Auteur Topic: Analoge fotografie  (gelezen 4787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re:Analoge fotografie
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2012, 22:45:41 »

Misschien was 'mooi' niet het juiste woord, maar als ik een hele avond in de doka had gewerkt, bloed zweet en tranen, ga maar eens 40 bij 50 afdrukken in de doka, dat is een aardige klus, vergroter omdraaien, anders haal je de afstand niet, papier op de grond, vergroter ergens op een meter of 1.5, pijn in je rug van het scherpstellen.....hoofdpijn van de fixeer, enz.

Maar als de afdruk geslaagd was, gaf dat wel meer 'kick' dan nu, met die rode kater op mijn schoot...


Vond het ook wel zoiets als magie indertijd, dat op een wit papiertje plots dat beeld verscheen in de doka !
En de bevrediging was ook groot wanneer er een geslaagde afdruk tevoorschijn kwam.
Hoewel dat DOKA werk niet mijn sterkste punt was (op school) om van het retoucheren maar te zwijgen (dat gedoe met dat penseeltje...aaargh) heb ik de digitale fotografie lang als 'stielbederf' bestempeld.

Je denkt bij het analoog fotograferen idd wel langer na voor je een foto neemt en je bent zorgzamer met je cadrage. (wij moesten vroeger op school dikwijls onze afdrukken maken waar de rand van het negatief zichtbaar was - géén gefoeter hier)

En nu, merk ik zelf dat ik tegenover andere fotografen die ik tegen het lijf loop véél minder foto's maak dan hen op een vergelijkbaar evenement/onderwerp.  (in't begin zelfs belachelijk weinig -force d'habitude hé-)  

greetz,

Danny

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Analoge fotografie
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2012, 22:45:41 »

Offline Robert55

  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2012, 16:57:06 »
Mieg, DAT ben ik wel met je eens.
Ik had dan wel geen "open" ontwikkelaar. Met de machine ging het net ietsje makkelijker.
Ik heb volgens mij de helft van leven in de doka gestaan dus weet ik waar je over praat.
Het aanbod blijft staan, als je een keer een A2 of A1 wil hebben, hoor ik het wel.
We wonen toch in de buurt.
Robert

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Analoge fotografie
« Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2012, 16:46:03 »
Speciaal bericht voor Mieg.
De uitdaging dat digitale afdrukken niet mooi zijn wil ik wel met je aan.
Stuur maar een bestand en ik stuur je een afdruk die mooier is dan analoog.
Robert

@ Robert,

Ik geef je helemaal gelijk, met de digitale technieken, kan ik nu beter doordrukken dan ooit, retoucheren idem, enz, ik heb hier een Epson A3 printer staan, daar komen fantastisch mooie prints uit.

Misschien was 'mooi' niet het juiste woord, maar als ik een hele avond in de doka had gewerkt, bloed zweet en tranen, ga maar eens 40 bij 50 afdrukken in de doka, dat is een aardige klus, vergroter omdraaien, anders haal je de afstand niet, papier op de grond, vergroter ergens op een meter of 1.5, pijn in je rug van het scherpstellen.....hoofdpijn van de fixeer, enz.

Maar als de afdruk geslaagd was, gaf dat wel meer 'kick' dan nu, met die rode kater op mijn schoot...

Ik geef ook toe, als je een analoge of een digitale print/afdruk inlijst achter glas, zie je geen verschil, maar zoals ik al eerder schreef, na 30 jaar die 'heerlijke' geur van fixeer, en analoog afdrukken is een vak apart, dat doe je niet even, mijn kracht was de doka, ik kon uren freaken op één foto, heel veel proefstroken maken, het juiste filter uitzoeken (Ilford) dat is eigenlijk wat ik bedoel, analoog geeft voor mij een beter gevoel, ik heb het hele proces zelf gedaan, foto's maken, ontwikkelen, afdrukken, retoucheren, en doet mijn Mac het voor mij... en nogmaals ik wil nooit meer terug, ik kan met Photoshop of Lightroom heel goed een Ilford HP5 simuleren, maar blijft digitaal, hoe mooi die plug-ins zijn...

