Auteur Topic: Adobe Lightroom  (gelezen 2986 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruud

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2007, 00:00:25 »
Minder dan PS:
  • 3:[tab]De zoomfunctie vind ik te beperkt. Voor zover ik nu weet, kan je alleen switchen tussen volledige weergave en 100%.
  • [/quote]
    Ik kan de vergelijking met PS nog niet maken, maar in de linker side bar van LR kan je de Navigator openen, een verkleinde weergave van de foto in bewerking. Daarbij staan in de kop: FIT | FILL | 1:1 | en dan bijvoorbeeld 2:1 met twee up en down piltjes ernaast. Als je daar op drukt kan je kiezen van 1:4 tot 11:1.

    Ik beheer al mijn foto's in LR en voer daarin ook de bewerkingen uit als uitsnijden, witbalans, exposure, fill light en andere.
    Ik vind het een ideaal programma, ook al ken ik echt nog niet alle ins en outs. Elke keer leer ik er weer wat bij. Photoshop zal ik alleen gebruiken voor het echte pixelmanipuleren (mooi woord trouwens)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Adobe Lightroom
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2007, 00:00:25 »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2007, 17:50:14 »
Ik heb gisteren LightRoom (v1.2) geïnstalleerd.
Ik moet wel zeggen dat het prettig werkt, met een aantal kanttekeningen:
(ik wil voorop stellen, dat ik nog niet echt de ins en outs ken na 1 dag, dus als ik ergens onzin over zit te verkondigen, laat dat vooral weten ;)).

Minder dan PS:

  • 1:[tab]Je hebt een snelle computer nodig. Ik heb zelf een P4/1,8GHz met 1Gb intern en vind het laden van de plaatjes erg lang duurt. In PS-III gaat dat een stuk sneller. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld als je onderin de filmstrip een ander plaatje kiest om te gaan bewerken.
  • 2:[tab]Zal vast wel aan te passen zijn, maar sommige knoppen hebben een andere sneltoets. Zo is crop in PS de c-toets, bij LightRoom is het de r-toets.
  • 3:[tab]De zoomfunctie vind ik te beperkt. Voor zover ik nu weet, kan je alleen switchen tussen volledige weergave en 100%.

Relaxter dan PS.

  • 1:[tab]Je hebt de features die je het meest gebruikt om de foto bij te werken onder handbereik. Met  zijn de menu's ook weer snel weg. Je kan ook de menu's pinnen of niet.
  • 2:[tab]Ik vind de kleurstelling beter om mee te werken.
  • 3:[tab]De filmstrip onderin. Deze bevat de foto's die je voor die sessie aan het bewerken bent, zodat je snel kan wisselen tussen de verschillende foto's.

Als ik wat beter bekend ben met LightRoom, zal ik deze reply nog uitbreiden.

Groeten, John.


« Laatst bewerkt op: 24 september 2007, 17:51:35 door John »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2007, 13:56:57 »
Hi Vulcan,
als je PE5 al gebruikt is het omzetten van RAW -> JPG geen enkel probleem, want dat zit daar ook bij. Gebruik zelf ook PE5.
PE5 kan volgens mij alleen niet direct het Pentax PEF raw bestand aan. Maar je kan van de Adobe site de RAW converter downloaden en  die maakt van PEF het Adobe DNG formaat en dat kan PE5 weer aan.   ;)
Je kan natuurlijk ook de camera in DNG RAW formaat laten schrijven.   :)

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2007, 13:01:04 »
Ik fotografeer voorlopig enkel in jpg, nog niet in raw.
Voor bewerken van de jpg's gebruik ik PE5. Toch wil ik me ook eens op raw gaan storten.  :P
Bij de K110D wordt Photo Laboratory 3 bijgeleverd. Hoe verhoud deze software zich met Adobe Lightroom?
Is het omzetten/bewerken van raw -> jpg via de Pentaxsoftware eenvoudiger of is juist Lightroom makkelijker in omgang?  :-/
« Laatst bewerkt op: 12 september 2007, 13:01:44 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2007, 15:38:57 »
Gaat goed hoor Johan, dat van de Adobe site afplukken.
Nu nog een serienummer intikken en klaar ben je.
(ik mag waarschijnlijk niet zeggen waar je dat vandaan moet halen, hahahaha...)



