Auteur Topic: fotorugtas vs trekking rugtas  (gelezen 1047 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2015, 12:38:35 »
Ikzelf gebruik een flipside 300. Hier zitten dan 2 body's, een 150-500, 18-200, 35mm 2,4 en een 90mm macro in. In totaal met losse spulletjes ruim 7,5kg. Dit werkt voor mij perfect. Zelf zou ik niet zonder een echter fototas willen. Een trekkingrugtas heb ik ook maar die gebruik ik enkel voor de "trekking". Je fotospullen eruit halen gaat gewoon lastiger en het beweegt allemaal meer. Als je echter de compressiebanden harder aantrekt krijg je alles er weer nauwelijks uit. De fototas leg je simpelweg op zijn achterkant en je trekt alles er zo uit.
Voor echt lange tochten met meer voedsel hang ik er gewoon een tasje aan. Op mijn tochten loop ik daarnaast toch altijd met de 150-500 op de schouder (met een monopod) dus kan ik die ruimte weer met andere spullen vullen. (met een regenhoes voor over de camera/ extra tasje voor die spullen mocht het gaan regenen. Ik heb zelf namelijk een hekel aan het lopen met te grote tassen of half lege tassen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2015, 12:38:35 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2015, 09:19:02 »

Het derde gaat altijd over verdeling. En de klacht dan is dat het camera deel onderin de tas zit. En daarover zijn vaak 2 klachten. 1 het is op de bodem, dus niet goed beschermd (en toch hebben ook die mensen vaak een schouder/messenger tas die ze ook zo op de grond zetten). En tweede (meest bizarre) voor betere verdeling en draagcomfort is het beter als camera compartment bovenin zit. Tja, heb nooit geweten dat het zwaarste bovenin een beter draagcomfort brengt. Juist het tegenovergestelde. Het zwaarste onderin, dus gewicht meteen op je heupen en van je schouders af. Zwaarste bovenin, tja als je kaarsrecht sta is het te doen, maar ga je bewegen, dan ga je toch echt meer slingeren door de centrifugale krachten die er op komen staan. Dus ook deze is meteen ontkracht.


En ik post dit hier gewoon uit nieuwsgierigheid, wat men er hier van vind fotorugzak vs trekking met capsule.

Hoi, ik neem aan dat een capsule zo' n uitneembare gepolsterde binnen kant van een foto tas is.
Zelf gebruik ik die ook, in een gewoon dag rugzakje.
Voordeel:
1) je doet je (regen) jas en boterhammen onderin en kunt makkelijk bij je foto spul.
2) maar het belangrijkste voor mij is dat het er niet als een foto rugzak uit ziet!,
3) de twee kleine netzakjes lang de zijkant waar je of drinken in mee neemt of waar je snel een lens in wegsteekt,
    zonder je rugzak af te doen zijn ideal!

Nu over gewichtsverdeling bij een (grote kampeer rugzak) je moet inderdaad de zware dingen hoog en dicht tegen je rug inpakken, hierdoor loop je beter recht op. doe je de zware dingen onderin dan moet je met je bovenlijf naar voren buigen om in balans te blijven, daarom zit het slaapzak gedeelte onderin, want die in volumineus en relatief licht.

Gert Jan
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 09:23:36 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2015, 20:54:02 »
Ik heb twee foto rugzakken

Flipside 400 zit geen harnas in maar draagt lekker stevig met voldoende ruimte.

Pro trekker 400 aw met harnas en draagt ook lekker stevig. met ruimte voor twee dslr,s waarvan een met 300 mm

Wat je ook kiest je moet altijd compromis stellen en je afvragen wat voor jou bij jou doeleinde het prettigste  werkt.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2015, 18:25:31 »
Ik kan er weinig meer over zeggen dan dat bij mij één band niet goed voelde (Slingshot), twee banden veel comfortabeler is maar dat de opening toch altijd minder is dan bij de bekende fototas.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
fotorugtas vs trekking rugtas
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2015, 16:24:43 »
Laats was er weer een vraag op het internationale (Amerikaanse) forum over een goede fotorugtas. En er kwamen weer meer dan voldoende tips binnen. En op een gegeven ook natuurlijk de tip koop een camera capsule en doe die in een goede trekking rugzak, is zoveel beter dan de fotorugzakken. Want ……. , en toen kwamen weer de lijsten met “negatieve punten” van een fotorugtas. En voor de goede orde, het gaat dan bijna altijd over de dual tassen, dus en voor fotospullen en persoonlijk spullen.