Mieg


p.s ik wil je wel een negatief uitlenen, daar maak jij een scan van, bewerken, printen, en dan mijn afdruk van 30 jaar terug er naast leggen, ik weet het niet...
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 17:09:55 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Analoge fotografie
« Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2012, 12:57:18 »
Speciaal bericht voor Mieg.
De uitdaging dat digitale afdrukken niet mooi zijn wil ik wel met je aan.
Stuur maar een bestand en ik stuur je een afdruk die mooier is dan analoog.
Robert

Dat geloof ik ook wel.
Ik bemoei mij ook maar niet met analogen die analoge foto's mooier vinden dan digitaal. Ik zie niet altijd direct wat analoog of digitaal is geschoten. Ik vind digitaal schieten wel leuker en gemakkelijker dan analoog alleen ben ik niet zo'n ster met photoshoppen en dat is soms wel jammer. Analoog schieten heeft echter wel een mysterieus tintje waardoor het plezier van fotograferen wel op een hoog niveau staat. Het zelf ontwikkelen en/of het ophalen van de foto's heeft vaak wel een spannend moment.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Robert55

  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2012, 09:09:22 »
Speciaal bericht voor Mieg.
De uitdaging dat digitale afdrukken niet mooi zijn wil ik wel met je aan.
Stuur maar een bestand en ik stuur je een afdruk die mooier is dan analoog.
Robert

Offline Robert55

  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2012, 08:18:26 »
Voor diegene die kleur afdrukt.
Ik heb nog een kleurendoka lamp (natrium) liggen.
Als er iemand is die kleur afdrukt en hem wil hebben stuur maar een pb.
Robert

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2012, 08:47:37 »
En het in de handen hebben van een mooie analoge camera: ik vindt het opwindend, alleen al het kijken door een echte zoeker, en het voelen van de soepele focus van een oud objectief, met zo'n enorm lange slag, terwijl zelfs de K20, toch bij uitstek een beest van een camera, me vrijwel niets doet, en de K5 nog minder.................

Ik ben ook zeer tevreden (nog steeds) met mijn K20D.....maar inderdaad...die analoge, vaak geheel mechanische camera's hebben iets speciaals.
Ik blijf het ook verwonderlijk vinden dat ik met camera's van 50 jaar en ouder gewoon nog steeds foto's kan maken! Kom daar bij een digitale maar eens om, je mag blij zijn als die het na een jaar of 5 nog doen  :D
Kiekjes maken doen ik analoog nog niet zo vaak, al ga ik het wel meer en meer doen.
In je achterhoofd blijft toch (nog tenminste) het prijsverschil spelen...

Maar van het analoge heb ik inmiddels de eerste afdrukken gemaakt in mijn doka....en hoe belabberd die misschien ook zijn...er ligt wél een stapeltje foto's op mijn bureau!
Wat laat je nou afdrukken van digitaal?...meestal heel weinig of niks.

Henk

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Analoge fotografie
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2012, 00:01:50 »
Ik zou nooit meer terug willen naar het analoge tijdperk, zit nu lekker met mijn dikke rode kater op schoot...voor mijn Mac met 2 keer 24 inch, en lightroom en photoshop, voor mij geen doka meer, doordrukken en tegenhouden, het bleef altijd een gok in de doka, nu met photoshop een eitje, retoucheren, was een vak apart, ik heb vele saaie zondagen mijn foto's bewerkt, dat doe ik nu binnen 10 seconde...

Ja, 10 seconden: jij wel, omdat je het ooit analoog helemaal "the hard way" hebt geleerd, en dat geeft je, ook digitaal, een enorme voorsprong!

Mij valt overigens op dat ik bij analoog veel meer geneigd ben es familiekiekjes te maken, iets wat ik digitaal nooit doe.......
Het is toch iets van gezelligheid, het niet zakelijke, hoe moet ik het zeggen, wat dit veroorzaakt bij mij......
En het in de handen hebben van een mooie analoge camera: ik vindt het opwindend, alleen al het kijken door een echte zoeker, en het voelen van de soepele focus van een oud objectief, met zo'n enorm lange slag, terwijl zelfs de K20, toch bij uitstek een beest van een camera, me vrijwel niets doet, en de K5 nog minder.................
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2012, 07:16:33 »
Afgelopen weekeinde zijn we even naar België geweest en wel naar Verviers....
Op zowel de heen- als de terugweg (lekker binnendoor over de landweggetjes) hebben Ceciel en ik diverse vervallen boerderijen en huizen bezocht (zochten we ook specifiek naar).
We hebben van alles gezien en gefotografeerd....vervallen huis met in een van de vertrekken nog een piano....vervallen boerderij met in de (ook ingevallen) schuur nog twee oude tractoren....
En als laatste een oud klein tehuis met daarbij een kerkje.....huis had in brand gestaan en via een niet te vertrouwen vloer (eerst planken gezocht om over te lopen) kwamen we in het kerkje...
Stonden alle bankjes nog in met kaarsje op de bankjes....altaar...biechtstoel...en prachtige glas in lood ramen.

