Auteur Topic: Irix 15mm 2.4 groothoek  (gelezen 2681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PenPus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2017, 15:55:42 »
Mijn exemplaar doet het uitstekend op oneindig. Deze lens is echt goed. Laat je niet afschrikken door verhalen die anders beweren. Er zijn goede exemplaren 'af fabriek' in omloop. En is de lens niet goed: ruilen !!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2017, 15:55:42 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #20 Gepost op: 24 september 2017, 07:54:59 »
Hoi Jochen,

Inderdaad terugsturen, het oneindigpunt is af te stellen met het schroefje aan de onderkant, maar als het er zo ver naast zit zou ik er niet zelf aan rommelen en gewoon een andere vragen, of deze laten afstellen.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2017, 23:47:03 »
Ik heb hem aangeschaft, maar zoals blijkbaar vaak voorkomt bij deze lens, krijg ik hem nooit scherp op oneindig. Je kan hem nog wat verder draaien na de indicatie "oneindig", en je ziet dat het beeld scherper wordt, maar ik krijg hem nooit echt scherp. Ik denk dus dat ik de lens ga terugsturen. Tot zover dus geen goede ervaring. De bouwkwaliteit is wel goed. Hopelijk is het tweede exemplaar beter.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2017, 17:10:35 »
Dag Maarten,

Het mooie van de 15 mm (op FF) is dat je het beeld in een keer pakt.
voor de zelfde beeld hoek met een 31 mm heb ik al minstens 8 (met voldoende overlap) staande opname nodig.
Ik herken wel je probleem dat hoe groot-hoekiger je objectief is, hoe moeilijker het is voor de software om het aan elkaar te plakken.
Tip zorg voor veel overlap.
Als je software de grote bestanden niet fijn vind, kun je het beste van te voren de individuele bestanden vast terug schalen.

De software kan er wel mee overweg maar duurt wat lang als je 30 opnames samenvoegt.
Had er nog niet aan gedacht om de bestanden per foto vast te verkleinen.
Bedankt voor de tip

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:12:09 »
Dag Maarten,

Het mooie van de 15 mm (op FF) is dat je het beeld in een keer pakt.
voor de zelfde beeld hoek met een 31 mm heb ik al minstens 8 (met voldoende overlap) staande opname nodig.
Ik herken wel je probleem dat hoe groot-hoekiger je objectief is, hoe moeilijker het is voor de software om het aan elkaar te plakken.
Tip zorg voor veel overlap.
Als je software de grote bestanden niet fijn vind, kun je het beste van te voren de individuele bestanden vast terug schalen.   
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:56:08 »
Hoi Maarten,

Bedoel je dat je 1 beeld bijsnijd tot een panorama, of wil je meerdere beelden aan elkaar stitched tot een panorama?

Meerdere beelden samen voegen met PtGui.
Ik heb het geprobeerd met de 15 mm van pentax maar krijg deze niet goed gekalibreerd.
Met de 35 mm gaat het perfect maar krijg je hele grote bestanden.
vandaar de vraag.

Groet Maarten

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:43:16 »
Hoi Maarten,

Bedoel je dat je 1 beeld bijsnijd tot een panorama, of wil je meerdere beelden aan elkaar stitched tot een panorama?
 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:38:51 »
Ben zelf geïnteresseerd in de irix 15mm voor panorama,s.
Zijn er hier mensen die er al ervaring mee hebben.

Groet Maarten

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2017, 07:09:22 »
Ik heb sinds een aantal maanden de Irix Firefly 15mm en ben zeer tevreden over dit objectief. Het is scherp en contrastrijk en heeft heel weinig vertekening. Ik testte ook de Samyang 14mm maar dat ding vertekend op een manier die ook vrijwel niet te corrigeren is. De Irix is een fractie duurder, maar veel beter. Aanrader !!!
Zeer mee eens. Met tweede exemplaar hele fraaie landschappen vastgelegd.
Groet Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline PenPus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2017, 12:07:04 »
Ik heb sinds een aantal maanden de Irix Firefly 15mm en ben zeer tevreden over dit objectief. Het is scherp en contrastrijk en heeft heel weinig vertekening. Ik testte ook de Samyang 14mm maar dat ding vertekend op een manier die ook vrijwel niet te corrigeren is. De Irix is een fractie duurder, maar veel beter. Aanrader !!!