gr. peter

lreyns

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2007, 12:59:42 »
Citaat

[size=9](ps voor de onderwijs mensen hier op het forum: via surfspot is 1.0 UK redelijk goedkoop aan te schaffen)[/size]

Zeg....... die onderwijsmensen krijgen dit zomaar voor een prikkie?
Heb nooit geweten dat het onderwijs zó slecht betaald werd??? ;)

Maar..... het jullie gegund hoor. :)

Groeten, Lucien





Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2007, 12:45:21 »
Ik heb net gisteren versie 1.1 van de Adobe site geplukt. Het is een 30 dagen versie dus even een maandje uitproberen.
Na installatie vond ik het geheel overigens wel druk over komen met al die vensters. Ik heb Lightroom op een XP en een Vista machine geinstalleerd. Het werkt op beide machines goed.

Zal e.e.a. gaan uit proberen.


Johan.


[size=9](ps voor de onderwijs mensen hier op het forum: via surfspot is 1.0 UK redelijk goedkoop aan te schaffen)[/size]
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2007, 11:48:28 »
Ben het met Ruben eens. Ik combineer Lightroom met Elements 4, meer heb ik niet nodig.


gr. Peter

Ruben

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2007, 14:21:43 »
Lightroom is toch geniaal zeker!
Zeker in combinatie met PS CS3 Ideaal om je RAW documenten goed en snel te bwerken.. wat je LR tekort komt heb je in PS en het is gewoon handiger en sneller om je RAW te ontwikkelen dan PS.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2007, 06:19:42 »
CS3 en PE5: bewerken van foto's;
LR: ondersteuning van workflow: import, taggen, cat, backup ect...

LR en CS3/PE5 zouden dus samen moeten werken :-)

Net zoals een viewer als picasa ook al "wat" bewerkingen heeft ingebouwd, kan LR ook (batch!) bewerkingen uitvoeren. Voor sommigen zou LR dan een vervanger van PE5 kunnen zijn. CS3 kan zoveel meer dat als je dat vervangt door LR, je beter PE5 dan CS3 had kunnen kopen (en 900 euro in je zak houden)..

LR: Lightroom
PE5: Photoshop Elements 5
CS3: de laatste volwaardige Photoshop...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2007, 19:31:29 »
Ik las toevallig vandaag in een fotoblad een heel kort verslagje. Ze zeiden dat Lightroom voor de fotograaf is (naamgeving snel, sorteren enzo, standaard (doka)bewerkingen, etc. En dat Photoshop (CS3) meer voor de graficus/artiest is.

Ik vindt dat Bridge van CS3 namelijk niet handig. Die laat alles wel zien maar je kan er verder niks mee.

Maar ze vonden het geloof ik ook vreemd dat Lightroom niet in CS3 zit, aangezien PHOTOshop op fotos gebaseerd is. Daar zou volgens hen dan Lightroom mooi bijpassen. Nu kost het je dus (als je het hebben wilt) een flinke duit bovenop het pakket dat ik al bij ze aangeschaft heb.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 19:33:15 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

wimem

  • Gast
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2007, 19:12:43 »
Ik hoor positieve geluiden over lightroom maar dacht dat CS3 veel uitgebreider is...
Ik ken CS3 wel maar Lightroom niet. Als ik kijk naar de verkoopprijs van beiden zie ik wel een duidelijk verschil. ;)

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Adobe Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2007, 22:47:44 »
Wie kent/werkt met dat programma. Heb zelf de CS3 Premium Webcollection vanwege mijn werkzaamheden. Daar zit o.a. Photoshop & Bridge in. Maar niet Lightroom.

Vraag me af of dat wat is en of het handig(er) is.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 00:54:39 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...