Auteur Topic: Bruidsfotografie  (gelezen 3321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandra

  • Gast
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2009, 01:10:44 »
Hoi Lidy,

Ik heb een aantal hele mooie foto's  .. mooi geposeerd, speels, spontaan, happy. Een fris en mooi stel en prachtige locaties hadden ze uitgekozen.. En door de avondval, donkere wolkenpartijen, kreeg ik mooie effecten met het inflitsen van de foto's. Ik heb ook een aantal hele leuke onder een brug ... ben ook heel tevreden over de bewerkingen die ik heb gedaan.

Ik heb alleen deze foto's nog maar geplaatst omdat het bruidspaar  nu op huwelijksreis is en zodoende alleen bovenstaande foto nog maar gezien hebben. Als ze terug zijn en zelf de foto's eerst hebben bekeken, dan zet ik ze online en zal ik ze hier ook laten zien.

Je leert heel veel inderdaad van kritieken van anderen. Maar zoals je schreef is een foto veelal subjectief, tenzij er technisch gezien duidelijk wat aan de foto schort. Ik probeer zoveel mogelijk van kritiek te leren, maar soms moet je ook dicht bij je zelf blijven als je het er niet mee eens bent ..

Ik ben nu lid van een vrij kritisch forum voor de meer gevorderde fotograaf (ik lees vooral hoor). In het begin had ik zoiets van 'ik heb waarschijnlijk de ballen verstand van fotografie' want ik begreep niets  van de hevige kritiek van een 'in mijn ogen' prachtige foto. Nu ik al een tijdje daar lees, en de reacties beter kan filteren, begrijp ik een aantal zienswijzen wel en trek daar weer lering voor mezelf uit.

San

Ik ben zelf heel tevreden en mag ze straks ook toevoegen aan mijn portfolio ;)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 01:26:24 door Sandra »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bruidsfotografie
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2009, 01:10:44 »

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2009, 00:39:24 »
Prachtige foto's, Sandra! Die laatste zeker ook! Een heel mooi sfeerplaatje met prachtige lichtval, schaduwpartijen en kleuren.

Door het commentaar van Cire zie ik vaak pas dingen die mij zelf niet waren opgevallen of in elk geval niet stoorden. Ik leer er heel veel van als 't om objectieve zaken gaat, maar ik realiseer me ook steeds meer dat smaken nou eenmaal verschillen en dat veel waarnemingen subjectief zijn. In dit geval vind ik bijvoorbeeld de handen niet krampachtig / geforceerd overkomen.

Ik ben - na dit voorproefje - eigenlijk wel heel benieuwd naar meer foto's van de bruiloft of plaats je die om privacyredenen liever niet?
K-5 en wat lenzen

Sandra

  • Gast
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2009, 21:56:41 »
Geen portret, maar hoort wel bij deze bruiloft. Het was eigenlijk een testshot, voor het licht. Maar vindt het een hele mooie foto geworden.


Sandra

  • Gast
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2009, 11:25:23 »
Ja dat kan ik me wel voorstellen .. eigenlijk zijn de statie foto's het leukst (hebben wij de dag ervoor gedaan). Daarna is het stressen en haasten. Zo werd het bruidspaar met paard en wagen gehaald. Ineens was het zo druk door buren die kwamen kijken en gasten. Het bruidspaar had geen oog meer voor de camera, stapte snel in en weg waren ze!  ::)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2009, 11:18:57 »
Ik heb in het analoge tijdperk een paar keer een bruiloft van een neef of kennis gefotografeerd. Wat ik me nog herinner was dat ik van hot naar her rende om overal bij te kunnen zijn of een ander standpunt wou. Overal naar toe racen zodat je de aankomst kon schieten enz. Ik heb het dus wel gedaan, maar het is niet "my cup of tea". Ik kreeg daarna in mijn kennissen kring een prof die dat bij wijze van spreken dagelijks deed, van hem heb ik nog wel het een en ander geleerd.  ;)

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2009, 11:19:55 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2009, 19:12:44 »
Voornamelijk de 28-75mm F2.8 Tamron .. eigenlijk alleen de Tamron en voor een aantal deelfoto's zoals de ringen de Tamron 90mm macro lens.

Ik doe ook geen bruiloften in principe .. maar ze wilden het heel graag. Dus ik maak dan heel duidelijk dat ze de verwachtingen flink moeten bijstellen (en dat dat geen valse bescheidenheid is) en nog iemand erbij moeten hebben als back up fotograaf.  Het was ook een kleine bruiloft .. hooguit 40 personen met kinderen erbij.

Eigenlijk zou je het wel moeten doen André, je moet het toch leren en ervaring opdoen en dat krijg je hierdoor. En zolang je het verwachtingspatroon heel duidelijk hebt gemaakt, dan heb je zoiets als een gedeelde verantwoordelijkheid. En eerlijk gezegd als je veel schiet, dan kan er niet veel mis gaan. Ik hoorde van iemand anders ook dat ze een fotograaf zocht, maar ze zo duur vond .. je moet maar net iemand in je vriendenkring hebben die het kan. Ik denk dat veel mensen graag 'amateurs' zouden willen voor de job, je moet ze maar net kennen ...
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 19:13:26 door Sandra »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2009, 17:07:40 »
Ik denk dat het bruidspaar heel tevreden en blij is met je serie foto's. Ik waag me hier niet aan, tenzij ik als backup dien voor de officiele fotograaf en me me bezig kan houden met familie foto's. Ben wel benieuwd welke lens/lenzen je hebt gebruikt die dag.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2009, 14:21:18 »
Bedankt voor de kritische noot, horizon is hersteld...

Handen kunnen wat krampachtig lijken, toch ging dat heel spontaan. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Het sturen van poseren vond ik overigens best lastig. Ik had honderden foto's vooraf bekeken, maar in zo'n wijds landschap is het best moeilijk om steeds andere poses aan te nemen. Het voordeel wat we hadden, vooral die avond van te voren is dat er een hele goede klik zat tussen mij en het bruidspaar (familie). We hebben veel gelachen en er zitten hele spontane foto's bij waar ze beiden in lachen uitbarsten. Op een gegeven moment nam hij haar op zijn schouders .. Erg leuk! :)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 14:22:31 door Sandra »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Bruidsfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2009, 13:27:16 »
Mooi ingeflitst... maar nog mooier vind ik de enigigzins vervaagde achtergrond (nog voldoende herkenbaar), maar hierdoor komt (maar ook mede  door de tint) het bruidspaar prachtig los. Mooi wat gevignetteerd.
Toch nog wel een beetje kritiek: ik vind de hand wat krampachtig (kwestie van smaak) en de foto helt wat over naar links (horizon); dat laatste is natuurlijk eenvoudig te herstellen.
Cire
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 13:31:07 door Ericvanm »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Sandra

  • Gast
Bruidsfotografie
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2009, 13:17:33 »
Ik heb gister mijn nichts bruiloft gefotografeerd in het hoge Noorden.  Erg leuk, we hebben de avond van te voren daar in het Friesche landschap al wat foto's gemaakt om de druk eraf te halen. Met die dramatische lucht (regenbuien) en tegen de avond zitten er een aantal leuke tussen die ik ingeflitst had.