto veel groter als A4 laten printen.
Overigens laat ik dat dan door Profotonet doen.

gr. peter
Als ik ooit nog eens zover kom dat ik A3 of A3+ ga laten afdrukken, meld ik me even Peter. Alvast bedankt voor de tip.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2007, 18:30:11 »

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2007, 21:20:04 »
Piet,

Om die grote platen te maken, pas ik een - misschien bekende? - truc toe.

Ik doe het volgende: ik vergroot een aantal keren in Photoshop een foto, i.p.v. van mm vul ik het percentage in en zet het op 110 %.
Dit kun je een aantal keren ongestraft doen, zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Je pept een foto zo op naar bv. 4000 x 3000 pixels. Wanneer dat klaar is, kan ik de foto veel groter als A4 laten printen.
Overigens laat ik dat dan door Profotonet doen.

gr. peter

piet66

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2007, 13:21:30 »
Bedankt voor jullie tips: gewoon de K100 houden. Inmiddels is de bedenktijd voorbij en heb ik geen redenen meer om te twijfelen. Ik snap de opmerking om snel de eerste resultaten te laten wel, maar ik gebruik de camera nu nog als een "point and shoot" camera, vooral om te goochelen met diafragma, sluitertijd etc. Ik heb nu vooral kiekjes van mijn boekenkast met veel licht, weinig licht, nog minder licht, van een voetbal, van een halve voetbal, van een rode vlek die eigenlijk een voetbal is etc.

Samen met een vriend van me (K10 bezitter) willen we een cursus gaan volgen. Hopelijk zijn de foto's over enige tijd toonbaar.

Mijn interesse gaat nu uit naar architectuur. Ik vind vooral foto's mooi waarop delen van gebouwen staan. Zo'n foto waarbij je eerst even moet kijken wat het is voordat je het weet. Ook macro vind ik mooi, maar vooralsnog zie ik mezelf geen insecten fotograferen omdat het zo mooi is. Ik hoop dat ik niemand beledig met de opmerking dat het bij macrofotografie vooral het beestje is dat "oh's en ah's" teweeg brengt. Natuurlijk heb je heel veel geduld nodig, net als het talent om op het juiste moment toe te slaan. Ik hoop ooit nog eens foto's te maken op het gebied van de architectuur, die opvallen door een bijzonder standpunt. Ook plaatjes van vervallen fabriekshallen die dramatisch zijn bewerkt op de pc spreken mij erg aan.

Daarnaast hoop ik nog eens toonbare foto's te kunnen maken in het duister (voorstelling, feestje etc.), zonder flitser. Ik zal weer eens verder gaan met lezen. Ik heb laatst enkele boeken gekocht over fotografie, het zal vast wel ergens beschreven worden.

Foto's vergroten tot 50x75 met een K100 is niet mis. Ik begreep dat 40x30 op ruim 150 dpi een mogelijk moet zijn. 150 dpi geeft een resolutie waarbij het voor het menselijk oog moeilijk wordt om nog details te onderscheiden op pixelniveau. Dus als 50x75 ook mogelijk is, zit het met 6M pixels wel goed.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2007, 13:25:53 door piet66 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2007, 16:19:34 »
Hi Piet,
ik weet het weer.
Piet66 zei:
Citaat
Wie zei er onlangs op dit forum ook al weer dat het niet het toestel is dat mooie plaatjes maakt, maar de fotograaf die achter het toestel staat   .  "Het gaat niet om het geïnvesteerde kapitaal, maar wat je er mee doet".

Het kwam me al bekend voor, maar bij die schitterende foto's van Ruben heb ik toen deze opmerking gemaakt:
Citaat
Dat toont maar weer eens aan "een foto wordt gemaakt door de persoon die de camera vasthoudt en niet door de camera".  8-)   
Ik hoop binnenkort de eerste foto's te zien die je hebt gemaakt met die prima camera waar je voor hebt gekozen.  :)
Ga er gewoon vanuit dat je een goed rendement haalt uit je investering  ;D

Suc6,
groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2007, 12:42:47 »
Je hebt een prima camera aan de K100D Piet! "Laat je nie gek maken!" Eer je aan de grenzen van de mogelijkheden van de K100D zit... :P
Qua resolutie zijn afdrukken van 50x75cm prima te doen. Wil je nog groter gaan, dan zijn de extra pixels van een K10D wel erg welkom natuurlijk!
Niets verkeerds over de K10D trouwens, supercamera!  8-)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2007, 12:08:24 »
Hi Piet,
gewoon lekker gaan fotograferen en niet gaan twijfelen, die K100 is een uitstekende camera.
Het wordt anders net zo als met een PC, als je hem gekocht hebt en thuis aanzet lijkt ie al verouderd.
Dan kan je wel aan de gang blijven, je moet hem gewoon GEBRUIKEN.  :)

Nee lekker aan de gang gaan en er achter proberen te komen wat je leuk vindt. Natuur, architectuur, mensen etc, er zijn onderwerpen genoeg. Als je er achter bent wat je het leukst vindt kan je gaan nadenken over extra gereedschap (lees objectieven/lenzen) voor dat onderwerp.
Dan begint de hobby doorgaans ook extra geld te gaan kosten  ;D

Suc6 en hoop snel je eerste resultaten te zien.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

wimem

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2007, 23:07:35 »
Citaat
Je hebt gelijk. Nu nog er voor zorgen dat ik weer gemoedsrust krijg.