Waarom vertel ik dat hier?
Omdat ik wel mijn DSLR bij me had maar nauwlijks gebruikt heb....Ceciel had haar Kx bij. Natuurlijk had ik ook een analoge camera bij,  een Rolleicord Vb en een Nikon L35AF.
Maar ik het kerkje was ik al door mijn 400 asa films heen (die waren er al doorheen gegaan in de huizen), en geen statief bij.
Dus alles op gevoel en uit de hand gemaakt.......niet goed dus blijkt nu (nadat ik de films gisteren ontwikkeld heb)...alles bewogen in die kerk.

Dan denk je wel even.....verdorie digitaal is handig...je kijkt op je schermpje...niet goed?....gewoon nog een keer schieten.
Ceciel had een aantal erg mooie foto's van de kerk en ik dus niks.... :(
Maar ja...gelukkig zijn er ook een aantal foto's van de huizen en boerderijen wel gelukt dus ik ga wel door met oefenen :)

En naar het kerkje ga ik binnenkort weer terug naar toe.....en dan zorg ik dat ik wat beter mijn materiaal voor elkaar heb.

Moraal van dit verhaal?
Zorg dat je altijd alles in je auto hebt liggen (niet helemaal waar in mijn geval natuurlijk, want dan ligt mijn auto tamelijk vol :D ).
Soms is digitaal handiger.....maar analoog blijft leuker!

Henk

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2012, 22:06:42 »
Maar blijft mooi, analoog

En zó is het!
Naast alle genoemde (en ware nadelen) is het proces ook zo leuk om te doen.
En wie kan er nou zeggen dat hij vandaag foto's heeft gemaakt en net al de ontwikkelde film in zijn handen had.... ;D

Digitaal is ook leuk...zeker wel!
Maar minimaal 90% heb je nooit iets letterlijk van in je handen.
Maar ik blijf gewoon van 2 walletjes eten...veel analoog en zeker ook digitaal blijf ik lekker fotograferen.

Één groot voordeel van analoog:
Je koopt voor een habbekrats (in verhouding dan) een professionele camera.
Ik heb inmiddels een Pentax 6x7 en sinds zondag een Mamiya RB67 en die kosten samen minder dan een DA17-70 bijvoorbeeld  :)

Het gaat in ieder geval om dat je doet waar je plezier aan beleeft...tis maar hobby hé

Henk

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2012, 16:27:57 »
Wie van alle walletjes wil knagen kan natuurlijk met een klasieke camera knippen, films soppen, scannen en aan de digidoos afwerken of digi knippen en afdrukken met een DeVere 504. Kost een paar stuivers en je wordt nergens meer serieus genomen maar je hebt wel je eigen lol  :D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Analoge fotografie
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2012, 16:13:15 »
Analoog, ben daarmee begonnen in 1976...met een Pentax ME.

Jaren lang een doka gehad en veel dia's gemaakt, het blijft altijd een schitterend gevoel als je een 40 bij 50 ( ik hou van groot) ziet opkomen in je ontwikkelaar.

Ik kan iedereen aanraden om analoog te werken, dan maak je geen 1000 foto's meer van één onderwerp, kost je 27 rolletje's, ga die maar eens ontwikkelen, drogen, enz...

Je MOET dan de foto, in je zoeker goed uitkaderen, anders staat je vergroter veel te hoog (korrel) en die dia kan je weggooien, zo leer je wel kijken, las laats op tweakers.net, dat je met de nieuwe Nikon D800 met 36 megapixels, beter een foto kan snijden, zoveel pixels zodat je lekker kan kaderen, prutsers, geen andere woorden voor.

Heb hier een paar dozen liggen van Ilford met daarin mijn foto's, ruikt na 20 jaar nog steeds naar de fixeer, heerlijk...

Een afdruk op papier, of bariet nog beter, is zo mooi daar kan digitaal niet tegenop, is en blijft handwerk.

Allemaal voordelen, maar helaas erg veel nadelen, kost nu de hoofdprijs, en er is niks ergers om de volgende dag te zien dat je afdrukken te licht of te donker zijn, het blijft moeilijk beoordelen bij kunstlicht....

Ik zou nooit meer terug willen naar het analoge tijdperk, zit nu lekker met mijn dikke rode kater op schoot...voor mijn Mac met 2 keer 24 inch, en lightroom en photoshop, voor mij geen doka meer, doordrukken en tegenhouden, het bleef altijd een gok in de doka, nu met photoshop een eitje, retoucheren, was een vak apart, ik heb vele saaie zondagen mijn foto's bewerkt, dat doe ik nu binnen 10 seconde...

Maar blijft mooi, analoog.

