Auteur Topic: Uitprobeersel in Photoshop  (gelezen 1558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2016, 15:16:22 »
....maar ik ben toch wel benieuwd waarom je een kleur/zwart-wit foto zo leuk vind.....

Ik denk dat ik het verschil in contrast van kleur en z/w mij zo aanspreekt in dit soort foto's.
Je oog wordt wel meteen naar het gekleurde onderwerp getrokken en de z/w achtergrond valt minder op.
Zoals op deze foto, als ik de foto geheel in kleur bekijk, 'stoor' ik mezelf aan de hoeveelheid mensen op de achtergrond. Nu is dat ook wel op diverse manieren te verhelpen,  maar zoals je zelf al aangeeft; smaken verschillen!  :)
(en gelukkig maar ook!)
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2016, 15:16:22 »

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2016, 15:10:40 »
...Op de bovenste laag plaats ik dan een masker en schilder dan met het penseel in het masker het object dat in kleur moet blijven weg.

Klopt, deze techniek was ik even 'vergeten' voordat ik er aan begon. Ik heb de techniek van maskers al wel een keer eerder gebruikt en werkt wel veel beter dan het weggummen van de achtergrond. Vooral als je iets te enthousiast bezig bent en een deel van het onderwerp weghaalt :-p
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2016, 23:44:44 »
De techniek is gelukt. Je hebt jezelf een hoop werk "bezorgd" maar ik ben toch wel benieuwd waarom je een kleur/zwart-wit foto zo leuk vind.....
Ik vind er 99,99999% van de getoonde (kleur/zw)foto's namelijk niets aan en jouw foto plaatst zich niet onder de uitzondering....het is natuurlijk smaak maar ik ben benieuwd....

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2016, 21:21:19 »
Ik heb ook wel een paar keer deze techniek gebruikt en hier geshowed. O.a. hier: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19519.0

Ik heb daarbij ook twee lagen aangemaakt in photoshop, op de onderste laag de foto in zwart-wit,  op de bovenste laag de kleuren-variant. Op de bovenste laag plaats ik dan een masker en schilder dan met het penseel in het masker het object dat in kleur moet blijven weg. Het voordeel van het werken met een masker ten opzichte van het werken met het gummetje is dat met een masker je eenvoudig het uitgesnedene in het masker steeds weer kunt corrigeren door het indrukken van de x-toets (omwisselen van de voor- en achtergrondkleur. In het masker is dat zwart en wit).

2016-08-20_masker toevoegen by 2011*Alwin, on Flickr

2016-08-20_220110 x-toets by 2011*Alwin, on Flickr

Leuk gezien, die verschillende kleuren van de speeltuin-apparaat.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2016, 22:03:48 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Uitprobeersel in Photoshop
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2016, 12:53:00 »
Gisteren in Julianatoren geweest met de familie.
Toen ik dit speeltoestel zag, wist ik al wat ik er mee wilde doen: Kleuren van de touwen in een verder zwart/wit foto c.q. achtergrond.

Hoe ik het gedaan heb?
  • Foto geimporteerd in Lightroom.
  • Copy van de foto gemaakt en bewerkt naar zwart-wit.
  • Vervolgens de twee foto's geimporteerd in Photoshop
  • Een extra laag aangemaakt met een afwijkende, solid kleur.
  • In de kleurenfoto alles 'weggegumd' behalve de gekleurde touwen
  • De tijdelijke solid-kleur laag verwijderd
  • De gecombineerde foto geëxporteerd als .jpg file

Er zullen vast wel andere / makkelijkere methoden zijn, maar deze methode leek mij de eenvoudigste.
De (tijdelijke) solid kleur laag gebruik ik om te kijken of ik voldoende heb weggegumd en zodat ik een duidelijk contrast krijg tussen wat ik heb weggehaald en wat er over blijft. (In dit geval had ik een fel-rode achtergrond gebruikt)
Ben er in totaal een kleine anderhalf uur mee bezig geweest.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoe jullie dit aangepakt zouden hebben....

K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475