Auteur Topic: nachtfotografie  (gelezen 965 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: nachtfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 16:52:28 »
(ik zag pas toen ik klaar was met mijn reactie, dat het mountainbiken al geweest was, maar vond het zonde de reply weg te gooien)

Hoi, een aantal tips:

(ik heb even in je profiel gekeken welk toestel je hebt (K10d dus), het is bij volgende vragen handig als je dat er even bijzet i.v.m. verschillen in mogelijkheden per model)

1 Neem een statief mee indien mogelijk.

2 Als je flitssynchronisatie voor lange tijden gebruikt gebruikt, zet deze dan op synchroniseren met het 2e sluitergordijn, zodat de bewegingseffecten achter het object verschijnen.
Ook zou ik met de belichtingsinstellingen spelen die de flitser biedt, het is mijn mening dat als je deze op onderbelichten zet de foto's qua belichting natuurlijker overkomen.

3 Als je geen flits gebruikt, maar wel een korte tijd wilt gebruiken, neem wat meer ruis voor lief en zet de Iso waarde omhoog.

4 Let er op dat bij composities met grote contrasten de belichting in orde is. De kans bestaat dat anders een deel van de compositie onderbelicht is (gebeurt vooral met spotmeting). Aan de andere kant van het spectrum bestaat de kans dat de hoge lichten buiten het histogram vallen en uitgevreten zijn.

Voor een volgende low-light-sessie misschien bruikbaar, ik hoop dat er leuke plaatjes tussen zaten tijdens het nachtfietsen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2007, 16:53:46 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: nachtfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 16:52:28 »

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
nachtfotografie
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2007, 21:25:09 »
wie heeft hier ervaring mee? Er is bij ons dit weekend een 24uur mountain bike marathon.
ik heb dit in het verleden ook gedaan(wedstrijdverband). het lijkt mij nu wel leuk om
daar foto's te gaan maken.

www.mtbrace.nl
« Laatst bewerkt op: 5 september 2007, 21:28:15 door johan »