Mieg


Desnoods zetten we nog een bakje fixeer onder ons bureau voor de bijpassende geur  :D :D
Één nadeel. De dikke rode kater blijft dan zeker niet meer bij je op schoot liggen  :D :D

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Analoge fotografie
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2012, 15:36:00 »
Analoog, ben daarmee begonnen in 1976...met een Pentax ME.

Jaren lang een doka gehad en veel dia's gemaakt, het blijft altijd een schitterend gevoel als je een 40 bij 50 ( ik hou van groot) ziet opkomen in je ontwikkelaar.

Ik kan iedereen aanraden om analoog te werken, dan maak je geen 1000 foto's meer van één onderwerp, kost je 27 rolletje's, ga die maar eens ontwikkelen, drogen, enz...

Je MOET dan de foto, in je zoeker goed uitkaderen, anders staat je vergroter veel te hoog (korrel) en die dia kan je weggooien, zo leer je wel kijken, las laats op tweakers.net, dat je met de nieuwe Nikon D800 met 36 megapixels, beter een foto kan snijden, zoveel pixels zodat je lekker kan kaderen, prutsers, geen andere woorden voor.

Heb hier een paar dozen liggen van Ilford met daarin mijn foto's, ruikt na 20 jaar nog steeds naar de fixeer, heerlijk...

Een afdruk op papier, of bariet nog beter, is zo mooi daar kan digitaal niet tegenop, is en blijft handwerk.

Allemaal voordelen, maar helaas erg veel nadelen, kost nu de hoofdprijs, en er is niks ergers om de volgende dag te zien dat je afdrukken te licht of te donker zijn, het blijft moeilijk beoordelen bij kunstlicht....

Ik zou nooit meer terug willen naar het analoge tijdperk, zit nu lekker met mijn dikke rode kater op schoot...voor mijn Mac met 2 keer 24 inch, en lightroom en photoshop, voor mij geen doka meer, doordrukken en tegenhouden, het bleef altijd een gok in de doka, nu met photoshop een eitje, retoucheren, was een vak apart, ik heb vele saaie zondagen mijn foto's bewerkt, dat doe ik nu binnen 10 seconde...

Maar blijft mooi, analoog.

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Analoge fotografie
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 14:22:30 »
+1
Ja Ruurd hou op met die negatieve toespelingen. Het enige wat je hiermee bereikt is een vervelende sfeer.


+1
Helemaal mee eens Carel!
Zoals ik in het topic "Tam topic" al aangaf zijn we hier om samen gezellig een hobby te beleven en niet om allerlei persoonlijke frustraties uit te leven.
Voor mijn uitleg verwijs ik naar het bewuste topic.


Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2012, 12:55:43 »
Houd er dan nu ook echt over op. Het gaat nu ondertussen alleen over eventueel wel of niet geschoffeerde mensen, slecht sfeer en andere toespelingen. Je zegt telkens er niets meer over te willen zeggen maar ondertussen gebeurd dat dus wel. Dit soort topics komen mij daardoor nogal negatief over (misschien niet zo door je bedoeld). Persoonlijk heb ik dan de neiging deze topics niet verder te lezen, terwijl jij volgens mij wel echt leuke en nuttige dingen te melden hebt (in andere topics in ieder geval wel :)). Die dingen zou ik dan dus missen en dat vind ik weer jammer. Ik hoop dat je begrijpt wat ik hier probeer te melden, vat het niet op als heftige aanval oid.
+1
Ja Ruurd hou op met die negatieve toespelingen. Het enige wat je hiermee bereikt is een vervelende sfeer.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2012, 12:40:08 »
Dat heb ik ook niet specifiek naar jou toe beweerd.
Ik weet van enkele mensen, dat zij zich zo wel voelen, omdat zij dat uitgesproken hebben.

Verder lijkt het mij verstandig, om er over op te houden.

Ruurd

Houd er dan nu ook echt over op. Het gaat nu ondertussen alleen over eventueel wel of niet geschoffeerde mensen, slecht sfeer en andere toespelingen. Je zegt telkens er niets meer over te willen zeggen maar ondertussen gebeurd dat dus wel. Dit soort topics komen mij daardoor nogal negatief over (misschien niet zo door je bedoeld). Persoonlijk heb ik dan de neiging deze topics niet verder te lezen, terwijl jij volgens mij wel echt leuke en nuttige dingen te melden hebt (in andere topics in ieder geval wel :)). Die dingen zou ik dan dus missen en dat vind ik weer jammer. Ik hoop dat je begrijpt wat ik hier probeer te melden, vat het niet op als heftige aanval oid.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

asplx

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2012, 12:12:54 »
Citaat van: Henkvanzuylen
Ik voel me niet op zijn minst geschoffeerd hier op het PF......die mening deel ik dan ook absoluut niet!