Zo’n beetje het eerste wat wordt gezegd is: een goede trekkingtas heeft een internal frame, dus beter. Nu heb ik 2 clik elite tassen, en beide hebben een frame. Naneu heeft  in een aantal tassen een frame. F-stop gear heeft in z’n tassen een frame. Van lowepro weet ik het niet. En dan heb ik het over een stijve (aluminium/kunstof) frame. Dus eigenlijk is die meteen ontkracht.

Het tweede wat wordt gezegd is: een goede trekking tas heeft een frame dat helemaal versteld kan worden (lees schouderbanden). Nu kan ik het frame van mijn ene elite tas helemaal verstellen, naar boven naar beneden naar links naar rechts. Beide schouderbanden zijn helemaal los van elkaar in te stellen. Naneu heeft ook tassen die dat kunnen. Van F-stop en lowepro weet ik het niet. Dus ook die stelling kan meteen ontkracht worden.

Het derde gaat altijd over verdeling. En de klacht dan is dat het camera deel onderin de tas zit. En daarover zijn vaak 2 klachten. 1 het is op de bodem, dus niet goed beschermd (en toch hebben ook die mensen vaak een schouder/messenger tas die ze ook zo op de grond zetten). En tweede (meest bizarre) voor betere verdeling en draagcomfort is het beter als camera compartment bovenin zit. Tja, heb nooit geweten dat het zwaarste bovenin een beter draagcomfort brengt. Juist het tegenovergestelde. Het zwaarste onderin, dus gewicht meteen op je heupen en van je schouders af. Zwaarste bovenin, tja als je kaarsrecht sta is het te doen, maar ga je bewegen, dan ga je toch echt meer slingeren door de centrifugale krachten die er op komen staan. Dus ook deze is meteen ontkracht.

En vierde en laatse: Als je ergens bent kan je capsule laten liggen als geen foto’s gaat maken, en neem je gewoon alleen je rugtas mee met spullen. Tja, naneu en F-stop werken ook met “capsules” (naneu op een aantal modellen) Clik elite heeft dat niet, maar je kan wel tussen schotten etc eruit halen (dus 1 compartment van top tot op de bodem) en er een gewone trekking tas van maken. Dus ook weer ontkracht.

 Nu heb ik in een vorig leven (dus lees voor kinderen) veel gereisd en lange dagtochten gemaakt. Dus heb heel wat goede rugtassen gehad (en een aantal die ik nog steed heb). En kan zeggen, voor mij is het draagcomfort van de goede fotorugtassen zeker net zo goed als van en goede trekking tas. En in die periode had ik nog geen fotorugtas, dus werkte ik ook met een capsule. En wat was dat een gedoe. Voor goede gewichtsverdeling, capsule onderin. Dus had je je camera nodig, eerst alles eruit om je camera te pakken (en het ergens op de grond leggen  :-[ ). En wilde je makkelijk bij je camera kunnen, moest hij bovenin wat resulteerde in een top gewicht tas. Dus ben persoonlijk erg blij met goede dual tassen.

Nu maakt het mij echt niet uit als iemand een gewone trekking tas wil kopen met een camera capsule er in. Als dat iets is waar diegene voor hem het beste uit de voeten mee kan, zeker doen. Maar ik kan er niet bij dat er elke keer eigenlijk “onwaarheden” worden verkondigd als waarom het beter is (zie boven).

En ik post dit hier gewoon uit nieuwsgierigheid, wat men er hier van vind fotorugzak vs trekking met capsule.