Wie zei er onlangs op dit forum ook al weer dat het niet het toestel is dat mooie plaatjes maakt, maar de fotograaf die achter het toestel staat  ;) :).  "Het gaat niet om het geïnvesteerde kapitaal, maar wat je er mee doet".

Niemand meld zich... das nou jammer....  ;)
Ik heb mijn keus gemaakt met andere prioriteiten en heb er ook geen spijt van...
 ::)

piet66

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2007, 22:29:59 »
Citaat
Als ik me gek zou laten maken door al die onzin Piet, had ik ondertussen al een K100 en daarna al weer een K10 gehad. Terwijl ik eigenlijk net een jaar een *ist DL heb, die perfecte foto's maakt.
Die extra euro's kan je beter spenderen aan wat leuk glaswerk (objectieven).
Ook het argument dat grote prints met 6 mln. pixels minder zouden zijn... vergeet het maar.
Druk maar eens af bij Profotoprint in Gouda, dan weet je hoe haarscherp de camera ook op A4 en groter is.

gr. Peter
Bedankt voor je reactie, Peter.

Ik ben vooral benieuwd hoe een afdruk op A3 eruit ziet. Ook al zal het zelden voorkomen, zo'n formaat, ik heb het bij de keuze van de camera wel steeds als redelijk belangrijk argument meegenomen. Maar A4 is natuurlijk ook mooi.

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2007, 21:35:13 »
Als ik me gek zou laten maken door al die onzin Piet, had ik ondertussen al een K100 en daarna al weer een K10 gehad. Terwijl ik eigenlijk net een jaar een *ist DL heb, die perfecte foto's maakt.
Die extra euro's kan je beter spenderen aan wat leuk glaswerk (objectieven).
Ook het argument dat grote prints met 6 mln. pixels minder zouden zijn... vergeet het maar.
Druk maar eens af bij Profotoprint in Gouda, dan weet je hoe haarscherp de camera ook op A4 en groter is.

gr. Peter

piet66

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2007, 17:21:37 »
Je hebt gelijk. Nu nog er voor zorgen dat ik weer gemoedsrust krijg.

Wie zei er onlangs op dit forum ook al weer dat het niet het toestel is dat mooie plaatjes maakt, maar de fotograaf die achter het toestel staat  ;) :).  "Het gaat niet om het geïnvesteerde kapitaal, maar wat je er mee doet".
« Laatst bewerkt op: 11 september 2007, 17:23:34 door piet66 »

wimem

  • Gast
Re: Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2007, 17:12:03 »
Als instapper is dit een hele goede kamera, dus ophouden met die onzekerheid! Het pixel-aantal is genoeg voor een mooie vergroting van de foto en de mogelijkheden om in te stellen ruim voldoende! Als je over een jaar of wat wil doorgroeien in de fotografie zijn de nieuwe kamera's waarschijnlijk veelal full-frame hetgeen betekend dat een fototje een pixelaantal zal hebben van zo'n 20 mb!, dus is de oude kamera afgeschreven! Ook dit weerhoud mij er in elk geval van om mijn oude glaswerk te verkopen, ik sla het lekker op onder goede condities! Ga hier maar goed op de vele mogelijkheden studeren en leg de handleiding niet te ver uit de buurt . Ik wens je er heel veel plezier mee, wat zeker zal gaan lukken!
Succes Piet!  ;)
Btw.; de kommersie van tegenwoordig zijn vooor het merendeel onkundig in de fotografie, het zijn vaak alleen maar dozenschuivers.... hetgeen wat telt zijn de verkoopcijfers aan het eind van de maand...

piet66

  • Gast
Heb ik een goede keus gemaakt: K100 i.p.v. K10?
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2007, 16:53:22 »
Tijdens mijn zoektocht naar een digitale spiegelreflex werd ik zowat gek van het commerciële bombardement van "meer is beter". Ik doel dan voornamelijk op meer pixels, meer fps (frames per second), grotere dit, zwaardere dat...

Op diverse fora wordt er veel nagepapegaaid. Wat de merken en de professionele reviewers ons opdringen, wordt mijns inziens vaak klakkeloos overgenomen door veel consumenten. Vooral op Kieskeurig.nl wemelt het van de instappers op DSLR gebied die schaamteloos citeren uit de folders van de producenten.

Hierdoor twijfelde ik hevig over de aanschaf van een K10. Ik heb nu de K100 voor een erg mooie prijs (€ 399,-) nieuw gekocht. Maar weer twijfel ik. Moet ik de K100 houden, of ga ik hem alsnog ruilen voor de K10. Mijn redenen?

Voordelen voor mij van de K10 t.o.v. de K100:
- meer pixels (handig voor uitsnedes);
- snellere (onbeperkte) fps;
- meer functies rechtstreeks te benaderen i.p.v. via het menu;
- betere stroomvoorziening (accu i.p.v. penlites);
- beter voorbereid op de toekomst?

Groot nadeel is dat ik dan € 320,- moet bijtellen en dat vind ik toch wel erg veel voor die paar (belangrijke) voordelen.

Ik ben een instapper op fotogebied, weet nog niet of het een echte hobby gaat worden.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2007, 16:59:09 door piet66 »