Dat heb ik ook niet specifiek naar jou toe beweerd.
Ik weet van enkele mensen, dat zij zich zo wel voelen, omdat zij dat uitgesproken hebben.

Verder lijkt het mij verstandig, om er over op te houden.

Ruurd

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2012, 10:21:50 »
Laat ik ook maar eens iets zeggen hier...

Ik voel me niet op zijn minst geschoffeerd hier op het PF......die mening deel ik dan ook absoluut niet!

Dat ik hier wat minder aanwezig ben heeft daar dan ook niks mee te maken.
Waarom post ik hier (in de analoog hoek) zelden zul je je dan misschien afvragen?

Omdat ik het analoge gedeelte al daar post en ik geen tijd (en soms ook geen zin) heb om dat dubbel te gaan doen.
Verder vind ik het, van mij uit gezien, niet zo netjes om hier steeds over het AFF te gaan praten.
Ik wil het PentaxForum niet misbruiken om reclame te maken, of zelfs maar die indruk te wekken.

Henk

asplx

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2012, 04:15:39 »
@ Ties:

Er is omtrent deze hoek teveel gebeurd. Een beladen onderwerp, ja, waar ik niet veel meer over kwijt wil. In een ander topic lees je er - iets -meer over.

@Christope:
De aanloopperiode zal nog lang duren, denk ik.
De redenen waarom staan ook in dat genoemde topic.
Een aantal PF-leden voelen zich zó geschofferd, dat ze niet meer terug willen naar deze hoek.

En ook in dit topic houd ik hierover verder mijn mond. (eh..vingers... :evil:)
Als ik verder iets analoogs uit te leggen heb - dat mogelijk ook digitaal bruikbaar is - zal ik dat hier niet meer doen.
Die tijd is voorbij.

Ruurd... met de RR !  :)

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re:Analoge fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2012, 20:43:26 »
Ik snap wat je bedoelt. ik ben net weer wat meer rolletjes aan het schieten.  automatisch denk je meer na over je beeldkeuze.  je moet even wachten voor je de foto's hebt en als ik er dan een mooie vergroting van maakt, dan is de voldoening net iets groter

zelf vergroten van zwart wit fotos moet je toch eens overwegen...

nee, hier gebeurt precies nog niet echt veel :)
komt wel, nog wat opwarmen zeker
chr


Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Re:Analoge fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2012, 07:57:02 »
@Ruud
Waarom? Het fascineert me dat ik al tijden een wel aardige digitale Olympus heb liggen, maar dat ik pas sinds ik een Diana in huis heb door fotografie gegrepen wordt. Dat was september. Ondertussen ben ik flink wat ervaring en camera's verder. Ik geniet er nog steeds ontzettend van en neig geen moment naar digitaal. Wat wel praktischer zou zijn, en goedkoper... Ik denk er niet zo veel over na. Maar ben toch wel eens benieuwd of anderen dit ook hebben en wat de verklarin zou kunnen zijn.

Verder snapte ik je opmerkingen oer koks en lepels niet. Ik krijg het gevoel dat dit een beladen onderwerp is. Klopt dat?

Gr
T

asplx

  • Gast
Re:Analoge fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2012, 01:24:02 »
Doe dat, heel gezellig daar  ;)

Hier nog iemand die dat van mening is.

Gedachten er over waarom?
Oh, ja. Heel veel.
Het heeft iets te maken met koks die fluiten, maar niet weten waar de lepel hangt en daarom een grote mond opzetten naar mensen die er wel in thuis zijn. Snappie?

Maar verder ga ik die hier echt niet - meer - spuien.  :)
Omwille van de "goede" verstandhouding.

Ruurd

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Analoge fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2012, 16:16:06 »
Doe dat, heel gezellig daar  ;)

Dat kan ik beamen!   ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Analoge fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2012, 09:56:57 »
Ik ga eens kijken op dat andere forum.
Doe dat, heel gezellig daar  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Re:Analoge fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2012, 09:47:43 »
Nee, ik ga niet zelf ontwikkelen voorlopig, te kleinbehuisd. Z/W zie ik mezelf nog wel eens doen over niet al te lange tijd.
Ontwikkelen laat ik aan de HEMA over, of Foto Kiekie in de Jan Eef en ik scan de foto's zelf in met Vuescan.
Kiezen hoef ik idd niet tussen digitaal en analoog, maar ik merk dat de analoge fotografie me gegrepen heeft zoals digitaal dat nooit heeft gedaan....
Ik ga eens kijken op dat andere forum. Dank voor de tip.