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2017, 09:04:45 »
Ik ben ook erg geïnteresseerd in deze Irix. Ik heb op de Professional Imaging de 15mm en de 11mm gezien en in handen gehad. Helaas waren er geen Pentax varianten aanwezig. Ik vermoed dat ik er wel eentje ga aanschaffen binnenkort.

Edit: dat is afgelopen juli geworden, ik heb hem al wat uit kunnen proberen op vakantie.
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2017, 14:39:51 door August »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2017, 11:23:28 »
Ik ben voor de lichtere Firefly uitvoering gegaan, omdat gewicht nu eenmaal belangrijk is voor mij tijdens lange trektochten met de rugzak. Voor wie dit niet belangrijk is, kan volgens mij beter de Blackstone versie nemen, die toch degelijker afgewerkt is.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2017, 12:29:26 »
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen jochen. Bij nachtfotografie heeft deze lens in ieder geval het voordeel (t.o.v. Samyang lenzen) dat je kunt voelen wanneer hij op oneindig staat. Voor welke uitvoering ben je trouwens gegaan?

Groet,  Peter

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2017, 22:03:47 »
Heb de Irix besteld. Ik neem hem over twee weken mee naar Noorwegen tijdens een ski-expeditie. Ben benieuwd. Ik zal erna wel mijn bevindingen posten.

Gaaf, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, hopelijk is er nog wat noorderlicht te zien 8)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2017, 21:30:11 »
Heb de Irix besteld. Ik neem hem over twee weken mee naar Noorwegen tijdens een ski-expeditie. Ben benieuwd. Ik zal erna wel mijn bevindingen posten.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2017, 22:45:17 »
goede review, EviZ!
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2017, 20:50:16 »
Hoi Jochem,

Als je bij aps-c blijft zou ik voor de super compacte DA15mm4.0 limited gaan, heb je ook gewoon AF, want dat heeft de Irix niet en die is echt groot.

Ik heb de Irix gekocht voor mijn Pentax K1 (full frame, of fool frame zo je wilt  :D ) Op een FF is 15mm wel een erg sterke groothoek waar ik echt nog mee moet leren omgaan  :schaam: Technisch gezien ziet het er al op volle opening goed uit, ik heb geen chromatisch aberraties gezien, maar ik heb ook geen sterren hemels op oneindig gedaan.

Als het een keer helder weer is en ik in een onbewoond gebied ben zal ik het eens proberen  :)

   
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2017, 13:34:24 »
De irix en de samyang verschillen bijzonder veel van elkaar, (los van de prijs): De samyang heeft erg veel vervorming, wat hem voor bv. architektuur lastig te gebruiken maakt.  Maar hij heeft bijzonder weinig coma wat 'm voor nachtfoto's (sterren) erg geschikt maakt en ik vind het persoonlijk voor landschappen ook een hele fijne met als nadeel dat er niet makkelijk filters op kunnen, dan moet je al gauw een Lee 150 setje kopen.

De irix heeft (schijnt te hebben) zeer weinig vervorming, maar erg veel coma en aberraties in de hoeken, wat 'm voor architektuur fijn maar voor nachtfotografie (sterren) minder geschikt maakt.  Hangt ervan af dus wat je met Nachtfotografie voor ogen hebt, voor foto's waar de sterrenhemel geen belangerijke rol speelt zou ie best handzaam zijn denk ik.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
Re: Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2017, 00:37:06 »
Ik zit te overwegen deze lens te kopen, maar dan wel voor mn APS-C camera. Gewoon omdat ik niet echt veel opties vind voor nachtfotografie en breedbeeld voor een APS-C camera. Hij zou ook heel goed werken op een APS-C camera, maar gewoon jammer van de extra grootte en gewicht.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Irix 15mm 2.4 groothoek
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2017, 22:18:51 »
Dag,

Wat als je een sterkere groothoek dan 24mm op FF voor de K1 wilt, dan wordt de spoeling al gauw dunner,
Volgens mij is er een Samyang 14mm manual focus en nu dus ook deze Irix (misschien wel gewoon uit de Samyang fabriek) maar er is in iedere geval door een stel Zwitsers naar gekeken  ;) Grappig dat je hem in twee uitvoeringen kunt krijgen, optisch het zelfde alleen de behuizing is anders en ook de prijs.

http://en.irixlens.com

Is er al iemand die hem gebruikt heeft, of overweegt hem te kopen?



Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR